چگونه در فضای آنلاین برندسازی کنیم؟

    چگونه در فضای آنلاین برندسازی کنیم؟

    برند، داستان یک کمپانی است. برندینگ Branding مفهومی مهم وشاید کمی مبهم است، در این مقاله راجع به برندینگ، مفاهیم و واژه­‌های این حوزه صحبت خواهیم کرد.

    تعریف محصول:

    به طور کلی هرآنچه که برای برآوردن یک خواسته یا نیاز عرضه می­شود ازجمله انواع کالاها، خدمات، تجربیات، افراد، مکانها، اطلاعات، ایده­. برای نشان دادن تعریف یک محصول و نقشی که در برندینگ دارد مثال زیر خواندنی‌ست:

    آب یک ماده غذایی عمومی است که هر انسانی برای زندگی و زنده ­ماندن به آن احتیاج دارد. یا این حال این محصول به محصولی تبدیل شده است که انسانها و شرکتها تجارت آن را آغاز کرده­ اند به عنوان مثال فروش آب معدنی در بطری­های شیشه­ای و پلاستیکی. اما آب همیشه یکسان است، مایع و شفاف. اما چطور شرکت­های مختلف می­توانند همان کالای مشابه را بفروشند اما هنوز مردم را ترغیب کنند که به جای محصول دیگران آب معدنی خود را بخرند؟

    پاسخ یک کلمه است : به کمک برند

    تعریف برند:

    برند یک نام تجاری، طرح، نماد یا هر ویژگی دیگر است که کالا یا خدمات یک فروشنده را با فروشنده­ای دیگر متمایز می­کند. البته یک لوگو یا نام به تنهایی برند شما نیست بلکه برند شما چیزیست که مردم راجع به محصول، خدمات و بیزینس شما می­گویند.

     

    شما می­توانید یک برند را به عنوان ایده یا تصویری که افراد در هنگام فکر کردن درباره­ یک محصول، خدمت و فعالیت‌های یک شرکت در ذهن دارند درنظر داشته باشید این تصویر ذهنی می­تواند هم یک مفهوم عملی باشد (مثل کفش سبک است) و یا یک مفهوم عاطفی باشد (مثلا کفش باعث می­شود احساس قدرت کنم).

    بنابراین فقط ویژگی­‌های فیزیکی نیست که یک برند را ایجاد می­کند بلکه احساساتی را که مصرف کنندگان نسبت به آن محصول دارند را نیز در برمی­گیرد. این ترکیب از نشانه­‌های عاطفی و فیزیکی هنگامی ایجاد می­شود که مخاطبین در معرض نام، لوگو، هویت بصری یا حتی پیام ابلاغ شده قرار گیرند.

    محصول را می­توان به راحتی در بازار کپی و تولید کرد اما یک برند اینطور نیست. به عنوان مثال پپسی و کوکاکولا را درنظر بگیرید هردو آنها نوشابه هستند و از نظر ماهیت محصول بسیار مشابه هستند اما به دلایلی عده­‌ای طرفدار پپسی و عده‌­ای طرفدار کوکاکولا هستند.

    بیایید یک بار دیگر به مثال آب برگردیم. محصول فروخته شده آب است اما شرکتها برای ترغیب مردم به خرید برندها و مارک­های مختلف را تولید کردند و هریک از این مارک­‌ها معانی و مفاهیم متفاوتی را برای محصول خود ارائه می­دهند، مفاهیمی همچون ایجاد احساس جوانی، طراوت، خلوص، سالم و طبیعی.

    مراحل ساخت برند

    تعریف برندینگ چیست؟

     برندینگ قدرت بخشیدن به یک محصول یا خدمت به واسطه­ برند و نام تجاری است. برندینگ یا برندسازی در حقیقت فرآیند معنا دادن به سازمان، شرکت، محصولات یا خدمات خاص با ایجاد و شکل دادن یک برند در ذهن مصرف کننده است.

    این یک استراتژی است که توسط سازمان‌­ها تدوین شده تا به مردم کمک کنند تا بعد از استفاده از محصول با برندهای مختلف و رضایت از برندهای خاص و ایجاد ارتباط با آنها در زمان خرید برند مورد نیاز خود را پیدا کنند. در این پروسه هدف جذب مشتری وفادار با تهیه­ محصولی مطابق با قول و وعده‌های برند است.

    چه کسانی تحت تاثیر برندینگ قرار میگیرند؟

    مصرف کنندگان: همانطور که پیش از این گفته شد یک برند با ایجاد احساسات مختلف در مشتری در جایگاه انتخاب شدن از بین محصولات مشابه قرار میگیرد.

    کارمندان و سهامداران: استراتژی­های موفقیت آمیز برندینگ علاوه بر کمک به مصرف کنندگان برای ایجاد تمایز بین محصولات مشابه اعتبار شرکت­ها را نیز افزایش می­دهد. این دارایی می­تواند طیف وسیعی از افراد را تحت تاثیر قرار دهد.

    برای مثال اگر شما برندی را دوست ندارید و احساس می­کنید نمی­توانید با آن برند ارتباط برقرار کنید احتمالا تمایل نخواهید داشت که با آنها همکاری کنید ولی هرچه از یک برند بیشتر خوشتان بیاید تمایل بیشتری دارید تا عضوی از آن تیم باشید.

    چگونه می­توان برندسازی کرد؟

    شرکت­ها تمایل دارند تا از راههای مختلفی برای برای ایجاد و شکلدهی به یک برند استفاده کنند. برای مثال نام تجاری یا برند را می­توان از راه­های زیر تعریف کرد:

    • تعریف برند : هدف، ارزش­ها، وعده‌­ها
    • تعریف هویت نام تجاری: تعیین هدف، شعار، نام، لحن و صدای برند، طراحی هویت بصری مانند لوگو، پالت رنگ، تایپوگرافی
    • تبلیغات و ارتباطات: تلویزیون، رادیو، مجلات، تبلیغات محیطی، وبسایت، اپلیکیشن و …
    • حمایت مالی و مشارکت در رویدادها، محتوا و کسب و کارهای مرتبط با اهداف برند (Sponsoring و Partnerships)
    • طراحی محصول و بسته ­بندی
    • تجربه مخاطب در فروشگاه یا سایت
    • استراتژی قیمت­ گذاری
    • پشتیبانی مشتریان
    • و استمرار در تمامی موارد بالا

    تبلیغات ابزاری قدرتمند برای ایجاد و شکل دادن یک برند جهانی است، تبلیغات خوب می­تواند به زیبایی داستان و محصول و شرکت را روایت کند.

    در ادامه چند تاکتیک برندینگ برای بیزینس­های کوچک عنوان می­شود که می­تواند به پیشرفت بیزینس­‌ها کمک قابل توجهی کند.

    سعی کنید احساس اعتماد و وفاداری در مخاطب خود ایجاد کنید ولی قبل از مخاطب باید بتوانید این حس را به طور واقعی نه با زور و اجبار در کارمنداتان ایجاد کنید. کارمندان شما می­توانند حامیان برندتان باشند و به ترویج آن کمک کنند پس ساخت یک تصویر ذهنی فوق‌­العاده را از همکاران خود شروع کنید.

    در بسیاری از کتب از کارمندان به عنوان مشتریان داخلی یاد می‌شود.

     

    با حضور در شبکه­‌های اجتماعی شروع کنید

    قبل از توجه به اصول اولیه­ فعالیت در شبکه­‌های اجتماعی باید توجه کنید که می­خواهید چگونه خود را معرفی کنید. اینکه چه محتوایی ارائه دهید تا درعین حال که تکراری نیست جذابیت نیز داشته باشد و بتواند به خوبی شما و برندتان را معرفی کند. برای رفتار درست و مدیریت شبکه اجتماعی باید طبق دستورالعمل‌­های تدوین عمل کنید زیرا هر قدم کوچکی در این فضا می­تواند تاثیر مستقیم بر نام و برندتان داشته باشد.

    در هنگام معرفی خود ساختارهای ثابتتان را از دست ندهید برای مثال طبق استراتژی­ها ظاهر و لحن برند شما (رسمی یا غیر رسمی، مکالمه‌­ای یا تبلیغاتی، آموزنده یا خدماتی) مشخص شده را برای هر فضا و متناسب با محل ارائه­ محتوا و مخاطب حفظ کنید.

     

    برند شما باید در تمام فضاهایی که حضور دارید به خوبی معرفی شده باشد و از تغییرات پیوسته اجتناب کنید. قبل از ارائه­ هر چیزی به دقت بررسی و تحقیق کنید تا مجبور نباشید تغییرات پی­ در پی و بیشماری را اعمال کنید زیرا این تغییرات احساس عدم ثبات را به مشتری منتقل می­کند و به راحتی حس اعتماد را از بین ­می­برد.

    از امکانات موجود و داشته­‌های خود استفاده کنید

    قبل از اینکه وقت و زمان را ازدست بدهید از امکانات موجود استفاده کنید و با ابزار موجود به برندسازی و معرفی خود بپردازید. موارد اصلی که نیاز به وجود آنها وجود دارد داشتن یک حضور فیزیکی (ترجیحا یک فروشگاه)، وبسایت، آدرس ایمیل و راه­های ارتباطی، کارت ویزیت، طراحی بسته­‌بندی و …. که در دسترس دارید و می­توانید به واسطه­ آنها کار را شروع کنید را فراموش نکنید، منتظر نمانید که یک روش جدید برای کسب و کار شما اختراع شود.

    یکی از ویژگی­‌های کلیدی شما، مزایای شما و ارزش افزوده‌ایست که نسبت به سایرین دارید و ارزشی که خلق می­کنید. روی ارزش‌‌­ها خود و معرفی‌های آنها تاکید کنید.

    حرف آخر

    نام تجاری خود را بسازید و به طور مستمر و پیوسته برای گسترش و پیشرفت آن تلاش کنید، کار در فضاهای موجود را از دست ندهید و از حداکثر ظرفیت و امکانات استفاده کنید. یک برند خوب می­تواند شما را از یک شرکت کوچک به یک رقیب بزرگ برای بیزینس­‌های قوی تبدیل کند.

    به قول رئیس اجرایی نایک: یک برند داستان یک کمپانی است که همیشه گفته می­‌شود.

    Share

    مشاور بازاریابی

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    81 − 73 =