۷ عنصر اصلی استراتژی بازاریابی دیجیتال موفق

امروزه بیشتر کسب و کارها به فضای آنلاین و تبلیغات اینترنتی به صورت تخصصی روی آورده اند. از این رو استراتژی دیجیتال مارکتینگ با توجه به مزایای فراوان آن نسبت به پلنهای سنتی توانسته است با حضور علمی و با برنامه در فضای آنلاین رشد روز افزونی را به همراه داشته باشد. نحوه برخورد شما با یک برنامه بازاریابی دیجیتال بر اساس اهداف هر کسب و کار متفاوت است اما قطعا چند نکته را باید در نظر داشته باشید که شما را در مسیر موفقیت حفظ میکند. اگر به دنبال درک نحوه ایجاد یک استراتژی بازاریابی دیجیتال برای مشتریان یا حتی برای خودتان هستید و به تازگی وارد صنعت دیجیتال مارکتینگ شده اید، پیشنهاد میکنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید.
عنصر یکم: یک چارچوب واقع گرایانه ایجاد کنید
قبل از انجام هر کاری، باید نقشه راه خود را ترسیم کنید. شما میتوانید این کار را به روشهای مختلفی انجام دهید، از جمله پلن بازاریابی محتوا، جدول زمانی و تقویم مربوط به آن یا حتی تحقیقات بازار. ابزارهای زیادی برای کمک به این سطح مدیریت و برنامه ریزی محتوا وجود دارد.
نکته مهم این است که چندین نتیجه ایده آل (واقع بینانه) را ایجاد کنید، در حالی که جایی برایعدم قطعیت باقی میگذارید. شما میخواهید این کار را بر اساس مجموعهای از شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) انتخاب شده انجام دهید که به استراتژی و اهداف شما مرتبط است. پس این شاخصها سبب میشود تا شما همواره بررسی کنید که در مسیر مناسب حرکت میکنید یا نیاز به تغییرات دارید.
اگر زیرمجموعهای از معیارها را برای استراتژی بازاریابی دیجیتال خود انتخاب نکنید، به احتمال زیاد از مسیر خارج شده و به هدف نهایی خود نخواهید رسید. هنگام برقراری ارتباط و چیدن استراتژی دیجیتال مارکتینگ؛ فرآیند را تا حد ممکن ساده کنید و یک بازه زمانی مشخص تعیین کنید تا همه اعضای تیم متمرکز بمانند. قبل از صحبت درباره بقیه عناصر نگاه کلی به آمار و ارقام بیاندازیم:
آمار و ارقای استراتژی دیجیتال مارکتینگ موفق
- تنها ۱۷ درصد از بازاریابان از تستهای A/B لندینگ پیج برای بهبود نرخ تبدیل استفاده میکنند. (HubSpot)
- پنج ثانیه اول زمان بارگذاری سایت بیشترین تأثیر را بر نرخ تبدیل دارد. نرخ تبدیل وب سایت با هر ثانیه زمان بارگذاری دیگر به طور متوسط ۴۲ درصد کاهش مییابد.
- در نظرسنجی انجام شده توسط دیتاباکس ۷۰ درصد از شرکت کنندگان اعلام کردند که سئو تاثیر بیشتری نسبت به تبلیغات کلیکی داشته است.
- حدود ۶۴ درصد از بازاریابان به طور فعال در بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO) وقت صرف میکنند.
- سئو ۱۰۰۰ درصد ترافیک بیشتری را نسبت به شبکههای اجتماعی ارگانیک هدایت میکند.
- برای بهبود عملکرد سایت، بهترین تکنیک سئو که توسط بازاریابان استفاده میشود، بهینهسازی عملکرد تلفن همراه است.
- ۴۹ درصد از کاربران میگویند از گوگل برای کشف یا یافتن یک خدمت یا محصول جدید استفاده میکنند.
- بیش از نیمی جستجوها در گوگل اکنون بدون کلیک به پایان میرسد.
- پرسشهای تلفن همراه «از کجا بخرم» و «در نزدیکی من» در دو سال گذشته بیش از ۲۰۰ درصد رشد کرده است.
