موبایل مارکتینگ چیست؟ انواع روشهای تبلیغات موبایل و آنالیز آن

موبایل مارکتینگ چیست

امروزه تبلیغات در موبایل نسبت به سال‌های گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است و این روش نسبت به روش‌های دیگر تبلیغاتی از مزایای بسیاری برخورداراست که در این مقاله آموزشی شما با روش‌های مختلف تبلیغات از طریق گوشی موبایل و اپلیکیشن آشنا می‌شوید.

با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، ابزارها و راه‌های ارتباطی نیز دچار تحول شده‌اند و در هزینه و وقت کاربران صرفه‌جویی بسیاری شده است. بنابراین بسیار طبیعی است که روش‌های تبلیغات نیز دستخوش تغییراتی شده باشد، برای مثال حضور میلیونی کاربران ایرانی درفضاهای مجازی مانند تلگرام و اینستاگرام نشان دهنده آن است که دوران تبلیغات تلویزیونی و مطبوعاتی گران قیمت به سر آمده است، روش‌های نوین تبلیغات به دلیل صرفه‌جویی در زمان و هزینه جایگزین روش های گذشته شده است و اگر شما به دنبال معرفی هرچه بهتر خدمات و محصولات خود هستید و سرمایه زیادی هم برای هزینه های بسیار بالای تبلیغاتی مانند تلویزیون، روزنامه یا بیلبوردهای خیابانی ندارید، یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما تبلیغات در موبایل است.

عوامل موثر در موفقیت تبلیغات موبایلی

  • محتوای گیرا:

یکی از اصلی‌ترین نکاتی که در این روش تبلیغاتی باید رعایت شود، تولید محتوای مناسب و تاثیرگذار است که از ویژگی‌های کلی آن می توان به داشتن متن سرگرم کننده، ارتباط محتوا با گروه هدف، کوتاه بودن جملات و استفاده از کلمات تاثیرگذار، جذابیت بصری و موارد مشابه دیگر اشاره نمود.

  • شخصی سازی اطلاعات و داده‌ها:

یکی از نکاتی که اشخاص تبلیغ کننده باید به آن بسیار توجه داشته باشند در نظر داشتن سن، جنس، مکان و موارد مشابه دیگر به منظور شخصی‌سازی تبلیغات هدفمند خود است.

  • در نظر گرفتن رفتار مصرف کننده:

در موبایل مارکتینگ باید در نظر داشته باشیم که تبلیغاتی را تولید نماییم که با کمترین توضیحات بیشترین تاثیرگذاری را بر روی مخاطب داشته باشیم و جذب کاربر در 3 ثانیه باید هدف کارشناس بازاریابی باشد.

انواع روشهای تبلیغات موبایلی

در بخش اول ظرفیتهای کاربردی تبلیغاتی درون تلفن همراه برای استفاده تمامی مجموعه‌ها با اهداف تبلیغاتی متفاوت معرفی می‌شود و در بخش دوم با انواع تبلیغات مناسب برای صاحبین اپلیکیشن آشنا می‌شوید.

تبلیغات به وسیله ارسال پیامک:

این روش که امروزه به دلیل ابداع روش‌های نوین موبایل مارکتینگ کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد در گذشته از روش های موثر در تبلیغات بوده است، البته که این روش هنوز هم مورد استفاده برخی از شرکت‌ها قرار می‌گیرد و برای انجام این روش شما باید یک بازه مکانی و زمانی را در نظر بگیرید و به لیست شماره‌های مخاطبان آن محل مورد نظر در بهترین زمان، متن تبلیغاتی خود را که باید در کوتاهترین جملات تاثیر گذاری بالایی داشته باشد را ارسال نمایید.

درنظر داشته باشید نرخ تبدیل به مشتری شدن پیام‌‌ها در صورت ارسال انبوه بسیار کم خواهد بود و پیام شما به حجم زیادی از کاربران، به دلایل مختلف هرگز نخواهد رسید و یا بلافاصله پس از مشاهده بلاک می‌شوید. بنابراین توصیه می‌شود اس ام اس تبلیغاتی را فقط برای سگمنت‌های مشخص یا کمپینهای مناسب برای مشتریان قدیمی و ریتنشن استفاده کنید.

