مزیت های آنلاین مارکتینگ

محبوبیت و اهمیت بازاریابی آنلاین این روزها افزایش پیدا کرده است. همانطور که در کتاب دیجیتال مارکتینگ به این موضوع به طور مفصل پرداختهایم، تغییرات جمعیتی و نوع زندگی سبب شده تا خدمات حرفهای به شکل جدید و متفاوتی نسبت به گذشته عرضه شوند. بنابراین مزیت های آنلاین مارکتینگ چگونه میتواند به رشد کسب و کار ما کمک کند؟ برای پاسخ به این سوال لطفا تا پایان مقاله همراه ما باشید.
مصرف کنندگان به دنبال محصولات مختلف هستند. طبق آمار اعلام شده از نشریه فوربز در سال ۲۰۱۹، مصرف کنندگانی که تحقیقات مربوط به محصولات مورد نیازشان را آنلاین انجام میدهند ۸۲ درصد نسبت به سال پیشین افزایش یافته است و طبق گزارش Tech crunch، کاربرانی که آنلاین خرید میکنند هم رشد ۷۰ درصدی داشته است که رشد چشمگیری محسوب میشود.
اگر بخواهیم بیشتر فضای آنلاین را بررسی کنیم میتوانیم به رشد استفاده از شبکههای اجتماعی اشاره کنیم. برای نشان دادن زمان، فقط به رشد انفجاری لینکدین توجه کنید. تا به امروز، بیش از ۷۰۶ میلیون عضو لینکدین وجود دارد، در مقایسه با ۴۶۷ میلیون کاربر در اکتبر ۲۰۱۶. زندگی حرفهای در حال حرکت به سوی فضای آنلاین است و دنیای خدمات یا محصولات نیز از این قاعده مستثنی نیست. به طور فزآیندهای، شرکتهای موفق یاد میگیرند که از مزیتهای آنلاین مارکتینگ به طور موثر استفاده کنند. به عنوان مثال، امروزه بسیاری از خریدهای ما از فضای آنلاینی همچون دیجی کالا است.
قبل از اینکه مزیتهای آنلاین مارکتینگ را بررسی کنیم، باید یک سوال مهم را پاسخ دهیم. بازاریابی آنلاین چیست؟
بازاریابی آنلاین چیست؟
بازاریابی آنلاین استفاده از مجموعه متنوعی از استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ برای دستیابی به مخاطبان هدف است. این تکنیکها شامل بازاریابی محتوایی، شبکههای اجتماعی، وب سایتها، سئو، ویدئو مارکتینگ، بازاریابی ایمیلی، تبلیغات پولی و موارد دیگر میشود.
بسیاری از این ابزارها با یکدیگر بهترین نتیجه را به ارمغان میآورند، به عنوان مثال، انتشار محتوای آموزشی در وبلاگ استارت آپ شما و سپس به اشتراک گذاشتن آن برای در شبکههای اجتماعی نقش به سزایی در برندینگ دارد. شاید مقاله وبلاگ شما از یک ویدیوی آپارات برای نشان دادن یک نکته کلیدی استفاده کند. در صورت موفقیتآمیز بودن، این شیوه میتواند رتبه وب سایت شما در گوگل بهبود بخشد.
چرا دیجیتال مارکتینگ برای هر کسب و کاری ضروری است؟
همانطور که میدانید این روزها تمایل بازار هدف و مصرف کنندگان به سمت فضای آنلاین بیشتر شده است اما چطور میتوانید به این مصرف کنندگان دست پیدا کنید؟ جواب روشن است، بهترین راه دیجیتال مارکتینگ است. تاکتیکهای بازاریابی آنلاین مقرون به صرفهترین روش برای دستیابی به مشتریان بالقوه است. در سالهای اخیر بیشتر استارت آپهای کوچک و نوپا تاکتیکهای دیجیتال مارکتینگ را برای دستیابی به مشتریان و درگیر کردن مصرف کنندگان هدف خود به صورت آنلاین انجام میدهند.
شرکت Ecommerce candle با استفاده از رسانههای آنلاین و بازاریابی شبکههای اجتماعی در مدت زمان ۳ ماه فروش خود را ۷۱۴ درصد افزایش داد. Forever candle یک شرکت فعال در حوزه جواهرات، توانست در طی یک سال با هزینه کمتر از ۱ دلار برای جذب هر کاربر به طرفداران و بازار هدف خود برسد. همچنین یک سالن ورزشی محلی در طی ۹۰ روز ۲۱۰ نفر جدید به واسطه تبلیغات گوگل به دست آورد. اگر بخواهیم در کشور خودمان مثالی بزنیم باید به دیجی کالا اشاره کنیم، در مدت ۱۰ سال به فروش بالای ۳۰۰ میلیارد تومان در ماه رسیده است.
استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ را میتوان جزو مقرون به صرفهترین راهها برای گسترش تجارت دانست. وقتی صحبت از بازاریابی سنتی میشود رقابت برای کسب و کارهای کوچک با بودجه محدود بسیار سخت میشود با این حال با تاکتیکهای مقرون به صرفه در بازاریابی دیجیتال مشاغل کوچک میتوانند امکانات و مزایای زیادی را با هزینه کمتر دریافت کنند.
این موضوع را در نظر بگیرید که یک استارت آپ کوچک میتواند تعداد زیادی از مخاطبین خود را هدف قرار داده و اطلاعاتی را در اختیار آنها قرار دهد. همین کار برای تعدادی از مخاطبین از طریق بیلبورد یا تلویزیون هزینه بسیار گزافی را در بر خواهد داشت. درحالی که تاکتیکهای بازاریابی سنتی هزینههای آشکار و پنهان زیادی را برای کسب و کار در پی دارد.
بسیاری از بخشها مثل سئو، بازاریابی محتوایی، شبکههای اجتماعی و موارد دیگر برای داشتن نتیجه مناسب و نشان دادن نقش جادوی خود احتیاج به گذشت زمان دارند، البته تاکتیکهایی همچون انواع تبلیغات کلیکی، تبلیغات در شبکههای اجتماعی (مثلا اینفلوئنسر مارکتینگ) بازدهی و نتیجه بخشی سریعتری دارند ولی احتیاج به پرداخت هزینه بیشتری نیز دارند.
بازاریابی دیجیتال قابل اندازه گیری ترین شکل بازاریابی است
همانطور که میبینید، بازاریابی آنلاین موثر واقعا یک اکوسیستم پیچیدهای از تکنیکها است که میتواند به استارت آپ شما در دستیابی به آگاهی و اعتبار بیشتر کمک کند. اما اجازه دهید دقیقتر هم بگوییم. امروزه مهمترین مزیت های آنلاین مارکتینگ برای شرکتها چیست؟
۱.آنلاین مارکتینگ ابزاری برای نشان دادن تخصص شماست
برای خریداران، مهمترین عامل در انتخاب ارائه دهندگان تخصص آنهاست. اغلب کسب و کارها در نمایش تخصص خود دچار مشکل هستند و دچار سردرگمی کاربران میشوند.
وب بستر قدرتمندی است زیرا به شما امکان میدهد از محتوا برای انتقال پیام خود و نشان دادن تخصص در موضوعات مرتبط با مخاطبان مورد نظر خود استفاده کنید. شما میتوانید این کار را به صورت آفلاین نیز انجام دهید اما ابزارهای آنلاین دسترسی به مخاطبان گسترده و مرتبط را بسیار آسان میکند. وبلاگنویسی، شبکههای اجتماعی و وبینارها همه به شما این امکان را میدهند که مخاطبان خود را در مورد موضوعاتی آموزش دهید که برای آنها مهم است و تخصص خود را در این روند نشان دهید.
۲.شما می توانید از بازاریابی آنلاین برای ایجاد روابط موثرتر استفاده کنید
مزیتهای آنلاین مارکتینگ به شما این امکان را میدهد روابط جدیدی را به گونهای هدفمند ایجاد کنید که بیست سال پیش امکانپذیر نبود. بازاریابی ایمیلی، هدف قرار دادن کلمات کلیدی و سایر استراتژیها میتوانند به شما کمک کنند تا یک پیام مناسب را (مثلا مدیران صد شرکت بزرگ صنعت خود) هدف قرار دهید.
فراتر از هدف قرار دادن پیامها، میتوانید از گروههای لینکدین برای شبکهسازی و گفتگو با سایر رهبران صنعت به صورت مداوم استفاده کنید. مزیتهای آنلاین مارکتینگ به شما این امکان را میدهند که با مشتریان، همکاران و اینفلوئسرها ملاقات کنید و روابط خود را با افرادی تقویت کنید که قبلا میشناسید.
۳.استفاده از نیچ مارکتینگ
همانطور که میتوانید روابطی را به صورت هدفمند ایجاد کنید، مزیتهای آنلاین مارکتینگ به شما این امکان را میدهد که نیچ مارکتینگ (Niche Marketing) را هدف قرار دهید و پیام خود را به مخاطبان گستردهای برساند که به خدمات شما نیاز دارند. شما میتوانید این کار را با هدف قرار دادن کلمات کلیدی در مقالات وبلاگ آموزشی یا شرکت در گروهها یا هشتگها در شبکههای اجتماعی انجام دهید.
۴.بازاریابی آنلاین به جغرافیا یا منطقه زمانی وابسته نیست
از استراتژیهای بازاریابی آنلاین میتوان به صورت ناهمزمان استفاده کرد، بدین معنی که مخاطبان شما محدود به جغرافیایی خاصی نیستند. برای ملاقات با مشتری احتمالی یا تماس حضوری، باید بتوانید سفر کنید و برنامههای خود را همزمان با همه هزینههای هماهنگ کنید که ممکن است به همراه داشته باشد.
به عنوان مثال، سخنرانی در رویدادهای صنعتی میتواند راهی قدرتمند برای ایجاد شهرت شما باشد و اغلب ارزشمند است اما این موضوع یک تلاش بزرگ است که میتواند یک روز کامل (یا چند روز) را به طور قابل توجهی مختل کند. با این حال، برگزاری وبینار برای جمعیت مشابه یا بیشتر، ممکن است بیش از یک ساعت در روز وقت شما را بگیرید.
یکی دیگر از مزیتهای آنلاین مارکتینگ این است که به مخاطبان شما این امکان را میدهد که با پیام شما مطابق شرایط خود درگیر شوند. آنها میتوانند به سرعت از طریق وبلاگ یا حضور در شبکههای اجتماعی با تخصص شما آشنا شوند و هنگامی که آماده استفاده از خدمات شما هستند، میدانند شما را کجا پیدا کنند.
۵.آنلاین مارکتینگ هزینه کمتری به همراه دارد
یک مطالعه توسط HubSpot نشان میدهد که سرنخهای ورودی (سرنخهایی که بصورت آنلاین از طریق منابعی مانند وبلاگنویسی، شبکههای اجتماعی و سئو تولید میشوند) ۶۱ درصد کمتر از سرنخهای خروجی سنتی هزینه دارند. درک دلیل آن سخت نیست. با بازاریابی آنلاین، هیچ هزینهای برای سفر ندارید و برای توزیع اطلاعات نیازی به پرداخت هزینه چاپ ندارید. در مقابل هزینههای سرور نسبتا کم است.
برخی از هزینههای تبلیغات شما را میتوان با ابزارهای بازاریابی آنلاین نیز جایگزین کرد و این ابزارهای آنلاین معمولا با ادغام با بقیه برنامههای بازاریابی آنلاین شما «وزن بیشتری حمل میکنند». به عنوان مثال، مقالات مهمان در وبلاگها یا نشریات حوزهتان میتوانند ترافیک سایت شما را افزایش دهند، شهرت شما را تقویت کرده و ارتباط شما را در شبکههای اجتماعی تقویت کنند.
۶.اینترنت رایج ترین روشی است که افراد شرکت شما را بررسی می کنند
در یک نظرسنجی بیش از ۱۰۰۰ خریدار برای درک کاملتر نحوه بررسی خریداران در بازار امروز انجام شد. نتایج نشان میدهند که سه مورد از چهار روش رایج آنلاین هستند که خریداران خدمات حرفهای را بررسی و انتخاب میکنند.
ایجاد وب سایت جزو برترین روش هاست و پس از آن جستجوی آنلاین، دوستان و همکاران و شبکههای اجتماعی مطرح میشوند. همه این روشها مراجع رسمی را تحت الشعاع قرار میدهند که فقط بیش از ۵۵ درصد شرکتها از آنها استفاده میکنند. به طور متوسط، خریداران از این روشها و مزیتهای آنلاین مارکتینگ استفاده میکنند، بنابراین بدون تردید بیشتر توجه کاربران بر روی فضای آنلاین است.
۷.خریداران دسترس بیشتری به کسب و کارتان دارند
امروزه مهم است در جایی باشید که مشتریان بالقوه شما به دنبال آن هستند. این موضوع بدان معناست که شرکت شما به حضور آنلاین قوی و متنوع نیاز دارد. براساس نتایج آخرین تحقیقات، خریداران به روشهای مختلف از جمله سرچ در موتورهای جستجو، خواندن نظرات آنلاین، حضور در شبکههای اجتماعی، وبینارها و موارد دیگر به دنبال متخصصان آنلاین هستند.
