کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال

Artificial Intelligence هوش مصنوعی چگونه انقلابی در بازاریابی اینترنتی و تبلیغات آنلاین به پا کرده است؟
به نظر می رسد که علم بازاریابی آنلاین هر روز تغییر می کند. درواقع، هر ثانیه! الگوریتمها، اصول و روشها در هر لحظه تکامل می یابند. البته ظهور AI، به این انقلاب کمک کرده است و این تازه اول راه است؛ در آینده باید منتظر خبرهای هیجان انگیزتری باشیم!
هنگامی که یک نفر از هر رسانه دیجیتال مانند تبلیغات صفحه نمایش، تلفنهای همراه، ایمیل یا هر رسانه اجتماعی دیگراستفاده میکند، برای یک مارکتر فرصتی برای بازاریابی دیجیتال شناخته می شود.
امروزه هر شخص تلفن همراه دارد و به یک یا چند رسانه اجتماعی دیگر متصل است. آنها تمایلی به دیدن و مراجعه به هر فروشگاه از لحاظ فیزیکی ندارند، بلکه ترجیح می دهند اطلاعات را از طریق دستگاههای خود دریافت کنند، به همین دلیل است که سیستمهای دیجیتال در استراتژیهای بازاریابی یکپارچه می شوند.
اما هوش مصنوعی واقعا چطور به خدمات تبلیغات آنلاین کمک میکند؟ هنگامی که از دستگاههای کامپیوتری مدرن، به طور انحصاری برای تقلید از آن چه که عقل انسان می گوید استفاده می شود، AI معنی می شود. این روش شامل دانش تهیه و گرفتن دستورالعمل و الگو از رفتار کاربران برای استفاده از این اطلاعات و تصحیح خودکار است. بطور مثال وقتی ۱۰ خانم در یک روز از سایت شما چتر خریداری میکنند، سیستم بصورت خودکار به خانمها در آن روز چتر پیشنهاد میکند.
هوش مصنوعی، بازاریابی آنلاین و دیجیتال مارکتینگ دست به دست هم پیش میروند. هوش مصنوعی دادههایی را در اختیارمان قرار میدهند که با تجزیه و تحلیل آن، اعمال و درک آن، میتوان استراتژی مناسبی برای بازاریابی آنلاین خود انتخاب و تعریف کنیم. با پیشرفت این موضوع، استراتژیهای بازاریابی آنلاین برای مشتریان با ارزش شرکتها بهبود خواهد یافت.

اما در این مقاله سه راه را برای بهبود بازاریابی آنلاین به کمک هوش مصنوعی پیش رویتان میگذاریم:
تجربه کاربری بهتر با هوش مصنوعی
مهمترین بخش یک استراتژی بازاریابی آنلاین برای یک آژانس دیجیتال مارکتینگ موفق این است که تجربه استفاده عالی برای مشتریان در ذهنشان بر جای بگذارید. با این کار شما مشتریان خود را تبدیل به مشتریان وفادار میکنید. هوش مصنوعی میتواند دادههای مفیدی از رفتار گذشته کاربران جمعآوری کند و با این کار یک نام تجاری مخصوص به آنان بسازد.
تکنولوژی جستجوی صوتی امروزه یک فرصت عالی به کمک AI در بازاریابی اینترنتی است که میتواند نتایج سریعتری را دریافت کند. شرکتها هم اکنون میتوانند سایت خود را به همراه همکاران مجازی مانند الکسا، Google Home و SIRI طراحی کنند. اگر این کار را به درستی انجام دهید، می توانید نام تجاری خود را به عنوان اولین نتیجه در جستجوی صوتی در مرورگرها، که واقعا می تواند با تشخیص نام تجاری کمک کند، برجسته کنید. همین موضوع باعث محبوبیت شما میشود. مردم امروز نمیخواهند زمان خود را در تایپ کردن سرمایه گذاری کنند، آنها به دنبال راه حل درخواست خود از آنچه که میخواهند و انجام کارهایشان را سادهتر میکند، میروند.
پیشبینی رفتار مشتری توسط ماشین لرنینگ
هوش مصنوعی علاوه بر اینکه میتواند رفتار گذشته مشتریان را پیدا کند، میتواند از رفتار کاربران جدید هم باخبر شود و آن را پیشبینی کند. این اطلاعات که برای دیجیتال مارکتینگ و ریمارکتینگ بسیار مهم است میتواند از طریق پروفایلهای شخصی کاربران تحت اختیارتان قرار بگیرد تا متوجه نقاط قوت هدف خود شوید و بر روی استراتژی بازاریابی آنلاین خود مسلطتر شوید.
هوش مصنوعی مدام در حال جمعآوری و تحلیل داده برای استفاده دقیقتر از آن است. با الگوریتمهای جدید دقت دنبال کردن رفتار مشتریان با خصوصیتهای مشترک بیشتر میشود و در نهایت این موضوع به پیشبینی فروش و نرخ بازگشت سرمایه تبلیغات اینترنتی شما کمک میکند.
پشتیبانی آنی مشتریان
یکی از بهترین تجربههایی که مشتریان یک تجربه دیجیتال خوب را دنبال میکنند رسیدن به پاسخ سریع است. با استفاده از chatbots های هوش مصنوعی که یک ابزار خودکار هستند میتوانید مکالمات شنیداری یا نوشتاری خود را هدایت کنید. برای مثال پیامرسانها نمونهای از این چت باتها هستند که به وسیله هوش مصنوعی عمل میکنند.
برای درک بهتر شما مثالی در این زمینه داریم: فرض کنید برای خرید آنلاین کالایی به یک سایت مراجعه میکنید. شما به جستجو و مقایسه مدلهای کالا میپردازید. در صورتی که سایت مورد نظر یک بات برای تحلیل دادههای رفتاری شما در نظر بگیرد میتواند تجربه خرید شما را شبیهسازی کند. به این ترتیب با کمک این دادهها، مدلهای دیگری را به شما پیشنهاد میدهد.
چت باتها میتوانند از اصطلاحات استفاده کنند و گاهی شبیه یک انسان رفتار کنند. به سوالات پاسخ میدهند، سفارشات را پیگیری میکنند و برای حل برخی از مسائل ساده به شما کمک میکنند. این رباتها میتوانند در طول شبانه روز فعال باشند. به طور مثال زمان انتظار تماس برای مشتریان را کاهش دهند.
هوش مصنوعی مدام در حال رشد و بهبود است. پیاده سازی AI در استراتژی بازاریابی آنلاین شما به مشتریان کمک میکند تا برای موفقیت بیشتر در دیجیتال مارکتینگ خود، تجربه بهتر و اطلاعات مفید را در اختیار شما بگذارد.
تا چند سال پیش، بازاریابان آنلاین چندان تمایلی به استفاده از هوش مصنوعی در استراتژیهای بازاریابی دیجیتالی خود نداشتند. اما امروزه ابهام در مقایسه با نتایجی که می تواند ارائه دهد، کاهش یافته است. این ابزار هوشمندانه بیشتر و بیشتر در حال تکامل است و حتی به نقطهای از اهمیت میرسد که میتوان از جنبههای خاصی مانند آنچه ما در حال دیدن آن هستند، پیشی بگیریم.
تولید محتوا با هوش مصنوعی
از سال ۲۰۲۳ تولید محتوای متنی، صوتی و ویدئویی در ایران و دیگر کشورها اوج گرفته است و برای آشنایی با این ابزارها شما را به مطالعه آموزش تولیدمحتوا با هوش مصنوعی دعوت میکنم.
سخن پایانی
در نظرسنجی که بین بیش از ۱۶۰۰ متخصص حرفهای در زمینه بازاریابی آنلاین انجام شده، حدود ۶۱ درصد از کسانی که مورد بررسی قرار گرفتهاند اشاره کردند که هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی (ماشین لرنینگ) مهمترین رویدادهای داده محور در سال آینده خواهد بود.
AI نه تنها قادر به تولید محتوا است بلکه میتواند ارزش آن را نیز بیشتر کند. اختصاصی بودن محتوا توسط هوش مصنوعی امکان برقراری ارتباط بهتر با بازدیدکنندگان در وبسایتهای خاص را فراهم میکند و محتوای مرتبطتر را به آنها نشان می دهد.
باید بدانید که مشتری نقش حیاتی در کسب و کار شما را دارد. درواقع محتوا برای بازاریابی آنلاین از نظر مشاورین بازاریابی دیجیتال ضروری است. تبلیغات محتوایی را می توان با توجه به دیتای جمع آوری شده نظیر رفتار مشتریان در برابر خرید و علاقمندیهایشان انجام داد.
و در نهایت یادآوری این نکته خالی از لطف نیست که با توجه به محدودیتهای اقتصادی موجود در ایران تنها با شناخت کامل کاربران و ارائه محصول دقیق و مورد نیاز آنها میتوان در جهت افزایش فروش گام برداشت.
پیشنهاد مطالعه: بازاریابی حسی چیست؟
دیدگاهتان را بنویسید