مزیت های آنلاین مارکتینگ

    مزیت های آنلاین مارکتینگ

    مصرف کنندگان محصولات مختلف بیش­تر و بیش­تر به دنبال تحقیق و خرید هستند. طبق آمار اعلام شده از نشریه فوربز در سال ۲۰۱۹،  مصرف­کنندگانی که تحقیقات مربوط به محصولات مورد نیازشان را آنلاین انجام می­دهند ۸۲ % نسبت به سال پیشین افزایش یافته است و طبق گزارش Tech crunch، کاربرانی که آنلاین خرید می­کنند هم رشد ۷۰ درصدی داشته است که رشد چشمگیری محسوب می‌شود.

    چرا دیجیتال مارکتینگ برای هر کسب و کاری ضروری است؟

    همانطور که میدانید این‌روزها تمایل بازار هدف و مصرف­ کنندگان به سمت فضای آنلاین و دیجیتال است، اما چطور می­توانید به این مصرف­ کنندگان برسید؟

    جواب روشن است، بهترین راه دیجیتال مارکتینگ است. تاکتیک­های بازاریابی آنلاین مقرون ­به ­صرفه­ ترین روش برای دستیابی به مشتریان بالقوه است. در سالهای اخیر بیشتر مشاغل کوچک و نوپا تاکتیک­های دیجیتال مارکتینگ را برای دستیابی به مشتریان و درگیر کردن مصرف­کنندگان هدف خود به صورت آنلاین انجام می­دهند.

    شرکت Ecommerce candle با  از رسانه­های آنلاین و بازاریابی شبکه­ های اجتماعی در مدت زمان ۳ ماه فروش خود را ۷۱۴ درصد افزایش داد.

    Forever candle یک شرکت جواهرات، توانست در طی یک سال با هزینه­ کمتر از ۱ دلار برای جذب هر کاربر به طرفداران و بازارهدف خود برسد. بررسی ها نشان میش آفرید و همچنین یک سالن ورزشی محلی در طی ۹۰ روز ۲۱۰ نفر جدید به واسطه تبلیغات گوگل به ­دست آورد، هزینه صرف شده در این استفاده دهد یک شرکت فروش موتورسیکلت­های مخصوص برف به کمک حضور در رتبه های بالایی گوگل بعد از ۵ ماه بیش از ۹۶ هزار دلار ارزمدت حدود ۴ دلار برای هر نفر است.

    تاکتیک­های بازاریابی دیجیتال را می­توان جزو مقرون به صرفه­ ترین راه­ها برای گسترش تجارت دانست. وقتی صحبت از بازاریابی سنتی می شود رقابت برای کسب­ وکارهای کوچک با بودجه­ محدود بسیار سخت می­شود با این حال با تاکتیک­های مقرون به­ صرفه در بازاریابی دیجیتال مشاغل کوچک می­توانند امکانات و مزایای زیادی را با هزینه کمتر دریافت کنند.

    این موضوع را درنظر بگیرید که یک تجارت کوچک می تواند تعداد زیادی از مخاطبین خود را هدف قرار دهد و اطلاعاتی را دراختیار آنها قرار دهد. همین کار برای همین تعداد از مخاطبین از طریق بیلبورد یا تلویزیون هزینه­ بسیار گزافی را در بر خواهد داشت. درحالی که تاکتیک­های بازاریابی سنتی هزینه­های آشکار و پنهان زیادی را برای کسب و کار در پی دارد.

    بسیاری از بخش­ها مثل سئو، بازاریابی محتوا، شبکه­ های اجتماعی و … برای داشتن نتیجه­ مناسب و نشان دادن جادوی خود احتیاج به صرف زمان دارند، البته تاکتیک­هایی همچون انواع تبلیغات کلیکی، تبلیغات در شبکه­ های اجتماعی (مثلا اینفلوئنسر مارکتینگ) بازدهی و نتیجه بخشی سریعتری دارند ولی احتیاج به پرداخت هزینه دارند.