یکی از تکنیک‌های موفق برای ارسال انبوه پیامک تبلیغاتی استفاده از منشی پیامکی می‌باشد، بطور مثال از کاربران درخواست کنید برای مشاهده لیست قیمت عدد 2 را ارسال کنند و بعد از آن شما یک بانک اطلاعاتی از افراد علاقه مند به یک دسته‌خاص در اختیار خوهید داشت.

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر و فسبوک در تمامی کشورها بصورت منظم از طریق پنل تبلیغاتی انجام می‌شود، یکی از موثرترین روشهای تبلیغات موبایلی در ایران، استفاده از تلگرام است که از بازدهی بسیار بالایی برخوردار است و شما می‌توانید با صرف کمترین زمان و هزینه، خدمات و محصولات خود را برای افراد گسترده‌ای معرفی کنید. جالب است بدانید طبق تحقیقات اخیر تلگرام بیش از 40 میلیون کاربر ایرانی و بیش از 550 هزار کانال و یک میلیارد مطلب فارسی را دارا می‌باشد که این خود بستر مناسبی را برای موبایل مارکتینگ فراهم کرده است

دومین شبکه مجازی بزرگ و مورد علاقه مردم جهان، که تنها در کشور ما بیش از 15 میلیون کاربر در آن حضور دارد، اینستاگرام است. اینستاگرام نیز مانند تلگرام از طرفدارن بیشماری برخوردار است، به طوری که اکثر کاربران اینستاگرام، روزانه چندین ساعت در طول روز مشغول گشت وگذار در آن هستند که همین موضوع، آن را به بستری مناسب برای تبلیغات در موبایل تبدیل کرده است. شما می‌توانید در اینستاگرام با نشر ویدیو یا عکس تبلیغاتی مناسب و نوشتن یک متن مناسب، کوتاه و تاثیرگذار مخاطبان بسیاری را برای خود جذب کنید و با حداقل هزینه و زمان می توانید بازخورد بسیار بالایی را دریافت نمایید. در مقالات قبلی در مورد تولید محتوای سوشال مدیا، تبلیغات گسترده در این فضا و وظایف مدیر بازاریابی دیجیتال بصورت مفصل صحبت شده است.

موبایل مارکتینگ بر اساس مکان

تبلیغات موبایل براساس موقعیت یا هم مکان، روش دیگری از موبایل مارکتینگ است که با در نظر گرفتن موقعیت مکانی کاربر نمایش داده می‌شود. برای مثال، برخی از آگهی دهندگان و یا بازاریابان موبایلی تنها در نظر دارند که کاربرانی که در شعاع ۱ کیلومتری کسب و کار آنها قرار گرفته‌اند، تبلیغات موبایل آنها را مشاهده نمایند و با کسب و کار آنها استفاده نمایند. البته این نوع تبلیغ هنوز در ایران بصورت نرم افزاری و با پیاده‌سازی پلنهای تبلیغاتی صورت نمی‌گیرد.

تبلیغات پوش نوتیفیکیشن

در این روش پیغام مشخص در زمان مشخص به کاربرانی که اپلیکیشن خاص داشته باشند ارسال میشود، دقت داشته باشید از این روش بیشتر برای مارکتینگ اتوماسیونی و نگهداری کاربران خود استفاده کنید و با ارسال‌های بی ربط کاربران را آزار ندهید، ضمن اینکه بسیاری از اپ‌استورها مانند کافه بازار با ارسال پوش نوتیفیکیشن با هدف دعوت به اینستال برنامه‌های دیگر به شدت برخورد می‌کنند. از معروفترین سرویس‌های ارائه دهنده خدمات پوش نوتیفیکیشن تبلیغاتی میتوان به Pushwoosh , Onesignal, Subscribers اشاره کرد.

 

ارسال پوش نوتیفیکیشن تبلیغاتی

push notification ads

 تبلیغات درون اپلیکیشنی – In App Ads

در این روش از تبلیغات موبایل شما از اپلیکیشن‌های موبایل برای تبلیغات و ارائه خدمات خود استفاده می‌نمایید. برای مثال شما می توانید با ساخت یک ویدیو تبلیغاتی و استفاده از آن در شروع و یا پایان بازیهای پر طرفدار میتوانید تبلیغات موثری را داشته باشید.

تپسل، دیما، دارت و مگنت از شرکتهایی هستند که بصورت اختصاصی روی تبلیغات درون اپلیکیشنی فعالیت می‌کنند.

