بهترین شرکت دیجیتال مارکتینگ چه ویژگی‌هایی دارد؟

شرکت دیجیتال مارکتینگ

 در آخرین مطلب در موضوع ورود به دنیای دیجیتال برای کسب‌وکارهای کوچک و سنتی به اهمیت بازاریابی دیجیتال گفته شد که چرا کسب‌وکارهای سنتی با وجود گستردگی فضای مجازی همچنان به شیوه‌های نوین رو نمی‌آورند. در این قسمت به سوالاتی خواهیم پرداخت که مدیران کسب‌وکار برای ورود به دنیای دیجیتال می‌پرسند.

ورود به فضای مجازی از سوی شرکت‌های سنتی و همچنین حوزه کسب‌وکاری که تثبیت‌شده قلمداد می‌شوند به منظور جذب مشتریان بیشتر اتفاق می‌افتد. فعالیتی در این سال‌ها شاخه‌های متنوعی پیدا کرده که فصل مشترک همه آن‌ها در مقوله‌ای با نام بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ اتفاق می‌افتد.

به طور خلاصه هر فعالیتی در دنیای دیجیتال که قرار است به آشنایی بیشتر نام برند شما یا ورود مشتریان تازه از وادی مجازی منجر شود، در حوزه دیجیتال مارکتینگ رقم می‌خورد.

 

چرا شرکت شما به دیجیتال مارکتینگ نیاز دارد؟

تقریبا جز مهره‌های سوخته (یعنی کسانی که به هیچ منطق و دلیلی حاضر به ورود به دنیای دیجیتال نیستند) می‌توان به قطعیت گفت که هیچ احدی منکر این نیست که عدم حضور در فضای مجازی به کاهش عمر و زوال کسب‌وکار می‌انجامد. اکنون انجام پروسه‌های دیجیتال مارکتینگ ساده‌تر از همیشه است و فارغ از نوع و حوزه کار، هر شرکت و کسبه‌ای می‌تواند از دانش این حوزه برای رشد خود و درآمد خود سود ببرد؛ البته به شرطی که ورود به این حوزه از ابتدا با فکر و استفاده از علم متخصصین آن اتفاق افتد!

کاهش صرف وقت چه از سوی مشتری و چه از سوی پرسنل کسب‌وکار، آشنایی بیشتر مردم با نام و فعالیت برند، هدف‌گیری دقیق‌تر برای مشتریان هدف، راحتی و هزینه کمتر نسبت به شیوه‌های سنتی‌تر و ارتباط بهینه‌تر با مشتریان، در نهایت جزو اصلی‌ترین مزایای دیجیتال مارکتینگ به حساب‌ می‌آید.

 

چقدر هزینه لازم دارد؟

برای ورود به دنیای دیجیتال نمی‌توان هیچ رقمی را به عنوان حداقل هزینه برای شروع کار عنوان کرد. چرا که این مساله کاملا به توانمندی‌های مدیر مجموعه، ابعاد کسب‌وکار و همچنین حوزه و انتظارات کسب‌وکار برمی‌گردد.

می‌پرسید چطور؟

به عنوان مثال اگر درمورد یک مغازه کفش فروشی کوچک در یک پاساژ نام‌آشنا حرف می‌زنیم، شاید ایجاد یک صفحه‌ در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام بتواند بسیاری از انتظارات این کسب‌وکار را برآورده کند. کافیست تا مدیر محترم کمی خوش‌ذوق و با این شبکه‌ اجتماعی آشنا باشد؛ آن‌وقت با دو ساعت مشاوره (که هزینه آن شاید به ۳۰۰ هزار‌تومان هم نرسد) می‌تواند آرام آرام کاربران را به سمت خود جذب کند و به‌زودی شاهد تاثیرات مثبت آن، حتی در این فضای اقتصادی نه‌چندان باثبات باشد. ممکن است کسب‌وکار یک شرکت بزرگ باشد که ساختارهای وسیعی دارد در آن صورت علاوه بر یک مشاور به چند مجری دیجیتال مارکتینگ نیاز دارد تا فعالیت‌هایش را برایش انجام دهد یا حتی با همکاری یک آژانس دیجیتال مارکتینگ به همه اهداف خود برسد. تنها کافیست که مدیر شرکت بتواند از گوگل استفاده برای دریافت مشاوره و یادگیری بازاریابی دیجیتال کند!

 

 

خدمات دیجیتال مارکتینگ شامل چه مفاهیم و بخش‌هایی است؟

همانطور که گفتیم هر فعالیتی در فضای مجازی که به جذب مشتریان یا حتی شناخته‌تر شدن کسب‌وکار شما بی‌انجامد در زیر چتر بزرگ دیجیتال مارکتینگ قرار می‌گیرد. از تبلیغات کلیکی یا همان بنرهایی تبلیغاتی که در وب‌سایت‌ها می‌بینید بگیرید، تا ایمیل‌هایی که از دیجی‌کالا درمورد تخفیف‌ها و پیشنهادهای شگفت‌وانگیز برایتان می‌آید را به لیست زیر اضافه کنید. همه شامل خدمات تیم دیجیتال مارکتینگ‌اند:

 

شبکه‌های اجتماعی: ایجاد، تولید محتوا و مدیریت صفحات برند در هر نرم‌افزاری که «مشتریان شما» در آن به شکل عمده حضور و با یکدیگر ارتباط دارند.

تبلیغات بنری و کلیکی: پیشنهادهای محتوایی زیر مقالات و صفحات وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها می‌بینید.

بازاریابی محتوایی: بروشورهای آنلاین، مطالب وبلاگی، اینفوگرافی‌ها، کتاب‌ها و بروشورهای الکترونیک.

بازاریابی ایمیلی: ایمیل‌های تبلیغاتی که می‌توانند فعالیت‌های PR (روابط عمومی)‌ یا به شکل اتوماسیون شده پیشنهادهای متناسب با کاربر ارائه کنند.

روابط‌عمومی آنلاین: رپورتاژ آگهی آنلاین، اسپانسرینگ نقد و بررسی، پخش خبر در وب‌سایت‌های خبری.

بازاریابی موتورهای جستجو: فعالیت‌هایی که به بالاتر رفتن جایگاه نام برند شما و به‌سبب‌آن بازدید طبیعی از وب‌سایت و مطالب‌تان در موتورهای جست‌وجو مثل گوگل می‌شود.

 

وظایف شرکت دیجیتال مارکتینگ چیست؟

لیستی که بالاتر عنوان کردیم، بخش‌های عمده‌ای از فعالیت‌های بازاریابی اینترنتی و آنلاین است که الان اکثرشان خود یک شاخه‌ اصلی‌اند و متخصصان خاص خود را دارند؛ هرچند که یک مجری عمومی (Generalist) مارکتینگ می‌تواند بسیاری از آن‌ها را انجام دهد.

بسته به ابعاد کسب‌وکار و انتظارات مجموعه،‌ نیازمندی‌های شما به متخصص دیجیتال مارکتینگ تغییر می‌کند، همانطور که گفتیم یک مجری عمومی مارکتینگ می‌تواند بسیاری از فعالیت‌ّها را انجام دهد اما هرچه کار جلوتر می‌رود نیاز به یک کارشناس‌ارشد بیشتر می‌شود. برای مثال اگر وب‌سایت بزرگی دارید قطعا به یک مدیر سئو نیاز خواهید داشت. وظیفه چنین فردی تنها در ایجاد بازدید ارگانیک (بخوانید غیر دروغین!) به مطالب و محصولات شماست.

اگر در حوزه‌ای فعالیت‌ می‌کنید که اخبار و محتوای بسیاری دارد و مردم هم به این ترتیب مشتاق دانستن آن‌ها هستند، به صورت خودکار به یک کپی‌رایتر، وبلاگ‌نویس یا متخصص بازاریابی محتوایی (بسته به نوع کسب‌وکار) نیاز دارید. وظیفه اصلی چنین فردی، از تولید محتوای ارزشمند (یعنی آنچه مخاطبان شما بخواهند و به رشد دانش و همینطور اعتبار برند شما بی‌انجامد)‌ شروع شده و افزایش ترافیک یا بازدید وبلاگ، مجله خبری یا نقد‌و‌بررسی‌های محصولات منتهی می‌شود.

برخورداری از یک صفحه در شبکه‌های اجتماعی یا حتی ایجاد آن معمولا حضور یک کارشناس شبکه‌های اجتماعی را ایجاب می‌کند. وظیفه چنین شخصی از تولید محتوا (البته صرفا در ایران) آغاز شده و به تعداد فالورها، بازدیدها و به اشتراک‌گذاری مطالب (یا ورود به صفحه وب‌سایت یا خرید محصولات) می‌رسد.

فراموش نکنید که در این حوزه متخصصین در زیرشاخه‌های مختلف یا اصلا متخصص‌نما زیاد است. اگر شما به‌درستی در استخدام شرکت مارکتینگ نیازسنجی نکنید و همچنین صلاحیت فرد موردنظر را از طریق افراد فعال در این زمینه بررسی نکنید، قطعا خود را از چاله به چاه می‌اندازید. چرا که چشم‌پزشک شما چه متخصص باشد چه قلابی برای بهبود دندان‌درد نمی‌تواند کاری از پیش ببرد و فقط هزینه ویزیت سنگینی از شما خواهد گرفت.

 

الان چه کنم؟

یک کاغذ و قلم بردارید. زمینه فعالیت شرکت خود را بنویسید، ابعاد و گردش مالی‌تان را لحاظ کنید و بگوید که بهترین‌های این حوزه اول در ایران سپس در جهان در این زمینه چکارهایی انجام داده‌اند. ارزش‌های‌ مجموعه‌تان و سپس ارزش‌های مشتریان‌تان را بنویسید. در نهایت ببینید در چه چیزی ضعف دارید و آرام آرام برحسب میزان دانش‌تان راهکار استخراج کنید. در این مسیر قطعا در نقطه‌ای متوجه می‌شوید دانش کافی را دیگر ندارید از همانجا برای پیدا کردن فرد موردنظر اقدام کنید و اگر خیلی می‌خواهید اصولی کار کنید درعین تکیه بر هر میزان علمی که در حوزه بازاریابی دارید از یک شرکت کارکشته بخواهید تا نیازها و استراتژی‌تان را اصلاح و در این جاده همراهیتان کند. مدت زمان زیادی طول نمی‌کشد که اثر مثبت حضور در این مسیر را بر کسب‌وکارتان را می‌بینید.

 

فرم درخواست مشاوره

نام شما (الزامی)

ایمیل شما (الزامی)

موضوع

پیام شما

Share

One Reply to “بهترین شرکت دیجیتال مارکتینگ چه ویژگی‌هایی دارد؟”

  1. بنظرم اعلام ريزخدمات ديجيتال ماركتينگ خيلي مهمه،،، من خيلي از اين قضييه ضرر كردم
    طرف جزو نخبگان ديجيتال هم بود

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

22 + = 32