اصول موفقیت تیم و استراتژی دیجیتال مارکتینگ در ایران

یکی از راهکارهای گسترش و تحول هر کسب و کاری، بازاریابی دیجیتال است و برای اینکه استراتژی های دیجیتال مارکتینگ شما موفقیت آمیز و اصولی باشند قوانین و قواعد مختلفی وجود دارند که با رعایت این قوانین می توان درصد موفقیت این استراتژی ها را افزایش داد و موفقیت تیم بازاریابی را با وجود مشکلات اقتصادی کشور رقم زد.
۸ اصل موفقیت تیم بازاریابی دیجیتال
پیش از شروع کار وقت و زمان صرف بررسی و مطالعه کنید
هرگز به طور احساسی وارد بازار نشوید و کار را شروع نکنید. قبل از شروع هرکاری باید تحقیقات به درستی و دقت انجام شود و با متخصص مشورت کنید. تصمیمات احساسی و به دور از منطق و همچنین انتظارات غیرمنطقی کمکی به پیشبرد اهداف نمی کند. یکی دیگر از مواردی که باید به درستی مورد بررسی قرار گیرد وضعیت بازار و رقبا است، همچنان که باید برای کار خودتان برنامه ریزی کنید لازم است فعالیت رقبا را نیز تحت نظر داشته باشید تا بتوانید رفتاری متناسب داشته باشید و به موفقیت در دیجیتال مارکتینگ برسید.
دروغ نگویید
در هر شرایطی باید قدرت و جسارت روبه رو شدن با حقیقت را داشته باشید. سعی کنید به خودتان یا دیگران راجع به روال کار، نتایج و میزان موفقیت دروغ نگویید. حتی اگر نتیجه ی کار با ضرر و عدم موفقیت همراه بود جسارت پذیرش مسئولیت را داشته باشید. اگر توانایی روبه رو شدن با شکست را ندارید نمی توانید پیشرفت کنید.
به خودتان اطمینان داشته باشید
همانطور که اعتماد و اطمینان بیش از حد به خود باعث تاثیرات منفی در نتیجه ی کار می شود بی اعتمادی به خود و دانشتان می تواند مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد. تجربه و دانش شما سرمایه ارزشمندیست و به پشتوانه ی همین دانش می توانید به خودتان و حتی احساستان نسبت به بازار اعتماد کنید.
اطمینان به تصمیماتی که پشتشان ساعت ها مطالعه، تحقیق و دانش است می تواند برای شما اعتماد به نفسی را به همراه داشته باشد و پیرو آن موفقیت در دیجیتال مارکتینگ دور از انتظار نیست.
برنامه ریزی داشته باشید
در تمام مراحل کار باید برنامه ریزی دقیق و مدون داشته باشید. استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما، مدیریت شبکه های اجتماعی و وبلاگ و … همگی به برنامه ریزی دقیقی احتیاج دارند تا موفقیت در دیجیتال مارکتینگ حاصل شود. شاید گمان کنید اینکه محتوایی تولید و عرضه می شود کافیست اما اینطور نیست تولید محتوا بخشی از کار است و بخش دیگر نظم، اصول و زمانبدی درست است. اینکه محتوایی که تولید می کنید آیا تناسب زمانی با اوضاع و شرایط جامعه دارد یا خیر و همچنین حتی ساعتی که پست های خود را منتشر می کنید نیز مهم است.
فرض کنید در زمان شیوع بیماری کرونا که سفرهای تفریحی به حداقل خود رسیده اند شرکتی شروع به تولید محتوای مربوط به سفر کند تا دیگران را فقط تشویق به سفر کند عملا این محتوا فایده و آورده ای نخواهد داشت اما همین شرکت می تواند با تولید محتوایی درست جایگزین هایی برای سفر را معرفی کند و به دنبال سرگرمی های دیگری برای مخاطب باشد تا هم ارتباطش با مخاطب را از دست ندهد و هم هم سو با شرایط حاکم بر جامعه حرکت کند.
اگر مخاطب شما گروهی هستند که ساعت های پایانی روز بیشتر به سراغ اینترنت و شبکه های مجازی می روند شما هم باید همین زمان را برای انتشار محتوا درنظر گیرید تا دیده شوید و بازخورد لازم را دریافت کنید.
انتظار معجزه نداشته باشید
برای دستیابی به موفقیت در دیجیتال مارکتینگ باید صبر و حوصله داشته باشید. اینکه فکر کنید امروز یک متخصص سئو استخدام کنید و هفته آینده همه مطالب بلاگ شما لینک یک گوگل قرار بگیرند نشدنی است چه زمانی که پیش زمینه ای وجود داشته باشد و چه زمانی که همچین چیزی نباشد ایجاد تغییر و رسیدن به هدف به زمان و هزینه نیاز دارد. دیجیتال مارکتینگ به زودبازده بودن خود مشهور است اما منظور از زودبازده رخ دادن معجزه نیست.
بطور مثال به عنوان مدیرعامل یا مدیر یک هلدینگ حتی وقتی که قرار نیست خودتان به طور مستقیم کاری را انجام دهید و شخص یا گروهی دیگر کاری را برایتان انجام می دهند خوب است کمی مطالعه و تحقیق داشته باشید. همین دانش عمومی و ابتدایی به شما کمک می کند تا انتظارات واقعی تری داشته باشید.
به روز باشید
دیجیتال مارکتینگ علمی به روز است و بدون مطالعه مطمئن باشید به سرعت از بازار عقب می مانید شاید بسیاری از کسب و کارها سال ها بدون مطالعه کارشان را انجام دهند و پیروی از روش های سنتی برایشان ضرر چندانی را در پی نداشته باشد اما دیجیتال مارکتینگ اینطور نیست. قواعد و قوانین این حوزه جزو مواردیست که به سرعت تغییر می کنند یا تکمیل می شوند و داشتن علم روز است که می تواند به شما در رسیدن به اهداف و موفقیت در دیجیتال مارکتینگ کمک کند.
استراتژی، اولین رمز موفقیت
برای هر کاری باید استراتژی داشته باشید و برای رسیدن به موفقیت در دیجیتال مارکتینگ نیز باید استراتژی های دقیقی داشته باشند. استراتژی محتوا، استراتژی سئو، استراتژی شبکه های اجتماعی و …. همگی کمک می کنند تا شما کارتان را به خوبی انجام دهید.
لازم است بدانید برای هرکدام از این بخش ها باید از کارشناس و متخصصی خبره کمک بگیرید. همانطور که کارشناس فروش، منشی و حسابدار شما یک نفر نیست و برای هر بخش نیروی جداگانه و متخصص دارید برای سئو، تولید محتوا، مدیریت پروژه تبلیغاتی و … نیز باید از کمک متخصصین و نیروهای کارآمد بهره ببرید.
آنالیز را فراموش نکنید
یکی از نکات مهم در هر کسب و کاری آنالیز داده ها و نتایج است. فرقی نمی کند این داده های شما نتایج بررسی های مربوط به تولید محصول است یا تبلیغات، در هر حالت با توجه به نتایجی که به دست می آید میتوانید متوجه شوید کاری که انجام داده اید چقدر نتیجه بخش بوده است. دیجیتال مارکتینگ هم از این قاعده مستثنی نیست و در هر مرحله ای باید داده ها و اطلاعات مورد بررسی قرار گیرند.
برای موفقیت در دیجیتال مارکتینگ نیز تحلیل اطلاعات از واجبات کار است. میزان بازخورد محتوایی که تولید و منتشر کرده اید، انواع تبلیغات، محل و نحوه انتشار آنها و میزان بازخورد دریافت شده از آنها و … می تواند به شما کمک کند تا بهترین انتخاب ها را داشته باشید.
این روزها که با پیشرفت های تکنولوژی، دیجیتال مارکتینگ و موبایل مارکتینگ سهم بیشتری در تبلیغات دارند گزارشگیری ها هم سریعتر و در دسترستر هستند و همچنین امکان تغییر لحظهای استراتژی ها نیز فراهم است.
باید اهداف خود را مشخص کنید و میزان رسیدن به هدف ها را به عنوان موفقیت در تیم بازاریابی درنظر گیرید. بدون هدف مفهوم دقیق موفقیت در دیجیتال مارکتینگ مشخص نیست و نمی توان فاصله بیزینس تا دست یابی به موفقیت را سنجید. هدف ها هستند که مشخص می کنند موفقیت دقیقا چه مفهومی برای کسب و کار شما دارد.
خوشحال میشم نظرات ارزشمند شما را بشنوم.
دیدگاهتان را بنویسید