تبلیغات در نرم افزارها و بازی های موبایل

تبلیغات در نرم افزارها و بازی های موبایل

*افزایش تعداد نصب اپلیکیشن

بحث داغ این روزهای کسب و کارهای اینترنتی مبتنی بر اپلیکیشن، مقایسه راه‌های افزایش نصب و اینستال اپلیکیشن می‌باشد. موضوعی که نباید از آن غافل شد در نظر گرفتن استراتژی مناسب قبل از شروع کمپین‌های تبلیغاتی با هدف نصب و خرید میباشد. کسب و کارهای بزرگ به هیچ وجه قبل از برندینگ و افزایش بانک اطلاعاتی مخاطبین اقدام به شروع کمپین‌های فروش و و افزایش نصب نمی‌کنند. همچنین در نظر گرفتن اصول UI و UX امری ابتدایی برای هر محصول آنلاین می‌باشد و نبود ایراد و مانع در سر راه کاربر در اپلیکیشن را با تست‌های مکرر و استفاده از ابزارهای تست کرش مانند betabound می‌توانید بررسی کنید.

راه اندازی یک اپلیکیشن مشکلات فراوانی دارد و گسترش آن بدون در نظر گرفتن مدل درآمدزایی، چرخه مشتری customer journey و استراتژی‌های موبایل مارکتینگ و دریافت مشاوره از مشاورین دیجیتال مارکتینگ تنها به هدر رفتن سرمایه و وقت شما منتهی می‌شود.

بطور مثال مدیر یک اپلیکیشن خبری باید چرخه حرکتی برای کاربر و مشتری خود در نظر بگیرد تا کاربر را جذب و تبدیل به یک کانال تبلیغاتی برای معرفی به دوستان خود بکند. برای نمونه کاربر در گوگل عبارت خبر ورزشی را جستجو میکند و وارد لندینگ اختصاصی شما می‌شود و با پیشنهاد ویژه شما یعنی ثبت شماره موبایل و دریافت اخبار روزانه مواجه می‌شود. پس از یک هفته که اخبار بصورت اس ام اسی و ام ام اسی ارسال شد لینک نصب اپلیکیشن ارسال می‌شود و پس از نصب نرم افزار، کاربر با ارسال دعوت نامه به دوستان در قرعه‌کشی جوایز ویژه شما شرکت داده خواهد شد و چرخه مشتری اپلیکیشن در فاز اول به پایان می‌رسد.

در بازاریابی سنتی برای معرفی هر محصولی حتی خدمات آنلاین از راه‌هایی مانند بیلبورد، شرکت در رویدادها و نمایشگاه‌ها و انتشار بروشور و کیو آر کد (QR CODE) استفاده میشد اما امروزه راه‌های دریافت نصب اپلیکیشن را میتوان به 2نوع رایگان و هزینه‌بر تقسیم کرد.

3 روش رایگان افزایش دانلود اپلیکیشن

  1.  پیاده سازی اصول بهینه سازی برای اپ‌استور یا ASO

بسیاری از دیجیتال مارکترها تمرکز زیادی روی سئو و بهینه سازی محتوا و سایت برای موتورهای جستجو دارند اما از بهینه سازی محتوای صفحه معرفی اپلیکیشن غافل می‌شوند.

از اصول اولیه ASO  میتوان به تحقیق کلمات کلیدی و درج این کلمات در متن کامل معرفی اپلیکیشن و عنوان اشاره کرد و پس از آن میبایست عکس، آیکون و فیلم جذابی برای جذب کاربران در صفحه معرفی ارائه دهید. ارائه آپدیت های منظم و دریافت نظرات مثبت با تعداد بالا و معرفی حداقل به 2زبان(مانند انگلیسی و فارسی) از دیگر فاکتورهای است که باعث می‌شود یک استور مانند گوگل پلی، اپل استور، سیب اپ، مایکت، ایران اپس و کافه بازار شما را در صدر کلمه جستجو شده نمایش دهند.

عموما اپ‌استورها، اپلیکیشن‌هایی که نصب و امتیاز بالاتری دارند در نتایج جستجو بالاتر نشان می‌دهند و در همین راستا سرویس‌هایی مانند apptentive برای بالا بردن تعامل و امتیازدهی کاربران به وجود آمده اند.

