موبایل مارکتینگ چیست؟ انواع روش های تبلیغات اپلیکیشن و آنالیز آن

    موبایل مارکتینگ چیست

    امروزه تبلیغات در موبایل نسبت به سال‌های گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است و این روش نسبت به روش‌های دیگر تبلیغاتی از مزایای بسیاری برخوردار است که در این مقاله شما با روش‌های مختلف تبلیغات از طریق گوشی موبایل و اپلیکیشن آشنا می‌شوید. همچنین ما نگاهی دقیق‌تر به آنچه موبایل مارکتینگ؛ اهمیت آن، بهترین شیوه‌ها برای موبایل مارکتینگ و نحوه استفاده بیشتر از استراتژی‌های موبایل مارکتینگ خود، خواهیم داشت.

    با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، ابزارها و راه‌های ارتباطی نیز دچار تحول شده‌اند و در هزینه و وقت کاربران صرفه‌جویی بسیاری شده است. بنابراین بسیار طبیعی است که روش‌های تبلیغات نیز دستخوش تغییراتی شده باشد، برای مثال حضور میلیونی کاربران ایرانی درفضاهای مجازی مانند تلگرام و اینستاگرام نشان دهنده آن است که دوران تبلیغات تلویزیونی و مطبوعاتی گران قیمت به سر آمده است، روش‌های نوین تبلیغات به دلیل صرفه‌جویی در زمان و هزینه جایگزین روش‌های گذشته شده است و اگر شما به دنبال معرفی هرچه بهتر خدمات و محصولات خود هستید و سرمایه زیادی هم برای هزینه‌های بسیار بالای تبلیغاتی مانند تلویزیون، روزنامه یا بیلبوردهای خیابانی ندارید، یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما تبلیغات در موبایل یا همان موبایل مارکتینگ است.

    مشاوران دیجیتال مارکتینگ به سرعت فرصت‌های بهتر دیده شدن محصولات، منابع و فناوری جدید مصرف کننده را تشخیص می‌دهند. برای آن‌ها، هر راهی که در حال حاضر تبلیغ می‌کنند، همیشه روش مناسب است. بنابراین آن‌ها همیشه به دنبال راه‌هایی هستند که بتوانند آن را با مصرف کننده مناسب، در مکان مناسب و در زمان مناسب مطابقت دهند.

    از روزهای اولیه انتشار روزنامه‌ها، مجلات و سایر نشریات تا رادیو، تلویزیون، رویدادهای ورزشی و اخیرا اینترنت این روند تکرار شده است. این موضوع بدان معنا نیست که آن‌ها هر یک از این راه‌های بازاریابی را از همان ابتدا به طور کامل پذیرفتند. فقط هنگامی که آن‌ها توانستند فرصت‌های بالقوه را در هر کدام شناسایی کنند، در انجام این کار مشکلی نداشتند. موبایل مارکتینگ هیچ تفاوتی با اشتراک‌گذاری تبلیغات آن هم از طریق پیام کوتاه ندارد. از همان روز اول همین روال ادامه داشته و تنها شیوه‌های جدید تبلیغاتی توانسته‌اند ظهور پیدا کنند.

    اما فناوری تلفن همراه نیز با سرعت بسیار بالایی پیشرفت کرده است و این امر برای مشاور دیجیتال مارکتینگ مهم است که نه تنها از موبایل مارکتینگ استقبال می‌کنند بلکه باید از نزدیک تحولات جدید و روندهای تغییر یافته را نیز زیر نظر داشته باشند تا استراتژی موبایل مارکتینگ آن‌ها متناسب با آن تطبیق داده شود.

     

    موبایل مارکتینگ چیست؟

    بازاریابی موبایلی یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ چند کاناله است که با هدف دستیابی به مخاطبان هدف در تلفن‌های هوشمند، تبلت یا سایر دستگاه‌های تلفن همراه، از طریق وب سایت‌ها، ایمیل، SMS و MMS، شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌ها انجام می‌شود. در سال‌های اخیر، مشتریان توجه (و پول) خود را به تلفن همراه معطوف کرده اند. به همین دلیل، مشاوران مارکتینگ همین کار را می‌کنند تا مشارکت همه جانبه واقعی ایجاد کنند. با تکه تکه شدن تکنولوژی، بازاریابی نیز از بین می‌رود. برای جلب و حفظ توجه خریداران بالقوه، محتوا باید استراتژیک و بسیار شخصی باشد.

    وقتی صحبت از موبایل مارکتینگ می‌شود، این موضوع بدان معناست که دستگاه‌ها را در نظر داشته باشید و از بازاریابی پیامکی / MMS و اپلیکیشن‌های تلفن همراه استفاده کنید. بازاریابی موبایلی هنگام ایجاد هرگونه برنامه بازاریابی کوتاه مدت یا بلند مدت، بخش مهمی از پازل است. از ایمیل مارکتینگ تا پرداخت به ازای کلیک (PPC)، بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO)، بازاریابی محتوایی و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، یک کانال موبایل مارکتینگ وجود دارد تا به هر قسمتی از مخاطبان خود دسترسی پیدا کنند که در آنجا حضور دارند. برای اینکه بازاریابی موبایلی موثر باشد، شما باید تجربه‌ای منسجم را برنامه ریزی کنید که مشتریان انتظار دارند. این موضوع می‌تواند یک چالش واقعی برای کسب، جذب و حفظ کاربران در انواع پلتفرم‌ها باشد.

    موبایل مارکتینگ می‌تواند با استفاده از دستگاه‌های تلفن همراه برای برقراری ارتباط بیشتر با مصرف کنندگان بیشتر در زمان واقعی در هر نقطه از چرخه عمر مشتری، باعث افزایش ارزش و تقاضای نام تجاری برای محصولات یا خدمات شما شود. موبایل نیز به طور پیوسته در حال رشد است. بر اساس گزارش eMarketer، آمار استفاده از تلفن همراه در مقابل دسکتاپ در ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که تعداد مخاطبان تلفن همراه تا سال ۲۰۲۲ به ۵۵.۷ میلیون نفر (تقریبا ۱۹) افزایش می‌یابد و Adweek تخمین می‌زند که ۷۹ یوزر از کاربران تلفن‌های هوشمند تلفن‌های خود را روی آن‌ها یا نزدیک آن‌ها دارند. همه به جز دو ساعت در روز امروزه تعداد دستگاه‌های تلفن همراه در جهان (۸.۷ میلیارد) بیشتر از مردم (۷.۱ میلیارد) است که عمدتا به دلیل اشتیاق شدید ما به فناوری جدید است.

