مصرف کنندگان محصولات مختلف بیشتر و بیشتر به دنبال تحقیق و خرید هستند. طبق آمار اعلام شده از نشریه فوربز در سال ۲۰۱۹، مصرفکنندگانی که تحقیقات مربوط به محصولات مورد نیازشان را آنلاین انجام میدهند ۸۲ % نسبت به سال پیشین افزایش یافته است و طبق گزارش Tech crunch، کاربرانی که آنلاین خرید میکنند هم رشد ۷۰ درصدی داشته است که رشد چشمگیری محسوب میشود.
چرا دیجیتال مارکتینگ برای هر کسب و کاری ضروری است؟
همانطور که میدانید اینروزها تمایل بازار هدف و مصرف کنندگان به سمت فضای آنلاین و دیجیتال است، اما چطور میتوانید به این مصرف کنندگان برسید؟
جواب روشن است، بهترین راه دیجیتال مارکتینگ است. تاکتیکهای بازاریابی آنلاین مقرون به صرفه ترین روش برای دستیابی به مشتریان بالقوه است. در سالهای اخیر بیشتر مشاغل کوچک و نوپا تاکتیکهای دیجیتال مارکتینگ را برای دستیابی به مشتریان و درگیر کردن مصرفکنندگان هدف خود به صورت آنلاین انجام میدهند.
شرکت Ecommerce candle با از رسانههای آنلاین و بازاریابی شبکه های اجتماعی در مدت زمان ۳ ماه فروش خود را ۷۱۴ درصد افزایش داد.
Forever candle یک شرکت جواهرات، توانست در طی یک سال با هزینه کمتر از ۱ دلار برای جذب هر کاربر به طرفداران و بازارهدف خود برسد. بررسی ها نشان میش آفرید و همچنین یک سالن ورزشی محلی در طی ۹۰ روز ۲۱۰ نفر جدید به واسطه تبلیغات گوگل به دست آورد، هزینه صرف شده در این استفاده دهد یک شرکت فروش موتورسیکلتهای مخصوص برف به کمک حضور در رتبه های بالایی گوگل بعد از ۵ ماه بیش از ۹۶ هزار دلار ارزمدت حدود ۴ دلار برای هر نفر است.
تاکتیکهای بازاریابی دیجیتال را میتوان جزو مقرون به صرفه ترین راهها برای گسترش تجارت دانست. وقتی صحبت از بازاریابی سنتی می شود رقابت برای کسب وکارهای کوچک با بودجه محدود بسیار سخت میشود با این حال با تاکتیکهای مقرون به صرفه در بازاریابی دیجیتال مشاغل کوچک میتوانند امکانات و مزایای زیادی را با هزینه کمتر دریافت کنند.
این موضوع را درنظر بگیرید که یک تجارت کوچک می تواند تعداد زیادی از مخاطبین خود را هدف قرار دهد و اطلاعاتی را دراختیار آنها قرار دهد. همین کار برای همین تعداد از مخاطبین از طریق بیلبورد یا تلویزیون هزینه بسیار گزافی را در بر خواهد داشت. درحالی که تاکتیکهای بازاریابی سنتی هزینههای آشکار و پنهان زیادی را برای کسب و کار در پی دارد.
بسیاری از بخشها مثل سئو، بازاریابی محتوا، شبکه های اجتماعی و … برای داشتن نتیجه مناسب و نشان دادن جادوی خود احتیاج به صرف زمان دارند، البته تاکتیکهایی همچون انواع تبلیغات کلیکی، تبلیغات در شبکه های اجتماعی (مثلا اینفلوئنسر مارکتینگ) بازدهی و نتیجه بخشی سریعتری دارند ولی احتیاج به پرداخت هزینه دارند.
بازاریابی دیجیتال قابل اندازه گیری ترین شکل بازاریابی است. |
ارزیابی تیم بازاریابی
بعد از اینکه کمپینی طراحی کردید و پس از مرحله اجرا سنجش اثربخشی کار، موضوع بسیار مهمی به شمار میآید.
اندازه گیری میزان موفقیت یک کمپین بازاریابی سنتی مانند تبلیغات رادیو و تلوزیون، چاپ نشریات یا بیلبورد بسیار دشوار، هزینه بر و یا در مواردی نشدنی است اما هر تاکتیک بازاریابی دیجیتال و هر کمپین دیجیتالی با ابزارهای رایگان و دقیق قابل ارزیابی و اندازهگیری است.
نتیجهی تجزیه و تحلیل کمپینها و بازاریابی دیجیتال به شما نشان میدهد تاکتیکها و برنامه ریزی ها درست هستند و کار میکنند یا خیر. همین نتایج به شما کمک میکنند که روش کار را تغییر دهید و یا برای کمپینهای آتی روشهای دیگری را انتخاب کنید.
فرض کنید میخواهید یک کمپین شبکه های اجتماعی برای یک محصول جدید تعریف کنید با توجه به بودجه، زمان و مواردی از این دست برای ۲ هفته محتوای متنی و بصری برای شبکه اجتماعی خود تولید میکنید و به انتشار آنها اقدام میکنید، در طول این دو هفته شما بصورت کاملا دقیق متوجه میشوید کدام محتوا و پستها برای مخاطب جذاب بوده است و همین امر به شما کمک میکند تا در کمپینهای آینده آماده و موفقتر ظاهر شوید.
در طی بررسیها باید ببینید کدام پستها برای شما نرخ تبدیل بیشتری را به همراه داشته و کدام محتوا توانسته توجه و مشارکت مخاطب را جلب کند، محتوایی که بتواند باعث تعامل بیشتر شما و مخاطب شود محتوای موفق است.
تجزیه و تحلیل بازاریابی دیجیتال به شما کمک میکند تا از منابع خود به خوبی و به صورت موثر استفاده کنید و بودجهی بازاریابی را به درستی تقسیم بندی کنید لازم نیست که شما حدس بزنید که کدام روش نتیجه میدهد و کدام یک موثر نیست بلکه نتیجه تحلیل میتواند به روشنی شما را راهنمایی کند.
هدفمند سازی بازاریابی
با هدفمند ساختن بازاریابی می توانید بودجه و منابعتان را نیز سروسامان دهید. با بازاریابی دیجیتال دیگر لازم نیست نگران این باشید که پولتان را صرف نشان دادن تبلیغاتتان به افرادی میکنید که احتمالا علاقهمند به محصولات و بیزینس شما نیستند. تاکتیکها و استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ به هدفمند شدن کمپینها و نتیجه بخش شدن بازاریابی کمک میکند.
از مزایای دیگر دیجیتال مارکتینگ این است که شما میتوانید مشتریان و مخاطبان ایدهآل خود را هدف قراردهید و محتوای شما با دقت بالای در دسترس بازار هدفتان باشد، هنگام تبلیغ از طریق بیلبورد یا یک مجله مشخص نیست که چند نفر این تبلیغات را میبینند و چند درصد از آنها مخاطب هدف شما هستند اگرچه روشهایی برای افزایش شانس موفقیت تاکتیکهای بازاریابی سنتی نیز وجود دارد اما قابلیت هدفمند سازی هیچ روشی به اندازه دیجیتال مارکتینگ نخواهد بود.
مشتریان تحقیق می کنند
تحقیقات جدید نشان میدهند ۵۹ درصد از مصرف کنندگان ترجیح میدهند پیش از تصمیمگیری و خرید از چند کانال متفاوت تحقیق کرده و از درستی انتخاب خود مطمئن شوند این کانالها شامل سایت، شبکه های اجتماعی و حتی ایمیلها هستند که همه دیجیتال هستند.
این فرصتی فوق العاده مخصوصا برای مشاغل کوچک است تا بتوانند با مشتریان بالقوه ارتباط برقرار کنند و از مراحل ابتدایی سفر خرید به عنوان یک راهنما همراهشان باشند. با تولید محتوا و مطالب سازگار با موتورهای جستجو و همسو با آنها میتوانید در دید مخاطبتان در فضای آنلاین قرار گیرید و بعد مشتری جذب کنید.
شاید مهمترین نکته در لیست مزایای بازاریابی آنلاین رسیدن به مشتریان باشد. در استفاده از بازاریابی سنتی و ابزارهای آن مطمئنا محدودیت های زیادی را تجربه کردهاید، برای مثال تبلیغات چاپی به یک زمان و مکان خاص محدود است و اگر تمایل به گسترش محدوده تحت پوشش داشته باشید هزینه آن واقعا زیاد خواهد بود.
اما در بازاریابی آنلاین فضایی که در دسترس شما قرار دارد گستردهتر است و به مشتریانتان در نقاط دورتر نیز دسترسی خواهید داشت و در این حالت تنها محدودیت خلاقیت و استراتژی شماست، هرچه خلاقتر باشید و استراتژی های هوشمندانه تری به کار گیرید فضای بازتر و نامحدودتری خواهید داشت.
در بیشتر زمینه ها مهم نیست فعالیت شما در چه حوزهای است، احتمال زیادی وجود دارد تا مشتریان شما وقتشان را در شبکه های اجتماعی یا سایتهای مختلف بگذرانند. آمار نشان میدهد حدود یک سوم از جمعیت کره زمین از شبکه های اجتماعی استفاده میکنند.
|
نزدیکتر شدن به کاربران
شبکه های اجتماعی به شما کمک میکنند تا با مصرف کنندگان و مخاطبان محصولتان تعامل داشته باشید.نه تنها شما میتوانید محتوای منحصر بفرد را در شبکه های اجتماعی منتشر کنید بلکه از طریق تبلیغ امکان دسترسی به مشتریان نیز وجود دارد.
شبکههای اجتماعی همچون فیسبوک به کمک پیشرفتهای خود این امکان را برای شما فراهم میکنند تا محصول شما در معرض دید افرادی قرار گیرد که احتمالا بیشتر به آن محصول یا خدمت علاقهمند هستند، هوشمندی این فضا و ابزارها به نتیجهبخش شدن هرچه بیشتر تبلیغات کمکمیکند و باعث پیشرفت کسبوکارها میگردد.
نکته جالب دیگر شبکه های اجتماعی امکان ارتباط دوطرفه بین برند و مخاطبان آن است در این فضا این امکان برای شما وجود دارد که نظرات و خواسته های مخاطبین و مشتریان خود را بشنوید و از میزان رضایت آنها مطلع شوید این ارتباط دوطرفه و تعامل ویژه فقط در بازاریابی دیجیتال امکانپذیر است در بازاریابی سنتی شما متکلم وحده هستید و تقریبا هیچگاه بازخوردی از مخاطب دریافت نمیکنید.
در بازاریابی دیجیتال فضایی وجود دارد تا مصرف کننده محصول یا خدمات شما بتواند به راحتی، دراسرع وقت و خیلی سریع نظر خود راجع به محصول را با شما درمیان بگذارد، ایدههای جدید بیان شود و راجع به شرایط و الزامات رشد به شما ایده دهد، در این حالت شما از مشکلات محصول مطلع میشوید و میتوانید راحتتر با مشتری ناراضی ارتباط گیرید و جهت دلجویی اقدام کنید.
اتصال به جستجوی کاربران
همانطور که پیشتر راجع به سئو توضیحاتی گفته شد به کمک سئو محصولات، خدمات و هرآنچه که در سایتتان قرار میدهید در نتایج برگزیده جستجوها قرار میگیرند، طبق آمارهای موجود ۲۸ درصد از جستجوهایی که در گوگل انجام میشوند به خرید منجر میگردد. سئو محلی به شما کمک میکند تا محصولاتتان را در مکان جغرافیایی خاصی باتوجه به نیاز انسانها در آن محل، نوع کسب وکارها و ویژگیهای منطقه و … معرفی و عرضه کنید.
از دیگر مزایای بازاریابی دیجیتال این است که به شما این امکان را میدهد تا با کاربران تلفنهای همراه نیز در ارتباط باشید کم نیستند افرادی که بیش از هرچیزی با تلفن همراهشان سرگرم هستند و شما با استفاده از ابزارهای موجود میتوانید به ایجاد ارتباط با آنها برسید.
در بازاریابی آنلاین به راحتی میتوانید استراتژی و تاکتیکهای خود را با توجه به شرایط و تغییرات عوض کنید تا به بهترین نتیجه دست یابید. |
استفاده از تجزیه و تحلیل اطلاعات سایت
با استفاده از تجزیه وتحلیل وبسایت به اطلاعات ارزشمندی میرسید، میتوانید متوجه تعداد بازدیدکنندگان سایت شوید، متوجه شوید از چه صفحاتی بازدید میکنند و در هر صفحه چه مدت زمانی صرف میشود. متوجه زمانهای اوج ترافیک کاربران در سایت میشوید و از آمار نرخ تبدیل آگاه میشوید. این نکات بسیار ارزشمند هستند و به شما در بهبود فعالیتهایتان کمک خواهند کرد.
فرض کنید با توجه به استراتژی بازاریابی محتوایی خود تعدادی پست برای وبلاگ خود نوشته و آپلود کردهاید حال میخواهید از میزان اثربخشی این محتوا آگاه شوید و تصمیم بگیرید که به همین روال و با همین روش ادامه دهید و یا باید محتوا، موضوعات و روش کارتان را تغییر دهید اینجاست که تحلیلهای سایت میتوانند به خوبی به شما کمک کنند.
به کمک این اطلاعات شما میتوانید متوجه شوید که چند نفر وارد سایت شما شدهاند چند نفر محتوای مورد نظر را دیدهاند و حتی چندنفر خواندن آن را به پایان رسانده اند. باتوجه به امکان دریافت فیدبک لحظه ای از نظرات خواننده هم آگاه خواهید شد ردیابی میزان موفقیت هر محتوا در سایت شما را از میزان اثربخشی آن آگاه میکند و به تدوین استراتژی صحیح کمک میکند.
فراهم شدن شرایط رقابت عادلانه
به دلیل وجود بودجه و منابع محدود امکان رقابت در شرکتهای کوچکتر در هنگام استفاده از بازاریابی سنتی بسیار کم است اما در بازاریابی دیجیتال برندهای کوچک هم مجال ورود به عرصه رقابت را پیدا میکنند. به کمک بازاریابی دیجیتال محدودیت های توزیع محلی برای بیزینسهای کوچک برداشته میشود و آنها میتوانند در هر جایی که میخواهند محصول خود را معرفی کنند.
بازاریابی دیجیتال کمک میکند که تا حدی عدالت نیز برقرار شود، شاید یک برند تازهکار و یک کسب و کار کوچک فضا، ابزار و وسایل لازم برای داشتن یک دفتر یا فروشگاه مناسب را نداشته باشند اما در بازاریابی آنلاین میتوانند یک سایت به روز، جذاب و زیبا داشته باشند و با خلاقیتها و توانایی های خود نظر هر مخاطبی را جلب و چشم هر بینندهای را خیره کنند.