- ۶۰ درصد از کاربران تلفنهای هوشمند با استفاده از نتایج جستجو مانند گزینه «کلیک برای تماس» مستقیما با یک کسب و کار تماس گرفته اند.
عنصر دوم: KPIهای مناسب را در مرحله اول شناسایی کنید
چگونه اهداف را تعیین میکنید؟ برای اینکه متوجه شوید چگونه نتایج نهایی خود را بدست آورده اید، باید معیارهای مناسبی تعیین کنید. انتخاب KPIهای مناسب (مواردی که بیشترین تاثیر را نشان میدهند) به شما کمک میکند تا در مسیر رسیدن به هدف باقی بمانید و بفهمید که کدام استراتژی بازاریابی دیجیتال شما واقعا موثر بوده است و کدام نیاز به بهبود دارد. در این قسمت برخی از نکات قابل تامل ذکر شده است تا بدانیم کدام KPIها در استراتژی دیجیتال مارکتینگ ما موثرتر هستند:
- چگونه یک KPI تعیین شده با هدف شما ارتباط دارد؟
- دقیقا چه چیزی را اندازه گیری میکنید؟
- آیا آنچه شما اندازه گیری میکنید به تجربه واقعی کاربر مربوط میشود و اگر چنین است، چگونه این کار انجام میشود؟
- چقدر به نظارت یا گزارش برخی معیارها نیاز دارید و آیا این موضوع را در برنامه خود لحاظ کردهاید؟
بهترین ترفند در این مواقع استفاده بهینه از دادهها در دسترس است اما به هر حال این موضوع یک تجربه انسانی است. استراتژی بازاریابی دیجیتال ما وقتی موفق میشود که استراتژی مناسب برای فروش و بازاریابی به طور کلی در نظر گرفته باشیم. شما ترافیک سایت خود را به عنوان یک عدد در نظر میگیرید اما موضوع فراتر از اعداد و ارقام است. شما میخواهید شمارههایی را وارد کنید که واقعا داستانی را در مورد کارهایی بیان کنند که مشتریان شما انجام میدهند و از این دادهها برای تغییر وضعیت در آینده استفاده کنید. نکته اصلی این است، رفتارهای انسانی واقعا چیزی است که بر ROI شما تأثیر میگذارد، بنابراین به خاطر داشته باشید که همیشه از دیدگاه UX (تجربه کاربری) به آن نگاه کنید.
عنصر سوم: یک قیف فروش موثر بسازید
اگر در زمینه بازاریابی سنتی یا هر زمینه تجاری تجربه دارید، احتمالا با مفهوم قیف فروش آشنا هستید. این قیف طرح کلی گام به گام هر مرحله از سفر خریداران را شبیهسازی میکند. به چیزی شبیه به این موارد تجزیه میشود:
- نحوه دسترسی: تبلیغات اینستاگرام، لندینگ پیج، ویدئو مارکتینگ، اینفوگرافیک، بازاریابی محتوا.
- نرخ تبدیل: شبکههای اجتماعی، مقالات وبلاگ، مطالعات موردی، آزمونها.
- نگاه عمومی و شناخت عمیق: مجموعه ایمیلها، بررسیها، پرسشنامه.
- حفظ و نگهداری: پیشنهادها اختصاصی، وایت پیپرها، ایمیل، مسابقات، نظرسنجی.
وسیعترین قسمت یا بالای قیف جایی است که ترویج، تعامل و آگاهی از نام برند اتفاق میافتد. این موضوع برای هدایت ترافیک جدید و همچنین جذب مجدد ترافیک کلیدی رخ میدهد. بالای قیف شما جایی است که بازاریابی اتفاق میافتد و شما میخواهید اطمینان حاصل کنید که این امر بسیار جذاب است. این موضوع نه به اندازه فروش بلکه به عنوان ایجاد رابطه در نظر گرفته میشود.