    تحلیلگران داده‌های سازمان ملل دریافته‌اند که در ایالات متحده، ۷۱.۵ درصد از شهروندان بالای ۱۳ سال دارای تلفن هوشمند و ۶۶.۵ درصد از تلفن‌های هوشمند در سراسر جهان (داده‌های WorldoMeters UN ،GSMA Intelligence). برای استفاده از قدرت فزاینده بازاریابی موبایلی، باید بر ایجاد یک تجربه یکپارچه که مخاطبان انتظار آن را دارند تمرکز کنید. همانطور که همه می‌دانیم، در کشور خودمان نیز بیشتر مردم از تلفن همراه بسیار استفاده می‌کنند.

    بازاریابی موبایل یک رویکرد مارکتینگ است که نشان می‌دهد استارت آپ‌ها و کسب و کارها از تکنیک‌های مختلفی برای تبلیغ کسب و کار، نام برند، محصول یا خدمات خود به طور مستقیم به کاربران تلفن همراه استفاده می‌کنند. در روزهای اولیه دستگاه‌های تلفن همراه، موبایل مارکتینگ محدود به پیام کوتاه و بعدا MMS بود.

     

    چگونه موبایل مارکتینگ تکامل پیدا کرده است؟

    در سال ۱۹۷۳، مارتین کوپر (Martin Cooper)، چیزی را اختراع کرد که جهان را به اندازه چرخ و برق تغییر داد. اما اختراع او تا دو دهه دیگر بطور قابل توجهی مورد توجه نبود. تا سال ۱۹۹۲ بود که شخصی ایده ارسال پیام متنی از کامپیوتر خود به تلفن همراه را پیدا کرد. چهار سال بعد، اولین تلفن همراه با قابلیت اینترنت وارد بازار شد. از آن زمان، بازاریابی موبایل سال به سال رشد بی‌نظیری داشته است. در حال حاضر نقطه عطفی برای سرمایه‌گذاری برای استارت آپ‌ها و کسب و کارها مایل به تعامل با مشتریان است. ما توسعه و پذیرش موبایل مارکتینگ و جستجوی تلفن همراه در طول سال‌ها را بررسی می‌کنیم:

     

    سال ۲۰۰۰: اولین تبلیغ تلفن همراه از طریق پیام کوتاه به اشتراک گذاشته می شود

    پیامک به عنوان وسیله بازاریابی تا سال ۲۰۰۰ توسط تبلیغ کنندگان مورد استفاده قرار نگرفت اما خدمات داده تلفن همراه حدود ۹ سال زودتر در فنلاند معرفی شد. اولین پیام به شخصی در اواخر سال ۱۹۹۴ ارسال شد و روند تدریجی «ارسال پیامک» بین دوستان را در اواخر دهه ۹۰ آغاز کرد. فنلاند دوباره در نوآوری پیشتاز بود، هنگامی که در آغاز قرن ۲۱، یک ارائه دهنده اخبار فنلاندی تصمیم گرفت عناوین خبری رایگان را از طریق پیام کوتاه، با حمایت تبلیغات، ارائه دهد. از آنجا، بازاریابان انواع دیگر بازاریابی موبایل را آزمایش کردند.

     

    سال ۲۰۰۲: پیامک به رسانه های جمعی تبدیل می شود

    مشاوران دیجیتال مارکتینگ دریافتند که پیامک یک وسیله تبلیغاتی فوق العاده محبوب است. با افزایش تدریجی تلفن‌های همراه، این کانال با مزایای پیام‌رسانی مختصر و مزایای موقعیت مکانی، به طور فزاینده‌ای موثر خواهد بود. به زودی، شرکت‌های بزرگ و کوچک انواع پیشنهادات را به مشتریان خود پیامک می‌کردند. این یک استراتژی خوب بود زیرا ارائه دهندگان پیامک تحویل قابل اعتماد به مشتریان را تضمین می‌کردند. در حقیقت، این استراتژی موبایل مارکتینگ آنقدر موفق بود که احتمالا تلفن همراهی را ایجاد کرد که روزانه با خود حمل می‌کنید. این تلفن هوشمند فقط برای بازی پرندگان خشمگین، گرفتن عکس‌های سلفی یا مرور فیس بوک ایجاد نشده است. توسعه دهندگان نیز با آگاهی از سودمندی آن‌ها برای جلب توجه مشتری، بر توسعه آن تأکید کردند.

     

    سال ۲۰۰۷: تلفن های همراه هوشمندتر می شوند

    در حالی که عرضه آیفون در سال ۲۰۰۷ یک کودتا برای صنعت بازاریابی موبایل بود، تبلیغات خودشان تلاش کردند تا با این نوآوری همگام شوند. آن‌ها سرسخت و آزاردهنده بودند و کاربران را ناامید کردند. این امر به این دلیل است که بازاریابان اغلب از تبلیغات مرورگر دسکتاپ در کانال‌های تلفن همراه خود استفاده می‌کنند و در نهایت منجر به تکنیک‌های واکنش گرا می‌شوند که تبلیغ کنندگان امروزه در موبایل مارکتینگ استفاده می‌کنند. همچنین گسترش ۳G به استقبال تلفن‌های همراه به عنوان اولین نقطه تماس بین بازاریابان و مشتریان دامن زد. با این نسل جدید، اپلیکیشن‌هایی در هر شکل و فرم ارائه شد. از ردیاب‌ها و بازی‌های تناسب اندام گرفته تا نقشه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، برنامه‌ها به روشی تبدیل شدند که مردم از اینترنت استفاده می‌کردند.