بنابراین یک موبایل مارکتر این ظرفیت بزرگ تبلیغاتی رو هرگز دست کم نمی‌گیرد.

از معروفترین تولزهای آنالیز کارایی صفحه اپ از نظر اپ استورها میتوان به AppRadar ،App Annie ، ASODesk  اشاره کرد.

 

aso چیست

بهینه سازی اپلیکیشن برای اپ استور aso

 

  1. بازاریابی محتوایی

ارائه محتوای جذاب عصای دست هر استارت آپ و کارشناس دیجیتال مارکتینگ برای تبلیغات و گسترش کسب و کار میباشد، بنابراین با ارائه محتوای جذاب و هدفمند ابتدا کاربران را در محیط‌هایی از قبیل شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ جذب و سپس نرم افزار خود را معرفی کنید.

  1. بازاریابی متقابل و دوجانبه

در این روش شما با همکاری با شرکتها و کسب و کارهای دیگر بدون پرداخت هزینه از بانک اطلاعاتی، ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و دیگر ظرفیتهای تبلیغاتی برای معرفی یکدیگر استفاده می‌کنید.

 

تبلیغات پولی و غیررایگان اپلیکیشن

  1. پرداخت هزینه به ازای نصب یا CPI

یکی از رایج ترین روشها برای افزایش نصب، پرداخت به شرکت های تبلیغاتی به ازای هر نصب میباشد ولی برای جلوگیری از فراد و تقلب میبایست از آنالیزور استفاده کنید و متریکهای دیگری مانند تعامل کاربران در اپ و خرید و ثبت نام را هم به عنوان فاکتورهای فرعی در نظر داشته باشید.

  1. تبلیغات کلیکی CPC

شرکتهایی که در زمینه تبلیغات تلگرامی و وبسایت‌ها و اپلیکیشنها فعالیت می‌کنند در کنار دیگر سرویسها میتوانند محصولات شما را در اپلیکیشنهای پربازدید و یا سایت ها(موبایل ویو) نمایش دهند و به ازای هر کلیک هزینه دریافت کنند. مزیت این پنل‌ها مدیریت و فیلتربندی به ازای منطقه، دسته بندی مخاطبان، ساعت و… می‌باشد. در این زمینه شرکت‌های خارجی مانند Glispa  و Appsamurai و Googleads بسیار حرفه‌ای تر عمل میکنند و تبلیغات ریتارگتینگ و ریمارکتینگ را هم پوشش میدهند، بطور مثال شما کمپین به قصد فروش فقط برای کاربرانی که اپلیکیشن شما را دارند شروع میکنید و کاربران شما هنگام استفاده از اپلیکیشنهای مختلف مانند هواشناسی و بازیها، تبلیغ فروش ویژه شما را مشاهده میکنند ولی این نوع پروموشن به دلیل نوسانات دلار و تحریمها برای شرکت های ایرانی به صرفه نیست.

  1. تبلیغات ویدیویی

در این روش که بیشتر با هدف برندینگ و افزایش آگاهی انجام میشود شما به ازای نمایش تبلیغ CPM و یا مشاهده کامل ویدیو CPV هزینه پرداخت می‌کنید.

  1. رفرال مارکتینگ یا بازاریابی ارجاعی

طبق آمار سایت آیمارکتر 90% کاربران نسبت به لینکهایی که دوستانشان ارسال میکنند، واکنش مثبت نشان میدهند و به چشم تبلیغ به آن نگاه نمی‌کنند، برهمین اساس بسیاری از شرکتهای داخلی و خارجی مانند اسنپ و تپسی حجم زیادی از بودجه تبلیغاتی خود را صرف Referral marketing می‌کنند، بطور مثال با ارسال لینک دانلود برای دوستان و نصب و استفاده توسط ایشان، شما و شخص مقابل سفر رایگان هدیه خواهید گرفت.

  1. رپورتاژ آگهی و برندینگ

یکی از روشهای ابتدایی و معمول برای هر بیزینسی انتشار اخبار PR و مقاله پیرامون مزیت‌ها و کاربردهای یک اپلیکیشن با هدف برندینگ و افزایش آگاهی می‌باشد و کارشناسان بازاریابی دیجیتال از این کانال تبلیغاتی برای دریافت بک لینک هم استفاده می‌کنند.

  1. تبلیغات در استورها App Store Search Ads

کافه بازار، اپل استور، گوگل پلی  Universal App و مایکت جزو برترین مراجع دانلود اپلیکیشن ایرانیها هستند و امکان تبلیغات هدفمند را برای توسعه دهندگان فراهم نموده‌اند.

  1. تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و اینفلوئنسرمارکتینگ

یکی از محبوبترین روش‌ها برای معرفی اپلیکیشنها استفاده از امکان پنل تبلیغات توییتر، فسیبوک و اینستاگرام است و در کنار آن در قالب فرایندهای بلندمدت با افراد پرطرفدار و تاثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی همکاری نامحسوس تبلیغاتی صورت می‌گیرد.

آنالیز اپلیکیشن

اصلی ترین قسمت یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ و موبایل مارکتینگ اپتیمایز، آنالیز و نتیجه گیری می‌باشد. اندازه گیری و آنالیز در مباحث موبایل مارکتینگ به دو قسمت آنالیز اکشنها و اتریبیشون‌ها درون اپ و ترکینگ تبلیغات بیرون اپ تقسیم می‌شود.

از ابزارهای آنلاین آنالیز اپلیکیشن میتوان به Amplitude ، Firebase و Google analytics اشاره کرد که آمار بسیار مفیدی از رفتار کاربران روی اپلیکیشن، خرید، ثبت نام، میانگین کاربران فعال و غیره را به خوبی نمایش میدهند. لازم به ذکر است که فایربیس امکان ارسال پوش نوتیفیکیشن تبلیغاتی را هم برای شما فراهم میکند.

 

 

اما قسمت جذاب موبایل مارکتینگ تبلیغات و مباحث آنتی فراد و جلوگیری از تقلب می‌باشد، متاسفانه فضای تبلیغاتی در این حوزه بسیار آلوده و ناسالم است و مجموعه شما بدون داشتن سیستمهای دقیق ترکینگ دچار هدر رفت سرمایه در سطح انبوه خواهد شد، بطور مثال شما برای هر نصب تضمینی، مبلغ مشخصی پرداخت میکنید بدون اینکه کشور، آی پی و رفتار دانلود را بررسی کرده باشید و در اصل برای هیچ، پول پرداخت کرده‌اید. از ابزارهای مطرح این حوزه میتوان به Appsflyer ، Appmetrica ، Adjust، Branch اشاره کرد که رفتار دقیق کاربر واقعی و غیرواقعی را روی لینکهای تبلیغاتی شده آنالیز و گزارش می‌کنند.

ابزارهای مفید موبایل و اپلیکیشن

ابزارهای مفید موبایل و اپلیکیشن

این ابزارها مانند لینک یو تی ام، برای هر نوع تبلیغ شما یک لینک اختصاصی به منظور ردگیری دقیق ساخته و در اختیار شما و شرکت تبلیغ کننده قرار می‌دهند که در اصلاح آن را دیپ لینک Deeplink می‌نامند. دیپ لینک برای شناسایی و جلوگیری از تقلب در تبلیغات در انواع مختلف مانند استفاده از کوکی کاربران بصورت غیر اورگانیک(Cookie Stuffing)، عدم نمایش واقعی تبلیغ در جایگاه‌های تبلیغاتی(Ad Stacking)، محاسبه غیرواقعی تعداد نمایش تبلیغ(Pixel Stuffing)، کلیک تقلبی(Click Farm)، نمایش انبوه تبلیغات ناخواسته(Ad Injection) و دریافت نصب انبوه از مناطق و کشورهای نامرتبط استفاده می‌شود.

بنابراین یک کارشناس تبلیغات موبایل در مرحله اول استراتژی گسترش اپلیکیشن را با توجه به مدل بیزینس بصورت شفاف مشخص و در مرحله بعد طی یک پلن مارکتینگ دقیق با استفاده از ابزارهای مفید معرفی شده در این مقاله موبایل مارکتینگ، اهداف و تارگت‌های مجموعه را محقق می‌سازد.

شراگیم مرادی

Share

1 دیدگاه

  • mahdi yazdi آبان ۱۴, ۱۳۹۷ at ۱۱:۰۷ ق.ظ پاسخ

    میشه گفت کاملترین مقاله موبایل مارکتینگ که تاحالا خوندم بود

ارسال دیدگاه