چگونه در فضای آنلاین برندسازی کنیم؟

برند، داستان یک کمپانی است. برندینگ Branding مفهومی مهم وشاید کمی مبهم است، در این مقاله راجع به برندینگ، مفاهیم و واژههای این حوزه صحبت خواهیم کرد.
تعریف محصول:
به طور کلی هرآنچه که برای برآوردن یک خواسته یا نیاز عرضه میشود ازجمله انواع کالاها، خدمات، تجربیات، افراد، مکانها، اطلاعات، ایده. برای نشان دادن تعریف یک محصول و نقشی که در برندینگ دارد مثال زیر خواندنیست:
آب یک ماده غذایی عمومی است که هر انسانی برای زندگی و زنده ماندن به آن احتیاج دارد. یا این حال این محصول به محصولی تبدیل شده است که انسانها و شرکتها تجارت آن را آغاز کرده اند به عنوان مثال فروش آب معدنی در بطریهای شیشهای و پلاستیکی. اما آب همیشه یکسان است، مایع و شفاف. اما چطور شرکتهای مختلف میتوانند همان کالای مشابه را بفروشند اما هنوز مردم را ترغیب کنند که به جای محصول دیگران آب معدنی خود را بخرند؟
پاسخ یک کلمه است : به کمک برند
تعریف برند:
برند یک نام تجاری، طرح، نماد یا هر ویژگی دیگر است که کالا یا خدمات یک فروشنده را با فروشندهای دیگر متمایز میکند. البته یک لوگو یا نام به تنهایی برند شما نیست بلکه برند شما چیزیست که مردم راجع به محصول، خدمات و بیزینس شما میگویند.
|
شما میتوانید یک برند را به عنوان ایده یا تصویری که افراد در هنگام فکر کردن درباره یک محصول، خدمت و فعالیتهای یک شرکت در ذهن دارند درنظر داشته باشید این تصویر ذهنی میتواند هم یک مفهوم عملی باشد (مثل کفش سبک است) و یا یک مفهوم عاطفی باشد (مثلا کفش باعث میشود احساس قدرت کنم).
بنابراین فقط ویژگیهای فیزیکی نیست که یک برند را ایجاد میکند بلکه احساساتی را که مصرف کنندگان نسبت به آن محصول دارند را نیز در برمیگیرد. این ترکیب از نشانههای عاطفی و فیزیکی هنگامی ایجاد میشود که مخاطبین در معرض نام، لوگو، هویت بصری یا حتی پیام ابلاغ شده قرار گیرند.
محصول را میتوان به راحتی در بازار کپی و تولید کرد اما یک برند اینطور نیست. به عنوان مثال پپسی و کوکاکولا را درنظر بگیرید هردو آنها نوشابه هستند و از نظر ماهیت محصول بسیار مشابه هستند اما به دلایلی عدهای طرفدار پپسی و عدهای طرفدار کوکاکولا هستند.
بیایید یک بار دیگر به مثال آب برگردیم. محصول فروخته شده آب است اما شرکتها برای ترغیب مردم به خرید برندها و مارکهای مختلف را تولید کردند و هریک از این مارکها معانی و مفاهیم متفاوتی را برای محصول خود ارائه میدهند، مفاهیمی همچون ایجاد احساس جوانی، طراوت، خلوص، سالم و طبیعی.
تعریف برندینگ چیست؟
برندینگ قدرت بخشیدن به یک محصول یا خدمت به واسطه برند و نام تجاری است. برندینگ یا برندسازی در حقیقت فرآیند معنا دادن به سازمان، شرکت، محصولات یا خدمات خاص با ایجاد و شکل دادن یک برند در ذهن مصرف کننده است.
این یک استراتژی است که توسط سازمانها تدوین شده تا به مردم کمک کنند تا بعد از استفاده از محصول با برندهای مختلف و رضایت از برندهای خاص و ایجاد ارتباط با آنها در زمان خرید برند مورد نیاز خود را پیدا کنند. در این پروسه هدف جذب مشتری وفادار با تهیه محصولی مطابق با قول و وعدههای برند است.
چه کسانی تحت تاثیر برندینگ قرار میگیرند؟
مصرف کنندگان: همانطور که پیش از این گفته شد یک برند با ایجاد احساسات مختلف در مشتری در جایگاه انتخاب شدن از بین محصولات مشابه قرار میگیرد.
کارمندان و سهامداران: استراتژیهای موفقیت آمیز برندینگ علاوه بر کمک به مصرف کنندگان برای ایجاد تمایز بین محصولات مشابه اعتبار شرکتها را نیز افزایش میدهد. این دارایی میتواند طیف وسیعی از افراد را تحت تاثیر قرار دهد.
برای مثال اگر شما برندی را دوست ندارید و احساس میکنید نمیتوانید با آن برند ارتباط برقرار کنید احتمالا تمایل نخواهید داشت که با آنها همکاری کنید ولی هرچه از یک برند بیشتر خوشتان بیاید تمایل بیشتری دارید تا عضوی از آن تیم باشید.
چگونه میتوان برندسازی کرد؟
شرکتها تمایل دارند تا از راههای مختلفی برای برای ایجاد و شکلدهی به یک برند استفاده کنند. برای مثال نام تجاری یا برند را میتوان از راههای زیر تعریف کرد:
- تعریف برند : هدف، ارزشها، وعدهها
- تعریف هویت نام تجاری: تعیین هدف، شعار، نام، لحن و صدای برند، طراحی هویت بصری مانند لوگو، پالت رنگ، تایپوگرافی
- تبلیغات و ارتباطات: تلویزیون، رادیو، مجلات، تبلیغات محیطی، وبسایت، اپلیکیشن و …
- حمایت مالی و مشارکت در رویدادها، محتوا و کسب و کارهای مرتبط با اهداف برند (Sponsoring و Partnerships)
- طراحی محصول و بسته بندی
- تجربه مخاطب در فروشگاه یا سایت
- استراتژی قیمت گذاری
- پشتیبانی مشتریان
- و استمرار در تمامی موارد بالا
تبلیغات ابزاری قدرتمند برای ایجاد و شکل دادن یک برند جهانی است، تبلیغات خوب میتواند به زیبایی داستان و محصول و شرکت را روایت کند.
در ادامه چند تاکتیک برندینگ برای بیزینسهای کوچک عنوان میشود که میتواند به پیشرفت بیزینسها کمک قابل توجهی کند.
سعی کنید احساس اعتماد و وفاداری در مخاطب خود ایجاد کنید ولی قبل از مخاطب باید بتوانید این حس را به طور واقعی نه با زور و اجبار در کارمنداتان ایجاد کنید. کارمندان شما میتوانند حامیان برندتان باشند و به ترویج آن کمک کنند پس ساخت یک تصویر ذهنی فوقالعاده را از همکاران خود شروع کنید.
در بسیاری از کتب از کارمندان به عنوان مشتریان داخلی یاد میشود.
|
با حضور در شبکههای اجتماعی شروع کنید
قبل از توجه به اصول اولیه فعالیت در شبکههای اجتماعی باید توجه کنید که میخواهید چگونه خود را معرفی کنید. اینکه چه محتوایی ارائه دهید تا درعین حال که تکراری نیست جذابیت نیز داشته باشد و بتواند به خوبی شما و برندتان را معرفی کند. برای رفتار درست و مدیریت شبکه اجتماعی باید طبق دستورالعملهای تدوین عمل کنید زیرا هر قدم کوچکی در این فضا میتواند تاثیر مستقیم بر نام و برندتان داشته باشد.
در هنگام معرفی خود ساختارهای ثابتتان را از دست ندهید برای مثال طبق استراتژیها ظاهر و لحن برند شما (رسمی یا غیر رسمی، مکالمهای یا تبلیغاتی، آموزنده یا خدماتی) مشخص شده را برای هر فضا و متناسب با محل ارائه محتوا و مخاطب حفظ کنید.
|
برند شما باید در تمام فضاهایی که حضور دارید به خوبی معرفی شده باشد و از تغییرات پیوسته اجتناب کنید. قبل از ارائه هر چیزی به دقت بررسی و تحقیق کنید تا مجبور نباشید تغییرات پی در پی و بیشماری را اعمال کنید زیرا این تغییرات احساس عدم ثبات را به مشتری منتقل میکند و به راحتی حس اعتماد را از بین میبرد.
از امکانات موجود و داشتههای خود استفاده کنید
قبل از اینکه وقت و زمان را ازدست بدهید از امکانات موجود استفاده کنید و با ابزار موجود به برندسازی و معرفی خود بپردازید. موارد اصلی که نیاز به وجود آنها وجود دارد داشتن یک حضور فیزیکی (ترجیحا یک فروشگاه)، وبسایت، آدرس ایمیل و راههای ارتباطی، کارت ویزیت، طراحی بستهبندی و …. که در دسترس دارید و میتوانید به واسطه آنها کار را شروع کنید را فراموش نکنید، منتظر نمانید که یک روش جدید برای کسب و کار شما اختراع شود.
یکی از ویژگیهای کلیدی شما، مزایای شما و ارزش افزودهایست که نسبت به سایرین دارید و ارزشی که خلق میکنید. روی ارزشها خود و معرفیهای آنها تاکید کنید.
حرف آخر
نام تجاری خود را بسازید و به طور مستمر و پیوسته برای گسترش و پیشرفت آن تلاش کنید، کار در فضاهای موجود را از دست ندهید و از حداکثر ظرفیت و امکانات استفاده کنید. یک برند خوب میتواند شما را از یک شرکت کوچک به یک رقیب بزرگ برای بیزینسهای قوی تبدیل کند.
به قول رئیس اجرایی نایک: یک برند داستان یک کمپانی است که همیشه گفته میشود.
دیدگاهتان را بنویسید