    بازاریابی دیجیتال قابل اندازه­ گیری­ ترین شکل بازاریابی است.

    چرا باید از بازاریابی دیجیتال استفاده کنیم

    ارزیابی تیم بازاریابی

    بعد از اینکه کمپینی طراحی کردید و پس از مرحله­ اجرا سنجش اثربخشی کار، موضوع بسیار مهمی به شمار می­آید.

    اندازه­ گیری میزان موفقیت یک کمپین بازاریابی سنتی مانند تبلیغات رادیو و تلوزیون، چاپ نشریات یا بیلبورد بسیار دشوار، هزینه ­بر و یا در مواردی نشدنی است اما هر تاکتیک بازاریابی دیجیتال و هر کمپین دیجیتالی با ابزارهای رایگان و دقیق قابل ارزیابی و اندازه­گیری است.

    نتیجه­ی تجزیه و تحلیل کمپین­ها و بازاریابی دیجیتال به شما نشان می­دهد تاکتیک­ها و برنامه­ ریزی­ ها درست هستند و کار می­کنند یا خیر. همین نتایج به شما کمک می­کنند که روش کار را تغییر دهید و یا برای کمپین­های آتی روش­های دیگری را انتخاب کنید.

    فرض کنید می­خواهید یک کمپین شبکه های اجتماعی برای یک محصول جدید تعریف کنید با توجه به بودجه، زمان و مواردی از این دست برای ۲ هفته محتوای متنی و بصری برای شبکه اجتماعی خود تولید میکنید و به انتشار آنها اقدام می­کنید، در طول این دو هفته شما بصورت کاملا دقیق متوجه می­شوید کدام محتوا و پست­ها برای مخاطب جذاب بوده است و همین امر به شما کمک میکند تا در کمپین­های آینده آماده و موفق­تر ظاهر شوید.

    در طی بررسی­ها باید ببینید کدام پست­ها برای شما نرخ تبدیل بیشتری را به همراه داشته و کدام محتوا توانسته توجه و مشارکت مخاطب را جلب کند، محتوایی که بتواند باعث تعامل بیشتر شما و مخاطب شود محتوای موفق است.

    تجزیه و تحلیل بازاریابی دیجیتال به شما کمک می­کند تا از منابع خود به خوبی و به صورت موثر استفاده کنید و بودجه­ی بازاریابی را به درستی تقسیم بندی کنید لازم نیست که شما حدس بزنید که کدام روش نتیجه میدهد و کدام یک موثر نیست بلکه نتیجه­ تحلیل­ می­تواند به روشنی شما را راهنمایی کند.

    هدفمند سازی بازاریابی

    با هدفمند ساختن بازاریابی می توانید بودجه و منابعتان را نیز سروسامان دهید. با بازاریابی دیجیتال دیگر لازم نیست نگران این باشید که پولتان را صرف نشان دادن تبلیغاتتان به افرادی می­کنید که احتمالا علاقه­مند به محصولات و بیزینس شما نیستند. تاکتیکها و استراتژی­های دیجیتال مارکتینگ به هدفمند شدن کمپین­ها و نتیجه بخش شدن بازاریابی کمک می­کند.

    از مزایای دیگر دیجیتال مارکتینگ این است که شما می­توانید مشتریان و مخاطبان ایده­آل خود را هدف قراردهید و محتوای شما با دقت بالای در دسترس بازار هدفتان باشد، هنگام تبلیغ از طریق بیلبورد یا یک مجله مشخص نیست که چند نفر این تبلیغات را می­بینند و چند درصد از آنها مخاطب هدف شما هستند اگرچه روش­هایی برای افزایش شانس موفقیت تاکتیک­های بازاریابی سنتی نیز وجود دارد اما قابلیت هدفمند سازی هیچ روشی به اندازه دیجیتال مارکتینگ نخواهد بود.

    مشتریان تحقیق می کنند

    تحقیقات جدید نشان می­دهند ۵۹ درصد از مصرف کنندگان ترجیح می­دهند پیش از تصمیم­گیری و خرید از چند کانال متفاوت تحقیق کرده و از درستی انتخاب خود مطمئن شوند این کانال‌ها شامل سایت، شبکه های اجتماعی و حتی ایمیل­ها هستند که همه دیجیتال هستند.