یک استراتژیست محتوا یا متخصص دیجیتال مارکتینگ (کسی که استراتژی بازاریابی دیجیتال را تنظیم میکند) میداند که چه چیزی لازم است تا مشتریان هر مرحله از قیف فروش را طی کنند و درصد بالایی از ترخ تبدیل نیز رخ دهد. اما این فرآیند نیاز به زمان و تکرار دارد، بنابراین اگر بلافاصله اتفاق نیافتد، نیازی نیست نگران شوید.
عنصر چهارم: چه استراتژی برای تولید محتوا نیاز دارید؟
وسعت محتوا بسیار بیشتر از مقالات وبلاگ، توییتها و حتی تبلیغات محصولات پرفروش در اینستاگرام است. کارهایی که انجام میدهید باید نشان دهنده خلاقیت شما باشد و برای تحقق هدف استراتژی بازاریابی دیجیتال خود میبایست آخرین روشها و مطالب را در اختیار مخاطبان خود قرار دهید. آنچه باعث ایجاد ارتباط و مشارکت موثر میشود، توانایی شما در بیان یک داستان است و برای این منظور، استراتژی شما باید حول یک کمپین تبلیغاتی موثر با کیفیت و با ارزش متمرکز شود.
منظور ما از این حرف چیست؟ ابتدا تبلیغات اصلی و خدمات ارائه شده را بسازید و سپس محتوایی با CTA بنویسید که کاربران را به سمت خرید سوق میدهد. اما مطمئن شوید که برای مخاطبان شما مناسب، مرتبط و مفید است. همچنین میخواهید درک روشنی از نحوه عملکرد محتوای خود در رابطه با سئو و الگوهای تجزیه و تحلیل استراتژی بازاریابی دیجیتال داشته باشید. همه چیزهایی که ارائه میدهید درنهایت به «داده» ختم میشود، بنابراین ردیابی آن به روش درست بسیار مهم است. همچنین این موضوع به معنای درک تجربه کاربر است.
عنصر پنجم: استراتژیک اما انعطاف پذیر برنامه ریزی کنید
برنامه کلی شما هرچه باشد، باید جایی برای انعطافپذیری باقی بگذارد. شما باید فضای کافی را نه تنها برای نوسانات زمان بلکه رویدادهای غیرمنتظرهای بگذارید که میتوانند بر حجم کار اصلیتان و همچنین کل استراتژی بازاریابی شما تأثیر بگذارند. این موضوع بدان معناست که برخی از نقاط «خالی» را در جدول زمانی خود بگذارید تا در حین حرکت پر شوند. همچنین به این معنی است که اجازه دهید فضایی برای ترکیب مواردی مانند رویدادهای جاری مربوطه، مقالات وایرال از رقبا یا سرمایهگذاری غیرمنتظره در فناوری جدید قرار دهید که میتواند برنامه شما را در جهت خاصی تحت تاثیر قرار دهد. همانطور که در حال انجام استراتژی بازاریابی دیجیتال خود هستید، باید دائما در حال نظارت و بررسی باشید و سوالاتی از این قبیل بپرسید:
- در کدام بخش جایی برای پیشرفت وجود دارد؟
- واقعا بررسی و تنظیم چه KPIهایی در این مرحله مناسب هستند؟
- بیشتر ترافیک در کجا جریان دارد؟
- چه ابزارهایی بهتر از سایرین کار میکنند تا همه چیز را منظم نگه دارند؟
عنصر ششم: ایجاد محتوای سئو شده و هدفمند
انواع مختلف محتوا اهداف متفاوتی دارند و برای این منظور باید استراتژیهای بازاریابی محتوا را در نظر بگیرید. اگرچه این موضوع ممکن است پیچیده به نظر برسد اما در واقع اینطور نیست که بتوانید قسمت عمدهای از مطالب خود را پیش از موعد جمع آوری کرده و طبق کلمات کلیدی و تگها سازماندهی کنید. محتوای همیشه سئو شده و هدفمند واژهای است برای محتوا که فقط یکبار باید ایجاد کنید و برای اهداف متعدد و حتی در چندین کانال ارزشمند است. این موضوع معمولا مربوط به زمان یا رویداد نیست اما بخش مهمی از خط تولید، پیام اصلی و پیشنهادات اصلی برند شما را شامل میشود. البته امروزه مطالب سئو شده نسبت به قبل مطرح نیستند و گوگل در آپدیتها خود بیشتر به محتوای ارزشمند و کاربردی نگاه ویژه دارد. در این قسمت چند روش وجود دارد که محتوا را میتوان برای استفادههای مختلف توسعه داد:
- میتوان از وبلاگهای قدیمی یک کتاب الکترونیکی به صورت پی دی اف تهیه کرد.
- یک مقاله را میتوان به وایت پیپر تبدیل کرد.
- چند اسلاید را میتوان به صورت اسلاید درآورد و روی آن موضوعات را توضیح داد.
ایده این نیست که مخاطب خود را با محتوای تکراری خسته کنیم یا سرقت ادبی انجام دهیم بلکه ایجاد یک کتابخانه از محتویات مختلف و مفید میتواند پیام و اهداف کسب و کارتان را با کمک شرکت دیجیتال مارکتینگ به خوبی نشان دهد.
عنصر هفتم: یک مسیر روشن را تجسم کنید
آیا محتوای شما مطابق با ترافیک و مشارکت کلی در جهت خاصی حرکت میکند؟ این همان چیزی است که شما باید در ابتدا استراتژی بازاریابی دیجیتال خود انجام دهید و در هر مرحله از استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود پیشرفت کنید. شما باید مراقب باشید که هر مرحله از قیف فروش شما به خوبی کار میکند و اگر تغییرات شما در نوسان هستند به دنبال بررسی و انجام تغییرات برای بهینهسازی باشید.
نکته مهم این است که یک برنامه انعطافپذیر تهیه کنید تا درک روشنی از نحوه پیشرفت این فرآیند از ابتدا داشته باشید، با محتوای هدفمند و قابل اشتراکگذاری شروع کنید. در پایان، شما میخواهید نتایج مورد انتظار خود را با نتایج واقعی مقایسه کنید، به طوری که هنگام ایجاد یک استراتژی بازاریابی دیجیتال جدید، بهتر متوجه میشود که چه چیزی کار میکند و چه چیزی دچار مشکل است.
استراتژی بازاریابی دیجیتال در کسبوکارهای ایرانی
به منظور ایجاد یک استراتژی بازاریابی دیجیتال موثر، شما باید از مدیریت پروژه درک کاملی داشته باشید که شامل یک دیدگاه محکم از طرح کلی و همچنین هر مرحله میشود. جزئیاتی را زیر نظر بگیرید که در هر مرحله موفقیتآمیز است. برای این منظور، یک استراتژی بازاریابی دیجیتال نمایانگر خوبی است از هنر و علم آنچه در پشت صحنه میگذرد.
استراتژیهای موفق بازاریابی دیجیتال هرگز قدیمی نمیشوند و کارایی خود را از دست نمیدهند اما با کمی تغییرات میتوانید آنها را به نفع خود تمام کنید. فقط به یاد داشته باشید که ایده دور شدن از سود و نرخ تبدیل و تمرکز بر عنصر انسانی است (سفر خریدار، داستان برند و مشارکت شما). وقتی بتوانید مخاطبان گستردهای را به طور واقعی جذب کنید، بدون شک مشتریان و همکاران خود را تحت تأثیر قرار خواهید داد.
اگر بخواهیم موضوع استراتژی بازاریابی دیجیتال را در کشور خودمان بررسی کنیم، میتوانیم دیجی کالا یا علی بابا را مثال بزنیم. درست است که مدت هاست برندهای بزرگ در صنعت دیجیتال مارکتینگ ورود کردهاند اما همچنان الگوی مناسبی برای پیشرفت استارت آپهای کوچک میباشند. پس کافی است یک استراتژی بازاریابی دیجیتال مستمر را دنبال کنید و جزو کسب و کارهای موفق لقب بگیرید. دقت کنید در مدت یک یا دو ماه نمیتوانید کسب و کارهایی همچون دیجی کالا را پشت سر بگذارید اما میتوانید مشتریان جدیدی را به سمت برند خود هدایت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید