تیم دیجیتال مارکتینگ شراگیم برای شما امکانی را فراهم کرده است تا با استفاده از آن به راحتی لینک UTM خود را بسازید و در کمپین‌های تبلیغاتی کسب و کارتان از آن بهره ببرید.

UTM چیست؟

UTMها به شما کمک می‌کنند تا در مورد کمپین‌ها و ترافیک خود اطلاعات دقیقی کسب کنید. استفاده هدفمند از UTM‌ها در تگ‌گذاری لینک‌ها به شما کمک می‌کند تا داده‌های ارزشمند را در مورد مشتریان خود و سفر آن‌ها جمع آوری کنید.

UTM مخفف عبارت Urchin Tracking Module است. این روش راه حلی است که توسط Urchin، یک شرکت نرم افزاری که در سال ۲۰۰۵ توسط گوگل خریداری شد، آغاز شد و به ایجاد پایه و اساس گوگل آنالیتیکس کمک کرد.

احتمالا هنگام کپی و استفاده از لینک های وب سایت متوجه UTM ها شده اید. آنها مقداری طولانی کد هستند که در انتهای URL مشاهده می کنید و معمولا به این شکل هستند:

آژانس دیجیتال مارکتینگ شراگیم

تگ UTM با علامت سوال شروع می‌شود. سپس، هر یک از پارامترهای UTM در داخل تگ UTM توسط یک علامت از هم جدا می‌شوند. در ادامه به توضیح و مثال‌هایی از پارامترهای UTM می‌پردازیم.

کدهای UTM نحوه عملکرد صفحات را تغییر نمی‌دهند. آن‌ها در عوض اطلاعات کمپین را به پلتفرم تحلیلی شما ارسال می‌کنند. UTM‌ها همیشه منبع ترافیک، مدیا بازاریابی (کانال) تعاملی که در آن رخ داده و کمپین مرتبط با پیوند را ضبط می‌کنند. در موارد پیشرفته، UTMها همچنین اطلاعاتی را در مورد انواع تفاوت‌های کمپین مانند کلمات کلیدی، تبلیغات یا قرار دادن لینک منتقل می‌کنند.

چرا لینک UTM مهم است؟

بدون داده‌های کمپین UTM، به راحتی می‌توان ROI را به کانال یا کمپین اشتباه نسبت داد. سپس با داده‌هایی مواجه می‌شوید که ممکن است خوب به نظر برسند، اما در واقع گمراه کننده هستند. داده‌های بازاریابی معیوب منجر به تصمیمات بازاریابی اشتباه می‌شود.

میزان ترافیک شبکه‌های اجتماعی و ترافیک ایمیل مارکتینگ کسب شده در کمپین‌ها در صورت استفاده نکردن از لینک UTM می‌تواند داده‌های اشتباه به شما بدهد. اگر به درستی از این روش استفاده نکنید، تفکیک کردن میزان ترافیک و نرخ برگشت سرمایه به سختی قابل تشخیص است.

برعکس، وقتی از UTMها استفاده می‌کنید، در نهایت با گنجینه‌ای از داده‌های قابل اعتماد مواجه می‌شوید. این داده‌ها به شما نگاهی دقیقی نسبت به میزان ترافیک جذب شده در هر کمپین می‌دهد تا بتوانید رفتار مخاطبان را به درستی آنالیز کنید و بر روی کمپین‌هایی تمرکز کنید که بیشترین درآمد و ترافیک را برای شما به همراه داشته است. به طور کلی، UTMها به گزارش دقیق و بینش‌های ظریف کمک می‌کنند.

پارامترهای UTM به چه معناست و در کجا به کار می رود؟

توضیحات و نمونه‌هایی از پارامترهای UTM که برای ایجاد کد UTM خود نیاز دارید در ادامه بررسی می‌کنیم. پنج پارامتر UTM مورد نیاز عبارت‌اند از:

  • نام کمپین (campaign name): نام مشترکی است که در کمپین مورد نظرتان به لینک اختصاص می‌دهید. به عبارت ساده تر، زمانی که می‌خواهید کمپین روز پدر را راه اندازی کنیم، نامی همسان با آن انتخاب می‌کنیم، مانند:

utm_campaign=roz_pedar

  • منبع (source): وب سایت یا پلتفرمی که بازدید از آن انجام شده است. از گوگل، فیسبوک، نام پلتفرم ایمیل استفاده کنید، مانند:

utm_source= age

  • رسانه (medium): نوع کانال بازاریابی که مخاطبان از آن بازدید می‌کنند. از شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، cpc یا موارد مشابه استفاده کنید. بنابراین کلماتی که دسته‌بندی کانال‌های پیش فرض را در گوگل آنالیتیکس تغییر کاربری می‌دهند. این موضوع باعث صرفه جویی در وقت و تلاش شما می‌شود، مانند:

utm_medium=social-cpc

  • کلمه کلیدی (term): با کمک این مورد می‌توانید متوجه شوید که کاربران با چه کلماتی وارد کمپین شما شده‌اند. مانند:

utm_term=link-utm

  • محتوا (content): این مورد نشان می‌دهد محتوای کمپین‌تان شامل چه مواردی است. به عنوان مثال، کمپین آموزش دیجیتال مارکتینگ:

utm_content=ad-version-digital-marketing

ساخت UTM برای آنالیتیکس

کپی
ساخت لینک

چگونه لینک UTM را بررسی کنیم؟

برای بررسی نتایج مربوط به لینک یو تی‌ام خود که در کمپین‌ها استفاده کرده‌اید، می‌توانید به گوگل آنالیتیکس مراجعه کنید. این اطلاعات در بخش Dimension گوگل آنالیتیکس قابل دیدن است. حتی شما می‌توانید گزارش‌های دیگر خود را براساس این لینک یو تی‌ام مشاهده و بررسی کنید.