    این فرصتی فوق ­العاده مخصوصا برای مشاغل کوچک است تا بتوانند با مشتریان بالقوه ارتباط برقرار کنند و از مراحل ابتدایی سفر خرید به عنوان یک راهنما همراهشان باشند. با تولید محتوا و مطالب سازگار با موتورهای جستجو و همسو با آنها می­توانید در دید مخاطبتان در فضای آنلاین قرار گیرید و بعد مشتری جذب کنید.

    شاید مهمترین نکته در لیست مزایای بازاریابی آنلاین رسیدن به مشتریان باشد. در استفاده از بازاریابی سنتی و ابزارهای آن مطمئنا محدودیت های زیادی را تجربه کرده­اید، برای مثال تبلیغات چاپی به یک زمان و مکان خاص محدود است و اگر تمایل به گسترش محدوده­ تحت پوشش داشته باشید هزینه­ آن واقعا زیاد خواهد بود.

    اما در بازاریابی آنلاین فضایی که در دسترس شما قرار دارد گسترده­تر است و به مشتریانتان در نقاط دورتر نیز دسترسی خواهید داشت و در این حالت تنها محدودیت خلاقیت و استراتژی شماست، هرچه خلاق­تر باشید و استراتژی های هوشمندانه ­تری به کار گیرید فضای بازتر و نامحدودتری خواهید داشت.

    در بیشتر زمینه ها مهم نیست فعالیت شما در چه حوزه­ای است، احتمال زیادی وجود دارد تا مشتریان شما وقتشان را در شبکه­ های اجتماعی یا سایت­های مختلف بگذرانند. آمار نشان می­دهد حدود یک ­سوم از جمعیت کره زمین از شبکه­ های اجتماعی استفاده می­کنند.

     

    نزدیک‌تر شدن به کاربران

    شبکه ­های اجتماعی به شما کمک می­کنند تا با مصرف کنندگان و مخاطبان محصولتان تعامل داشته باشید.نه تنها شما می­توانید محتوای منحصر بفرد را در شبکه­ های اجتماعی منتشر کنید بلکه از طریق تبلیغ امکان دسترسی به مشتریان نیز وجود دارد.

    شبکه­های اجتماعی همچون فیس­بوک به کمک پیشرفت­های خود این امکان را برای شما فراهم می­کنند تا محصول شما در معرض دید افرادی قرار گیرد که احتمالا بیشتر به آن محصول یا خدمت علاقه­مند هستند، هوشمندی این فضا و ابزارها به نتیجه­بخش شدن هرچه بیشتر تبلیغات کمکمی­کند و باعث پیشرفت کسب­وکارها می­گردد.

    نکته­ جالب دیگر شبکه­ های اجتماعی امکان ارتباط دوطرفه بین برند و مخاطبان آن است در این فضا این امکان برای شما وجود دارد که نظرات و خواسته­ های مخاطبین و مشتریان خود را بشنوید و از میزان رضایت آنها مطلع شوید این ارتباط دوطرفه و تعامل ویژه فقط در بازاریابی دیجیتال امکانپذیر است در بازاریابی سنتی شما متکلم وحده هستید و تقریبا هیچگاه بازخوردی از مخاطب دریافت نمی­کنید.

    در بازاریابی دیجیتال فضایی وجود دارد تا مصرف کننده محصول یا خدمات شما بتواند به راحتی، دراسرع وقت و خیلی سریع نظر خود راجع به محصول را با شما درمیان بگذارد، ایده­های جدید بیان شود و راجع به شرایط و الزامات رشد به شما ایده دهد، در این حالت شما از مشکلات محصول مطلع می­شوید و میتوانید راحت­تر با مشتری ناراضی ارتباط گیرید و جهت دلجویی اقدام کنید.

    اتصال به جستجوی کاربران

    همانطور که پیشتر راجع به سئو توضیحاتی گفته شد به کمک سئو محصولات، خدمات و هرآنچه که در سایتتان قرار می­دهید در نتایج برگزیده جستجوها قرار می­گیرند، طبق آمارهای موجود ۲۸ درصد از جستجوهایی که در گوگل انجام می­شوند به خرید منجر می­گردد. سئو محلی به شما کمک می­کند تا محصولاتتان را در مکان جغرافیایی خاصی باتوجه به نیاز انسانها در آن محل، نوع کسب ­وکارها و ویژگی­های منطقه و … معرفی و عرضه کنید.

    از دیگر مزایای بازاریابی دیجیتال این است که به شما این امکان را می­دهد تا با کاربران تلفن­های همراه نیز در ارتباط باشید کم نیستند افرادی که بیش از هرچیزی با تلفن همراهشان سرگرم هستند و شما با استفاده از ابزارهای موجود می­توانید به ایجاد ارتباط با آنها برسید.

    در بازاریابی آنلاین به راحتی می­توانید استراتژی و تاکتیک‌های خود را با توجه به شرایط و تغییرات عوض کنید تا به بهترین نتیجه دست یابید.

    استفاده از تجزیه و تحلیل اطلاعات سایت

    با استفاده از تجزیه وتحلیل وبسایت به اطلاعات ارزشمندی می­رسید، می­توانید متوجه تعداد بازدیدکنندگان سایت شوید، متوجه شوید از چه صفحاتی بازدید می­کنند و در هر صفحه چه مدت زمانی صرف می­شود. متوجه زمانهای اوج ترافیک کاربران در سایت می­شوید و از آمار نرخ تبدیل آگاه می­شوید. این نکات بسیار ارزشمند هستند و به شما در بهبود فعالیت­هایتان کمک خواهند کرد.

    فرض کنید با توجه به استراتژی بازاریابی محتوایی خود تعدادی پست برای وبلاگ خود نوشته­ و آپلود کرده­اید حال میخواهید از میزان اثربخشی این محتوا آگاه شوید و تصمیم بگیرید که به همین روال و با همین روش ادامه دهید و یا باید محتوا، موضوعات و روش کارتان را تغییر دهید اینجاست که تحلیل­های سایت می­توانند به خوبی به شما کمک کنند.

    به کمک این اطلاعات شما می­توانید متوجه شوید که چند نفر وارد سایت شما شده­اند چند نفر محتوای مورد نظر را دیده­اند و حتی چندنفر خواندن آن را به پایان رسانده ­اند. باتوجه به امکان دریافت فیدبک لحظه ­ای از نظرات خواننده هم آگاه خواهید شد ردیابی میزان موفقیت هر محتوا در سایت شما را از میزان اثربخشی آن آگاه می­کند و به تدوین استراتژی صحیح کمک می­کند.

    فراهم شدن شرایط رقابت عادلانه

    به دلیل وجود بودجه و منابع محدود امکان رقابت در شرکت­های کوچکتر در هنگام استفاده از بازاریابی سنتی بسیار کم است اما در بازاریابی دیجیتال برندهای کوچک هم مجال ورود به عرصه رقابت را پیدا می­کنند. به کمک بازاریابی دیجیتال محدودیت های توزیع محلی برای بیزینس­های کوچک برداشته می‌شود و آنها می­توانند در هر جایی که می­خواهند محصول خود را معرفی کنند.

    بازاریابی دیجیتال کمک می­کند که تا حدی عدالت نیز برقرار شود، شاید یک برند تازه­کار و یک کسب و کار کوچک فضا، ابزار و وسایل لازم برای داشتن یک دفتر یا فروشگاه مناسب را نداشته باشند اما در بازاریابی آنلاین می­توانند یک سایت به ­روز، جذاب و زیبا داشته باشند و با خلاقیت­ها و توانایی­ های خود نظر هر مخاطبی را جلب و چشم هر بیننده­ای را خیره کنند.

    Share

    مشاور بازاریابی

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *