نقش آنالیز در دیجیتال مارکتینگ

نقش آنالیز در دیجیتال مارکتینگ

بعد از اینکه اهمیت انواع روشهای مارکتینگ و پیاده سازی آنها در واحدهای بازاریابی و فروش مشخص شد نوبت آنالیز و تحلیل داده­‌ها و اطلاعات است. کاملا روشن است که وقتی هر نوع تبلیغاتی انجام می‌شود لازم است نتایج مربوط به آن تبلیغ بررسی و تحلیل شود و دیجیتال مارکتینگ حتی این امکان را فراهم کرده که لحظه به لحظه بتوانید مراحل کار را مشاهده کرده و تحت نظر داشته باشید.

ارزیابی اطلاعات و گزارشات در تبلیغات سنتی و دیجیتال

خوب است بدانید آنالیز فقط مربوط به داده­ها و نتایج پایانی یک پروژه نیست و پیش از شروع کار و در تمام مراحل اجرا آنالیز و تحلیل بسیار مهم و تعیین کننده است.

کمپین­ها و تبلیغات تلویزیونی، رادیویی و بنرهای سطح شهر را درنظر بگیرید. در ابتدا باید داده­‌های مربوط به محل و بستر تبلیغات را بررسی و آنالیز کنید، اینکه چقدر از بازار هدف شما در این فضا وجود دارد و چه نوع تبلیغاتی بازدهی بیشتری دارد. آنالیزهای پیش از اجرا به شما کمک می­کند تا اجرا را در سطح بالایی انجام داده و نتایج درخشان­تری به دست آید.

باید متوجه شوید که در محدوده­ مورد نظرتان جایگاه کدام بنرها خوب است و بازدید کننده­ بیشتری دارد، پخش آگهی تلویزیونی شما در چه ساعتی و قبل یا بعد از چه برنامه‌­ای بیننده­ بیشتری خواهد داشت. همه­ این اطلاعات در نتیجه­ آنالیز و تحقیق درست و به موقع به دست می­‌آیند. از طرفی دیگر باید به کمک روش­های مختلف در طول و پس از اجرای کمپین تبلیغاتی مراقب نتایج و بازخوردها باشید.

چرا آنالیز و ارزیابی ضروری است؟

اولین آورده‌­ای که داده کاوی این اطلاعات برای شما دارد این است که از تکرار اشتباهات در آینده جلوگیری می­کند. هر مسئله‌­ای که باعث شده تا کمپین شما بازده­ای کمتر از انتظاری داشته باشد باید مورد بررسی قرار گیرد و درآینده و در کمپین­های بعدی مراقب این مشکلات بود.

یکی از برتر‌‌ی‌­های دیجیتال مارکتینگ نسبت به بازاریابی سنتی این است که لازم نیست تا پایان کمپین برای پیدا شدن مشکلات و رفع آنها برای کمپین­های آینده صبر کنید بلکه در هر مرحله­ای داده­ ها و گزارش­ها می­توانند به شما کمک کنند تا مشکلات و نواقص احتمالی را شناسایی کرده و به دنبال رفع آنها باشید. این امر باعث می­شود تا از ضرر­ و زیان­های پیش ­آمده تا حد زیادی جلوگیری شود.

در پایان هر کمپین جمع ­آوری داده­‌ها از ضروری‌­ترین کارهاست که باید سریعا انجام شود و پایان کمپین پایان کار نیست بلکه شروع مرحله­ بعدی یعنی آنالیز است.

تاثیر آنالیز بر کسب و کار شما

بدون آنالیز ارتقاء و پیشرفت کسب و کار سرعت و قدرت چندانی نخواهد داشت. هر کسب و کاری باید اطلاعات مربوط بخش­های مختلف کار خود را به تیم مربوطه به جهت آنالیز و تحلیل تحویل دهد. خوب است بدانید آنالیز فقط مربوط به کمپین­های تبلیغاتی نیست، تولید و عرضه­ محصول و خدمات نیز به آنالیز بازار و محصول نیاز دارد. این تحقیقات است که می­تواند به تدوین استراتژی­های ارزشمند و هدفمند کمک ویژه­ و به پیشرفت بیزینس­ها خدمت بزرگی کند.

اندازه گیری نرخ بازگشت سرمایه یا ROI یکی از مواردی است که به کمک آنالیز اطلاعات به دست می‌آید. آنالیز داده‌­ها به شما کمک می­کند تا متوجه شوید چه میزان از سرمایه و هزینه­‌ها بازگشته و سرمایه ­ای که صرف کار شده است چه میزان پیشرفت و بازدهی را با خود به همراه داشته است.

از طرفی دیگر اهداف و تارگت‌هایی که مشخص کرده­اید نیز دارای اهمیت هستند و آنالیز نتایج می­تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید چقدر به اهداف نزدیک شده‌­اید و اگر فاصله­ زیادی دارید دلیل آن را پیدا کنید.

آنالیز به کسب و کارها کمک می­کند تا بر مشتریان خود نظارت داشته باشند. آنالیز رفتار مشتری به شما کمک می­کند که سلیقه و علاقه­ بازار هدف را بهتر و بیشتر بشناسید و به طبع رفتاری مناسب با سلیقه­ مشتری داشته باشید.

ابزارهای آنالیز دیتا در دیجیتال مارکتینگ

آنالیز و تحلیل داده و نتایج همزمان احتیاج به دانش و ابزار دارد. در دنیای دیجیتال مارکتینگ ابزارهای مختلف و کارآمدی وجود دارند که به خوبی سایت و اپلیکیشن­های مختلف را تحت نظر دارند و به شما ریزترین گزارش­ها راجع به جزئیات کار را ارائه می­دهند.

ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس با استفاده از لینک های UTM به شما کمک می­کنند تا بفهمید مخاطب از کجا وارد سایتتان شده و حتی این امکان برای شما فراهم می­شود که متوجه شوید لینکی که در سایت و صفحه­ای دیگر قرار داده­اید توسط چند مخاطب کلیک شده و پیرو آن به سایت شما وارد شده اند.

از دیگر گزارشهای مهم گوگل آنالیتیکس میتوان به تعداد بازدید روزانه، میانگین سنی و جنسیت کاربران و تشخیص پرسودترین تبلیغات اشاره کرد.

از ابزارهای ضروری هر وبسایت میتوان به گوگل آنالیتیکس Google Analytics  نام برد و در سوی مقابل برای اپلیکیشن ها فایربیس Firebase پیشنهاد میشود. مکمل این ابزارها ابزارهایی هستند که بصورت کیفی و تصویری از رفتار کاربر در سایت و اپلیکیشن، فیلم یا نقشه حرارتی در اختیار ما قرار میدهند مانند ابزار معروف هات جر Hotjar .

بنابراین اگر قرار باشد مدیران بازاریابی تنها یک ابزار یاد بگیرند بطور قطع این ابزارهای آنالیز و ارزیابی را پیشنهاد میکنم زیرا باعث میشود بر کل تیم دیجیتال مارکتینگ احاطه داشته باشیم.

مراحل ارزیابی اطلاعات بازاریابی

مراحل ارزیابی اطلاعات بازاریابی

در مرحله­ اول بعد از مشخص کردن اهداف و متریک های کلی سازمان باید به جمع ­آوری اطلاعات بپردازید. همانطور که پیش از این گفته شد فرقی نمی­کند در کدام بخش از کار مشغول جمع­ آوری اطلاعات هستید. مرحله­ تولید یا عرضه­ محصول، تبلیغ و ری‌برندینگ، اولین کار شما جمع­ آوری اطلاعات است.

بعد از جمع­ آوری اطلاعات نوبت به اندازه ­گیری داده­ هایی است که جمع‌­آوری شده و سپس نوبت به آنالیز آنها می­رسد و دوباره باید این پروسه تکرار شود. باید بدانید این پروسه نباید متوقف شود و به صورت پیوسته باید آنالیز انجام شود.

مثال کاربردی برای یک فروشگاه اینترنتی در این زمینه میتواند تعریف بازدید و فروش هفتگی به عنوان متریکهای اساسی کسب و کار باشد. پس از این نیاز هست برای واحدهای مختلف مانند سئو و شبکه اجتماعی متریک‌های جزیی تری مانند افزایش فالوور و رتبه کلمات کلیدی در گوگل را مشخص کنید و ابزارهای آنالیز هر کدام را بیان کنید و حداقل بصورت هفتگی اطلاعات را در گوگل شیت یا اکسل درج کنید.

ابزارهای آنالیز رقبا

علاوه ­بر آنالیز کار و بیزینس خود یکی از کارهای مهمی که باید انجام شود آنالیز بازار و رقبا است. تحلیل و آنالیز رقبا به شما کمک می­کند تا دید خوبی نسبت به فعالیت­های مجموعه­ ها و کسب و کارهای دیگر داشته باشید. همین دید به دست آمده می­تواند به شما در تدوین استراتژی­های سازگار با بازار و پیشی گرفتن از رقبا کمک کند.

به کمک تحلیل رقبا می­توانید متوجه شوید رقبای اصلی شما چه کسانی هستند، آیا رقبای غیرمستقیمی دارید یا خیر و فعالیت آن رقبا چگونه بر بیزینس شما تاثیر دارد. آنالیز رقبا به شما در شناخت نقاط قوت و ضعف آنها کمک می­کند و سبب می­شود تا فرصت­‌ها و تهدید­ها را به خوبی بشناسید و برای پیشرفت از آنها استفاده کنید.

از معروفترین ابزارهایی که برای آنالیز رقبا یا بنچ مارک کردن کسب و کارهای خارجی استفاده میشود، میتوان به  موارد زیر اشاره کرد:

  • Alexa
  • Similarweb
  • Ahref
  • Moz

بطور معمول شرکتهای بزرگ بصورت ماهانه در موضوعات زیر رقبا را زیرنظر دارند:

  • نوع تبلیغات
  • همکاری با ارگان‌ها و شرکتهای دیگر
  • خدمات و محصولات جدید
  • افزایش فالوور و بازدید
  • رتبه کلمات کلیدی در گوگل
  • تعداد نصب اپلیکیشن
  • رضایتمندی مشتریان
Share

مشاور بازاریابی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 3 =