شاید مشتریان شما تمایل دارند از همسالان خود در مورد قویترین شرکتهای حوزه شما سوال کنند اما هنگامی که آنها اطلاعات کمی در مورد شما کسب کردند، نمیتوان انتظار داشت نتیجه دلخواهمان به همراه داشته باشد. اگر آنها به صورت آنلاین به دنبال شما هستند، باید به راحتی شما را پیدا کنند. اگر از مزیتهای آنلاین مارکتینگ بهره نمیبرید، مشتریان بالقوه به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد شما هستند و شما را پیدا نخواهند کرد.
۸.کاربران را تحت تاثیر قرار دهید تا شما را فراموش نکنند
افراد زیادی هستند که بر روند انتخاب تأثیر میگذارند، حتی اگر تصمیم گیرنده نهایی نباشند. شما ممکن است چشم اندازهای ناشناخته یا «نامرئی» داشته باشید که از آنها بیاطلاع هستید. شما احتمالا میدانید که برخی از شرکتها برای خدمات یا محصولات شما مطابقت خوبی خواهند داشت اما معمولا شرکتهای دیگری هستند که به همان اندازه امیدوار کننده رفتار میکنند. آنها فقط از نظر جغرافیایی با شما فاصله دارند یا در رویدادهای مشابه شرکت نمیکنند.
با استفاده از بازاریابی محتوایی و مزیتهای آنلاین مارکتینگ؛ آنها میتوانند شما را پیدا کنند، حتی اگر شما آنها را پیدا نکنید. ارسال مقالات وبلاگ در مورد مجموعهای از چالشها یا فرصتها تاثیر به سزایی دارد. از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید تا موتورهای جستجو از آنها بهره ببرند. این موضوع به شما امکان میدهد «پرچم» را بالا بیاورید و به مخاطبان مناسب کمک کنید تا کار و شرکت شما را پیدا کنند.
۹.شرکت هایی که سرنخ آنلاین تولید می کنند، سود بیشتری کسب می کنند
مطالعات عمیق ما در مورد استراتژیهای تولید سرنخ برای شرکتها نشان داده است، شرکتهایی که پلن مارکتینگ دارند، به طور متوسط سودآورتر از آنهایی هستند که از مزیتهای آنلاین مارکتینگ استفاده نمیکنند. تا زمانی که حدود بیست درصد از مشتریان آنلاین تولید شوند، سودآوری کم و بیش ثابت میماند. اما پس از بیست درصد، سودآوری همراه با درصد سرنخهای تولید شده آنلاین افزایش مییابد.
۱۰.شرکت هایی که به صورت آنلاین سرنخ تولید می کنند، سریعتر رشد می کنند
به طور مشابه، تحقیقات نشان میدهند کسب و کارهایی که سرنخ آنلاین تولید میکنند با سرعت بیشتری رشد میکنند. ما دریافتیم که نرخ رشد شرکتها همراه با نسبت سرنخهای تولید شده به صورت آنلاین افزایش مییابد تا جایی که چهل درصد یا بیشتر سرنخها از طریق اینترنت سرچشمه میگیرند. شرکتهایی که بین چهل تا پنجاه و نه درصد از مشتریان آنلاین را تولید میکردند، چهار برابر بیشتر از کسانی بودند که سرنخ آنلاین نداشتند.
مزیت های بازاریابی اینترنتی در ایران را دست کم نگیریم
مزیتهای آنلاین مارکتینگ مجموعهای از ابزارهای قدرتمند را برای کمک به رشد و پیشرفت شرکت شما و در نهایت، افزایش مخاطبان کمک میکند. با استفاده کامل از مزیتهای آنلاین مارکتینگ از طریق ابزارهایی مانند بازاریابی محتوایی، شبکههای اجتماعی، بازاریابی ایمیلی و موارد دیگر، میتوانید یک ماشین تولید سرنخ قوی ایجاد کنید که شرکت شما را در مسیر سودآوری و موفقیت بیشتر قرار میدهد. به عنوان مثال لحظهای به فعالیتهای دیجی کالا در فضای آنلاین توجه کنید. از تمام ابزارها و مزیتهای آنلاین مارکتینگ استفاده کرده تا مخاطبان را تبدیل به مشتری ثابت خود کند.
دیدگاهتان را بنویسید