     

    سال ۲۰۱۰ و پس از آن: بازاریابی موبایل همچنان در حال پیشرفت است

    زمانی که اپل اولین آیپد خود را عرضه کرد، اندازه بازار تبلیغات تلفن همراه ایالات متحده به رقم سرسام‌آور ۱.۴۵ بیلیون دلار رسید. این امر بعدا در مقایسه با درآمدهای آینده کم رنگ می‌شود زیرا اپل و گوگل همچنان به پذیرش موبایل ادامه می‌دهند. در سال ۲۰۱۴، توسعه دهندگان در حال ساخت تبلیغات در اپلیکیشن‌های تلفن همراه بودند. مشخص شد که کاربران بیشتر وقت خود را صرف بازی Candy Crush یا تعقیب افراد در برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی می‌کنند. مرورگر اینترنت تبدیل به فکر بعدی شده بود و این نقطه عطف بود. تبلیغات موبایلی باید یکپارچه و جذاب باشند، در غیر این صورت کار نمی‌کنند. در حال حاضر، رسانه‌های پولی مکانیزمی فوق العاده محبوب بودند و رقابت برای جلب توجه مردم در تمام دوران بسیار بالا بود. این عوامل همچنان مشاوران مارکتینگ تلفن همراه را به سمت تجربه کلی تبلیغات سوق می‌دهند.

    در سال ۲۰۱۷، جهان به سمت تلفن همراه متمرکز شده است. به نظر می‌رسد که تلفن‌های همراه و دیگر دستگاه‌ها در هر کاری که انجام می‌دهیم در هم تنیده شده اند. بنابراین تعجب‌آور نیست که ما روزانه صدها و گاهی هزاران تبلیغات را مشاهده می‌کنیم. مشاوران موبایل مارکتینگ برای عبور از هرج و مرج و به دست آوردن تغییر، باید دائما مرزها را پیش ببرند و روندهای جدیدی ایجاد کنند.

     

    تفاوت بین بازاریابی موبایل و بازاریابی سنتی چیست؟

    بازاریابی سنتی شامل دستیابی به مشتریان از طریق تبلیغات چاپی، تبلیغات رادیویی تلویزیونی یا به صورت مستقیم است، در حالی که موبایل مارکتینگ به شما امکان می‌دهد از طریق پیامک، MMS، شبکه‌های اجتماعی، وب سایت و تبلیغات اپلیکیشن یا ایمیل، با استفاده از تلفن همراه به مشتریان دسترسی پیدا کنید. در انتخاب بین بازاریابی موبایل و بازاریابی سنتی، راهی آسان وجود ندارد که به شما بگوییم کدام روش برای شما مناسب است زیرا بستگی به بودجه و مارکتینگ پلن شما دارد. اگر بودجه کمی دارید و هدف شما افزایش آگاهی از نام برندتان است، سرمایه‌گذاری در تبلیغات تلویزیونی منطقی نیست. با این وجود، بازاریابی موبایل به شما کمک می‌کند از طریق پیام کوتاه یا تبلیغات را با قیمتی که می‌توانید بپردازید، اقدام لازم را انجام دهید.

    بحث داغ این روزهای کسب و کارهای اینترنتی مبتنی بر اپلیکیشن، مقایسه راه‌های افزایش نصب و اینستال اپلیکیشن می‌باشد. موضوعی که نباید از آن غافل شد در نظر گرفتن استراتژی مناسب قبل از شروع کمپین‌های تبلیغاتی با هدف نصب و خرید می باشد. کسب و کارهای بزرگ به هیچ وجه قبل از برندینگ و افزایش بانک اطلاعاتی مخاطبین اقدام به شروع کمپین‌های فروش و و افزایش نصب نمی‌کنند. همچنین در نظر گرفتن اصول UI و UX امری ابتدایی برای هر محصول آنلاین می‌باشد و نبود ایراد و مانع در سر راه کاربر در اپلیکیشن را با تست‌های مکرر و استفاده از ابزارهای تست کرش مانند betabound می‌توانید بررسی کنید.

    راه اندازی یک اپلیکیشن مشکلات فراوانی دارد و گسترش آن بدون در نظر گرفتن مدل درآمدزایی، چرخه مشتری customer journey و استراتژی‌های موبایل مارکتینگ و دریافت مشاوره از مشاورین دیجیتال مارکتینگ تنها به هدر رفتن سرمایه و وقت شما منتهی می‌شود.

    به طور مثال مدیر یک اپلیکیشن خبری باید چرخه حرکتی برای کاربر و مشتری خود در نظر بگیرد تا کاربر را جذب و تبدیل به یک کانال تبلیغاتی برای معرفی به دوستان خود بکند. برای نمونه کاربر در گوگل عبارت خبر ورزشی را جستجو می کند و وارد لندینگ اختصاصی شما می‌شود و با پیشنهاد ویژه شما یعنی ثبت شماره موبایل و دریافت اخبار روزانه مواجه می‌شود. پس از یک هفته که اخبار بصورت اس ام اسی و ام ام اسی ارسال شد لینک نصب اپلیکیشن ارسال می‌شود و پس از نصب نرم افزار، کاربر با ارسال دعوت نامه به دوستان در قرعه‌کشی جوایز ویژه شما شرکت داده خواهد شد و چرخه مشتری اپلیکیشن در فاز اول به پایان می‌رسد.

    در بازاریابی سنتی برای معرفی هر محصولی حتی خدمات آنلاین از راه‌هایی مانند بیلبورد، شرکت در رویدادها و نمایشگاه‌ها و انتشار بروشور و کیو آر کد (QR CODE) استفاده می شد اما امروزه راه‌های دریافت نصب اپلیکیشن را می توان به دو نوع رایگان و هزینه‌بر تقسیم کرد.

     

    انواع استراتژی های موبایل مارکتینگ

    از آنجا که موبایل مارکتینگ به بازاریابی متفاوتی اشاره دارد که تنها زمان خاصی اتفاق می‌افتد که فناوری تلفن همراه بخشی از استراتژی ارتباط با مخاطبان باشد. افراد زیادی هستند که بازاریابی موبایل را تنها کمپین پیامکی تعریف می‌کنند. درست است، کمپین پیامکی قدیمی‌ترین نوع موبایل مارکتینگ هستند اما اخیرا، این روش تنها راه ارتباط بازاریابان با استفاده از تلفن‌های همراه نیست. در این قسمت چند نوع از استراتژی‌های موبایل مارکتینگ ذکر شده است:

     

    بازاریابی پیامکی

    این استراتژی است که در آن بازاریابان برای مشتریان بالقوه خود پیام کوتاه ارسال می‌کنند. بازاریابی پیامکی علاوه بر قدیمی‌ترین نوع موبایل مارکتینگ بوده؛ اولین نوع خود نیز است. از زمان عرضه تلفن‌های همراه، اوایل دهه ۹۰ و تنها گزینه‌ای که مردم می‌توانند با آن انجام دهند ارسال و دریافت پیامک است. به همین دلیل، بازاریابی پیامکی تنها گزینه در اوایل موبایل مارکتینگ شد. سال‌ها گذشت و اکنون فناوری به طور مداوم در حال توسعه است و تلفن همراه می‌تواند بسیار بیشتر از ارسال پیامک کار انجام دهد. اما بازاریابی پیامکی به دلایل مختلفی به عنوان معروف ترنی نوع موبایل مارکتینگ باقی می‌ماند.

    دلیل اول، پیام‌های کوتاه هنوز هم محبوب‌ترین روش ارتباطی هستند و همچنین اکثر کاربران تلفن همراه بلافاصله همه پیام‌هایی را می‌خوانند که دریافت می‌کنند. دلیل بعدی، بازاریابی پیامکی هم در کسب و کارهای بزرگ و هم در استارت آپ‌ها رایج است زیرا در مقایسه با سایر استراتژی‌ها بسیار به صرفه است.

    این روش که امروزه به دلیل ابداع روش‌های نوین موبایل مارکتینگ کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد در گذشته از روش های موثر در تبلیغات بوده است، البته که این روش هنوز هم مورد استفاده برخی از شرکت‌ها قرار می‌گیرد و برای انجام این روش شما باید یک بازه مکانی و زمانی را در نظر بگیرید و به لیست شماره‌های مخاطبان آن محل مورد نظر در بهترین زمان، متن تبلیغاتی خود را ارسال نمایید که باید در کوتاه ترین جملات تاثیر گذاری بالایی داشته باشد.

    درنظر داشته باشید نرخ تبدیل به مشتری شدن پیام‌‌ها در صورت ارسال انبوه بسیار کم خواهد بود و پیام شما به حجم زیادی از کاربران، به دلایل مختلف هرگز نخواهد رسید و یا بلافاصله پس از مشاهده بلاک می‌شوید. بنابراین توصیه می‌شود اس ام اس تبلیغاتی را فقط برای سگمنت‌های مشخص یا کمپین های مناسب برای مشتریان قدیمی و ریتنشن استفاده کنید.

    یکی از تکنیک‌های موفق برای ارسال انبوه پیامک تبلیغاتی استفاده از منشی پیامکی می‌باشد، بطور مثال از کاربران درخواست کنید برای مشاهده لیست قیمت عدد ۲ را ارسال کنند و بعد از آن شما یک بانک اطلاعاتی از افراد علاقه مند به یک دسته‌خاص در اختیار خوهید داشت.

     

    بازاریابی MMS

    برخی از شرکت‌ها به جای ارسال پیام کوتاه از بازاریابی MMS استفاده می‌کنند. هدف این استراتژی ایجاد تصویری بهتر با استفاده از فیلم‌ها، صداها و تصاویر است. به عبارت ساده‌تر، بازاریابی MMS با هدف ایجاد تأثیری همچون تبلیغات تلویزیونی استفاده می‌شود. در مقایسه بازاریابی MMS و بازاریابی پیامکی، MMS گران‌تر است. همچنین، برخی از تلفن‌های همراه قادر به دریافت پیام‌های MMS نیستند. امروزه هنوز تعداد زیادی مدل تلفن همراه وجود دارد که فقط می‌توانند پیامک دریافت کنند.

     

    بازاریابی بلوتوث

    این استراتژی به بازاریابی موبایل اشاره دارد که از فناوری بلوتوث استفاده می‌کند. بلوتوث به یک بازاریاب اجازه می‌دهد تا MMS یا پیامک رایگان را به خریداران بالقوه خود ارسال کند که در محل خود هستند. به همین دلیل، بازاریابی بلوتوث به طور گسترده‌ای در مکان‌هایی که دارای کسب و کار محلی هستند، بسیار محبوب است. حتی اگر این استراتژی معایب خود را نیز داشته باشد. از جمله موارد منفی، کاربران باید در محدوده خاصی دارای بلوتوث باشند و کاربران هنوز باید پیام را برای مشاهده آن بپذیرند.

     

    بازاریابی اینترنتی

    بازاریابی اینترنتی موبایل معمولا به عنوان موبایل مارکتینگ شناخته می‌شود. این روش یک استراتژی است که شامل استفاده از تلفن و شبکه جهانی وب (www) می‌شود. این تبلیغات کلاسیک پاپ وب است. با این حال، بازاریابی اینترنتی تلفن همراه ممکن است شامل بهینه‌سازی وب سایت برای موبایل و موتورهای جستجو باشد. در حال حاضر، اکثر مردم از تلفن‌های خود برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کنند. همچنین، بازاریابی اینترنتی تلفن همراه را به سریع‌ترین رشد استراتژی موبایل مارکتینگ تبدیل می‌کند.

     

    تبلیغات درون اپلیکیشنی – In App Ads

    در این روش از اپلیکیشن‌های موبایل برای تبلیغات و ارائه خدمات خود استفاده می‌نمایید. برای مثال شما می توانید با ساخت یک ویدیو تبلیغاتی و استفاده از آن در شروع و یا پایان بازی های پرطرفدار می توانید تبلیغات موثری را داشته باشید. تپسل، دیما، دارت و مگنت از شرکت هایی هستند که بصورت اختصاصی روی تبلیغات درون اپلیکیشنی فعالیت می‌کنند. پس از معرفی فروشگاه گوگل پلی و اپل استور، شرکت‌ها اکنون در حال توسعه روند توسعه اپلیکیشن‌های خود هستند. توسعه برنامه‌ها راه ارتباطی شرکت با مشتریان است. برخی از برنامه‌ها رایگان هستند و کاربران می‌توانند آن را دانلود کنند. با این حال، برخی از اپلیکیشن‌ها در ازای پرداخت پول قابل دسترس هستند.

    بارکد پاسخ سریع

    این روش کدهایی هستند که می‌توانند به کاربران تلفن همراه این امکان را بدهند که با استفاده از تلفن همراه خود به راحتی هرگونه اطلاعاتی را بدست آورند.

     

    تبلیغات در شبکه های اجتماعی

    تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر و فسبوک در تمامی کشورها بصورت منظم از طریق پنل تبلیغاتی انجام می‌شود، یکی از موثرترین روشهای تبلیغات موبایلی در ایران، استفاده از تلگرام است که از بازدهی بسیار بالایی برخوردار است و شما می‌توانید با صرف کمترین زمان و هزینه، خدمات و محصولات خود را برای افراد گسترده‌ای معرفی کنید. جالب است بدانید طبق تحقیقات اخیر تلگرام بیش از ۴۰ میلیون کاربر ایرانی و بیش از ۵۵۰ هزار کانال و یک میلیارد مطلب فارسی را دارا می‌باشد که این خود بستر مناسبی را برای موبایل مارکتینگ فراهم کرده است.

    دومین شبکه مجازی بزرگ و مورد علاقه مردم جهان که تنها در کشور ما بیش از ۱۵ میلیون کاربر در آن حضور دارد، اینستاگرام است. اینستاگرام نیز مانند تلگرام از طرفدارن بیشماری برخوردار است، به طوری که اکثر کاربران اینستاگرام، روزانه چندین ساعت در طول روز مشغول گشت وگذار در آن هستند که همین موضوع، آن را به بستری مناسب برای تبلیغات در موبایل تبدیل کرده است. شما می‌توانید در اینستاگرام با نشر ویدیو یا عکس تبلیغاتی مناسب و نوشتن یک متن مناسب، کوتاه و تاثیرگذار مخاطبان بسیاری را برای خود جذب کنید و با حداقل هزینه و زمان می توانید بازخورد بسیار بالایی را دریافت نمایید.

     

    موبایل مارکتینگ بر اساس مکان

    تبلیغات موبایل براساس موقعیت یا هم مکان، روش دیگری از موبایل مارکتینگ است که با در نظر گرفتن موقعیت مکانی کاربر نمایش داده می‌شود. برای مثال، برخی از آگهی دهندگان و یا بازاریابان موبایل تنها در نظر دارند که کاربرانی که در شعاع ۱ کیلومتری کسب و کار آن‌ها قرار گرفته‌اند، تبلیغات موبایل آن‌ها را مشاهده نمایند و با کسب و کار آن‌ها استفاده نمایند. البته این نوع تبلیغ هنوز در ایران بصورت نرم افزاری و با پیاده‌سازی پلن‌های تبلیغاتی صورت نمی‌گیرد.

     

    تبلیغات پوش نوتیفیکیشن

    تصویر یک و دو

    در این روش پیغام مشخص در زمان مشخص به کاربرانی که اپلیکیشن خاص داشته باشند ارسال می‌شود، دقت داشته باشید از این روش بیشتر برای مارکتینگ اتوماسیونی و نگهداری کاربران خود استفاده کنید و با ارسال‌های بی‌ربط کاربران را آزار ندهید، ضمن اینکه بسیاری از اپ‌استورها مانند کافه بازار با ارسال‌پوش نوتیفیکیشن با هدف دعوت به اینستال برنامه‌های دیگر به شدت برخورد می‌کنند. از معروفترین سرویس‌های ارائه دهنده خدمات‌پوش نوتیفیکیشن تبلیغاتی می‌توان به Pushwoosh ،Onesignal ،Subscribers اشاره کرد.

     

    چرا بازاریابی موبایل مهم است؟

    اکنون که به سوال «بازاریابی موبایلی چیست؟» پاسخ داده‌ایم و توضیحاتی درباره استراتژی موبایل مارکتینگ و تفاوت آن با بازاریابی سنتی دادیم. اکنون می‌توانیم بررسی کنیم که چرا این یک استراتژی موبایل مارکتینگ اهمیت دارد.

     

    مردم زمان بیشتری را با موبایل می گذرانند

    طبق تحقیقات انجام شده، حداقل ۷۹ درصد از مردم همیشه تلفن خود را همراه خود دارند. همچنین، مردم تقریبا تمام روز از تلفن‌های خود استفاده می‌کنند. به همین دلیل است که موبایل مارکتینگ برای شرکت‌ها اهمیت دارد زیرا عادت مردم این است که هر ساعت به تلفن خود نگاه کنند. با کمک موبایل مارکتینگ؛ بازاریابان آماده هستند تا در هر زمان که بخواهند با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند. فرقی نمی‌کند خدمات، اطلاعات محصول، شکایات یا خرید باشد.

     

    رشد کسب و کارهای مبتنی بر موبایل بیشتر شده است

     

    امروز شاهد این موضوع هستیم که کاربران تمایل دارند از طریق موبایل خریدهای خود را انجام دهند. تا چند سال پیش شاید کمتر کسی از دیجی کالا خرید می‌کرد اما امروز فروشگاه‌های بسیاری در اینترنت حضور دارند و از طریق تبلیغات در موبایل به کسب درآمد می‌پردازند. کسب و کارهای می‌توانند با انجام مارکت رسرچ مناسب پرسونای مخاطب پیدا کرده و برای رسیدن به اهداف خود را برنامه ریزی کنند.

     

    خریداران از موبایل خود حتی در فروشگاه های فیزیکی نیز استفاده می کنند

    بازاریابان نباید قدرت بازاریابی موبایل در فروشگاه‌های فیزیکی را دست کم بگیرند. برخی از خریداران از طریق تلفن‌های همراه خود به بررسی محصول می‌پردازند. با این حال، وقتی خریداران وارد یک فروشگاه می‌شوند، این امر هنوز متوقف نمی‌شود. آن‌ها همچنان گوشی‌های هوشمند خود را برای مقایسه قیمت مارک‌ها و محصولات مختلف نگه می‌دارند. خرده فروشان باید از نحوه استفاده از آن‌ها در تجربه فروشگاه و افزایش مشارکت در زمان حضور مشتریان در فروشگاه استفاده کنند. تبلیغات تلفن همراه و بازاریابی پیامکی می‌تواند شروع خوبی برای خرده فروشان باشد.

     

    بازاریابی موبایل یک روش شخصی است

    بازاریابان و برندها همیشه راه‌هایی را برای نزدیک شدن به مشتریان خود پیدا می‌کنند اما اگر پشت صفحه کامپیوتر باشد دشوار است. دستگاه‌های تلفن همراه متفاوت هستند. از آنجایی که تلفن‌های همراه گجت‌هایی هستند که مردم همیشه آن‌ها را حمل می‌کنند، بازاریابان با هیچ نوع رسانه‌ای همان تأثیر را ندارند. بازاریابی موبایل یک روش بازاریابی شخصی است زیرا به بازاریابان این فرصت را می‌دهد تا به مصرف کنندگان خود نزدیک شوند. یک شکل شخصی از بازاریابی موبایل می‌تواند کمک بزرگی در تبدیل بینندگان به مصرف کنندگان پولی باشد.

     

    موبایل راه واقعیت مجازی و سایر امکانات را باز می کند

    فناوری‌های در حال توسعه همچون واقعیت مجازی نیز در موبایل مارکتینگ حضور پیدا کرده‌اند. این نوع تبلیغات موثر و جذاب هستند. با استفاده از این روش می‌توان کاربران را جذب کرده و برند خود را به آن‌ها معرفی کنید.

     

    موبایل نحوه مصرف محتوا توسط افراد را تغییر می دهد

    از آنجایی که مردم هر روز از تلفن همراه خود استفاده می‌کنند، برند‌های زیادی وجود دارد که سعی می‌کنند نحوه استفاده از تلفن همراه برای برقراری ارتباط با مصرف کنندگان و تعریف داستان برای آن‌ها را کشف کنند. ایجاد محتوا برای موبایل فراتر از این است که محتوا را در یک صفحه عمودی کوچک نشان دهید. محتوا موبایل باید متنوع و انعطاف‌پذیری باشد، باید یک نوع ساختار محتوا مانند بازی‌ها نیز دارای تجربه و داستان باشد.

     

    چگونه استراتژی بازاریابی موبایل را ایجاد کنیم؟

    در این قسمت قصد داریم نحوه ایجاد استراتژی موبایل مارکتینگ را با یکدیگر بررسی کنیم:

     

    مخاطبان هدف خود را بشناسید

    مانند هر استراتژی دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی موبایل موثر با درک مخاطبان مورد نظر شما آغاز می‌شود. همچنین شما علاقه‌مند هستید که آن‌ها بیشتر از چه کانال‌های بازاریابی موبایل استفاده می‌کنند، در معرض آن‌ها قرار می‌گیرند و نسبت به آن‌ها واکنش نشان می‌دهند.

    در حالت ایده آل، شما قبلا شخصیت‌های خریدار را به نمایندگی از مشتریان خود و مخاطبان مورد نظر برای سایر فعالیت‌های بازاریابی خود ایجاد کرده‌اید و با فرض اینکه مخاطبان شما از زمان ایجاد این افراد تغییر نکرده است، می‌توانید از آن‌ها استفاده مجدد کنید. با این حال، برای پر کردن هر شخصیت باید به تحقیقات بیشتری بپردازید:

    • کانال‌های تلفن همراه یا نقاط لمسی که اغلب استفاده می‌کنند یا در معرض آن‌ها قرار می‌گیرند.
    • جایی که هر کاربر تلفن همراه به طور معمول از نحوه تحقیق در مورد محصولات و خدمات و نحوه استفاده از آن‌ها برای تصمیم گیری در مورد نحوه خرید واقعاً اطلاعاتی دریافت می‌کند، یعنی فروشگاه، از طریق وب سایت‌ها یا از طریق اپلیکیشن‌های تلفن همراه.

    این موضوع به شما کمک می‌کند تا تعیین کنید که بر روی کدام کانال‌های تبلیغاتی تلفن همراه تمرکز کنید، سپس مسیر خود را مشخص می‌کنید:

    • نوع محتوایی که ایجاد می‌کنید.
    • کانال‌هایی که برای توزیع محتوا استفاده می‌کنید، همراه با لحن محتوا.

    به یاد داشته باشید، یک اندازه برای همه مناسب نیست. نحوه اشتراک‌گذاری محتوا و پیام‌های بازاریابی از طریق یک برنامه تلفن همراه (و اعلان‌های فشار) با انجام آن از طریق پیام‌های متنی یا حتی از طریق شبکه‌های اجتماعی، پیام‌های ایمیل و وب سایت شما کاملا متفاوت خواهد بود.

     

    اهداف کمپین بازاریابی موبایل خود را مشخص کنید

    اهداف استراتژی موبایل مارکتینگ شما باید به اهداف کسب و کار شما کمک کند. به یاد داشته باشید که اهداف اولیه در هر کسب و کاری از اهداف کوچکتر که تحت تأثیر کمپین‌های بازاریابی شما هستند، به دست می‌آیند. به عنوان مثال، هدف اصلی شما می‌تواند افزایش فروش ۶ درصدی باشد اما برای رسیدن به این هدف ممکن است آن را شناسایی کرده باشید:

    • شما باید نام تجاری خود را طوری بسازید که مشتریان هر زمان به صنعت شما فکر می‌کنند، ابتدا شما را شناسایی کنند، نه رقیبان شما.
    • شما باید مشتریان جدیدی را جذب کنید که یا از نام تجاری شما بی‌اطلاع هستند یا نیاز مبرم به استفاده از نام تجاری شما ندارند.
    • شما باید مشتریان فعلی خود را با بهبود روابط خود با آن‌ها حفظ کرده و دلیل (های) آن‌ها را برای حمایت مداوم از خود تقویت کنید.

    هدف شما از بازاریابی موبایل این نیست که فروش را تا X درصد افزایش دهید زیرا عملکرد فروش تحت تأثیر عوامل مختلفی در کسب و کار شما و بازارهایی قرار می‌گیرد که در آن فعالیت می‌کنید و تقریبا غیرممکن است که رشد کلی فروش را فقط به بازاریابی موبایل نسبت دهید. اما وقتی تصمیم می‌گیرید که اهداف شما برای اجرای استراتژی موبایل مارکتینگ شما چیست، باید به آنچه در حال حاضر در دست دارید نیز توجه کنید:

    • آیا وب سایت شما از طریق موبایل قابل دسترس است و آیا برای افزایش تعامل با مشتریان در دستگاه‌های تلفن همراه به درستی بهینه‌سازی شده است؟ یک وب سایت بهینه‌سازی شده برای تلفن همراه یکی از مهمترین و بهترین شیوه‌ها در زمینه بازاریابی موبایل است.
    • اگر از بازاریابی ایمیلی استفاده می‌کنید، آیا پیام‌های خروجی شما برای دستگاه‌های تلفن همراه بهینه شده است؟ بسیاری از کاربران تلفن همراه، ایمیل‌ها را به طور انحصاری در دستگاه‌های خود مشاهده می‌کنند، حتی اگر به طور منظم به دسکتاپ دسترسی داشته باشند.
    • اپلیکیشن موبایل دارید؟ آیا آن را به درستی تبلیغ می‌کنید و آیا استراتژی نوتفیکیشن برای اپلیکیشن خود دارید؟
    • آیا در حال حاضر پیام‌های متنی را به پایگاه داده مشتریان فعلی خود ارسال می‌کنید؟

    اکنون، برای هر فعالیت بازاریابی موبایل که در حال حاضر انجام داده‌اید، میزان عملکرد آن را در نظر بگیرید. آیا به نتایج مورد نظر خود می‌رسید و اگر چنین است، آیا فرصت‌هایی برای بهبود آن وجود دارد؟ اگر اهدافی که قبلا در سر راه دارید به خوبی عمل نمی‌کنند، فعالیت‌ها و اهداف جدیدی را برای موبایل اجرا نکنید. در عوض، ابتدا بر تعیین اینکه آیا آن‌ها فعالیت‌ها و اهداف مناسبی برای کسب و کار و مخاطبان شما هستند، تمرکز کنید و سپس روی آن‌ها کار کنید تا به نتایج دلخواه شما برسند.

     

    شاخص های کلیدی عملکرد را برای کمپین خود تعیین کنید

    اگر نتوانید عملکرد خود را اندازه گیری کنید، موبایل مارکتینگ شما به چه دردی می‌خورد؟ در دنیای دیجیتال، بسیاری از شاخص‌های کلیدی عملکرد مختلف (KPI) باید در نظر گرفته شوند. شما برای فعالیت‌های بازاریابی موبایل خود اهداف تعیین کرده‌اید و این موارد تعیین می‌کنند که کدام KPI را برای استراتژی موبایل مارکتینگ خود مناسب هستند. KPIهای اولیه اغلب شامل موارد زیر است:

    • هزینه نصب (CPI) یا هزینه خرید (CPA): CPI واضح است که فقط برای مشاغل دارای اپلیکیشن تلفن همراه محفوظ است و هزینه‌های مربوط به نصب کاربران را برای برنامه (که عمدتا مربوط به تبلیغات است) بررسی می‌کند. CPA برای سنجش عملکرد سایر کمپین‌های تبلیغاتی شما که قصد دارند بازدیدکنندگان را به مناطق خاصی از سایت شما هدایت کنند و اقدامات خاصی را برای بازاریابی از طریق ایمیل، ثبت نام یا حتی خرید انجام دهند، بهتر است. هر دو KPI در مورد اندازه گیری هزینه به دست آوردن کاربران یا مشتریان هستند.
    • نرخ‌های تبدیل، باز کردن و کلیک کنید: این موارد به طور خاص در ارتباط با بازاریابی پیامکی و ایمیل اندازه گیری می‌شوند. نرخ تحویل نیز مهم است، اما پس از ارزیابی، باید ببینید چند نفر که پیامهای بازاریابی شما را دریافت کرده‌اند آن‌ها را باز کرده‌اند، چه تعداد از لینک‌های موجود در پیام شما را دنبال کرده‌اند و در نهایت، چه تعداد در کمپین‌های تبلیغاتی جذب شده اند، شما باید نرخ کلیک و نرخ تبدیل را مشاهده کنید، جایی که تبدیل کاربر به سرنخ (ثبت نام در بازاریابی ایمیلی و غیره) یا مشتری (خرید محصول یا خدمات ارائه شده توسط شما) است.
    • درصد نگهداری کاربران فعال روزانه / ماهانه (DAU یا MAU): درصد نگهداری برای پیامک و بازاریابی ایمیلی و برنامه‌های تلفن همراه اعمال می‌شود و به بررسی تعداد کاربران انصراف دهنده، لغو اشتراک یا حذف نصب می‌پردازد. DAU و MAU کمتر به تعداد کاربرانی که برنامه شما را حذف نصب می‌کنند علاقه‌مند هستند و در عوض تعداد آن‌ها را روزانه یا ماهانه از برنامه شما استفاده می‌کنند. درصد نگهداری برنامه شما ممکن است زیاد باشد اما اگر مشتریانی که برنامه شما را نصب کرده‌اند به طور مرتب از آن استفاده نمی‌کنند، زیاد معنی نمی‌دهد.
    • درآمد: به طور خاص، فعالیت‌های بازاریابی موبایل شما چه تاثیری بر درآمد کلی دارد؟

     

    عوامل موثر در موفقیت تبلیغات موبایلی و اپ مارکتینگ

    در این قسمت عوامل موثر در تبلیغات موبایلی ار بررسی می‌کنیم:

     

    محتوای گیرا

    یکی از اصلی‌ترین نکاتی که در این روش تبلیغاتی باید رعایت شود، تولید محتوای مناسب و تاثیرگذار است که از ویژگی‌های کلی آن می توان به داشتن متن سرگرم کننده، ارتباط محتوا با گروه هدف، کوتاه بودن جملات و استفاده از کلمات تاثیرگذار، جذابیت بصری و موارد مشابه دیگر اشاره نمود.

     

    شخصی سازی اطلاعات و داده‌ها

    یکی از نکاتی که اشخاص تبلیغ کننده باید به آن بسیار توجه داشته باشند در نظر داشتن سن، جنس، مکان و موارد مشابه دیگر به منظور شخصی‌سازی تبلیغات هدفمند خود است.

     

    در نظر گرفتن رفتار مصرف کننده

    در بازاریابی موبایلی یا اپ مارکتینگ باید در نظر داشته باشیم که تبلیغاتی را تولید نماییم که با کمترین توضیحات بیشترین تاثیرگذاری را بر روی مخاطب داشته باشیم و جذب کاربر در ۳ ثانیه باید هدف کارشناس بازاریابی باشد.

     

    ۳ روش رایگان افزایش دانلود اپلیکیشن

    روش‌های مختلفی برای افزایش دانلود اپلیکیشن وجود دارد که در ادامه سه روش رایگان را بیان می‌کنیم:

     

     پیاده سازی اصول بهینه سازی برای اپ‌استور یا ASO

    تصویر سه

    بسیاری از دیجیتال مارکترها تمرکز زیادی روی سئو و بهینه سازی محتوا و سایت برای موتورهای جستجو دارند اما از بهینه سازی محتوای صفحه معرفی اپلیکیشن و به اصطلاح سئوی اپلیکیشن غافل می‌شوند.

    از اصول اولیه ASO می‌توان به تحقیق کلمات کلیدی و درج این کلمات در متن کامل معرفی اپلیکیشن و عنوان اشاره کرد و پس از آن میبایست عکس، آیکون و فیلم جذابی برای جذب کاربران در صفحه معرفی ارائه دهید. ارائه آپدیت های منظم و دریافت نظرات مثبت با تعداد بالا و معرفی حداقل به ۲ زبان(مانند انگلیسی و فارسی) از دیگر فاکتورهای است که باعث می‌شود یک استور مانند گوگل پلی، اپل استور، سیب اپ، مایکت، ایران اپس و کافه بازار شما را در صدر کلمه جستجو شده نمایش دهند.

    عموما اپ‌استورها، اپلیکیشن‌هایی که نصب و امتیاز بالاتری دارند در نتایج جستجو بالاتر نشان می‌دهند و در همین راستا سرویس‌هایی مانند apptentive برای بالا بردن تعامل و امتیازدهی کاربران به وجود آمده اند. بنابراین یک موبایل مارکتر این ظرفیت بزرگ تبلیغاتی رو هرگز دست کم نمی‌گیرد. از معروفترین تولزهای آنالیز کارایی صفحه اپ از نظر اپ استورها میتوان به AppRadar ،App Annie ، ASODesk اشاره کرد.

     

    بازاریابی محتوایی

    ارائه محتوای جذاب عصای دست هر استارت آپ و کارشناس دیجیتال مارکتینگ برای تبلیغات و گسترش کسب و کار میباشد، بنابراین با ارائه محتوای جذاب و هدفمند ابتدا کاربران را در محیط‌هایی از قبیل شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ جذب و سپس نرم افزار خود را معرفی کنید.

     

    بازاریابی متقابل و دوجانبه

    در این روش شما با همکاری با شرکت ها و کسب و کارهای دیگر بدون پرداخت هزینه از بانک اطلاعاتی، ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و دیگر ظرفیت های تبلیغاتی برای معرفی یکدیگر استفاده می‌کنید.

     

    تبلیغات پولی و غیررایگان اپلیکیشن

    گاهی اوقات علاوه بر روش‌های رایگان نیاز داریم از روش‌های پولی برای تبلیغات نیز استفاده کنیم:

     

    پرداخت هزینه به ازای نصب یا CPI

    یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای افزایش نصب، پرداخت به شرکت‌های تبلیغاتی به ازای هر نصب می‌باشد ولی برای جلوگیری از تقلب میبایست از آنالیزور استفاده کنید و متریک‌های دیگری مانند تعامل کاربران در آپ و خرید و ثبت نام را هم به عنوان فاکتورهای فرعی در نظر داشته باشید.

     

    تبلیغات کلیکی CPC

    شرکت‌هایی که در زمینه تبلیغات تلگرامی و وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها فعالیت می‌کنند در کنار دیگر سرویس‌ها می‌توانند محصولات شما را در اپلیکیشن‌های پربازدید و یا سایت ها (موبایل ویو) نمایش دهند و به ازای هر کلیک هزینه دریافت کنند. مزیت این پنل‌ها مدیریت و فیلتربندی به ازای منطقه، دسته‌بندی مخاطبان، ساعت و… می‌باشد. در این زمینه شرکت‌های خارجی مانند Glispa و Appsamurai و Googleads بسیار حرفه‌ای‌تر عمل میکنند و تبلیغات ریتارگتینگ و ریمارکتینگ را هم پوشش می‌دهند، به طور مثال شما کمپین به قصد فروش فقط برای کاربرانی که اپلیکیشن شما را دارند شروع می‌کنید و کاربران شما هنگام استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف مانند هواشناسی و بازی ها، تبلیغ فروش ویژه شما را مشاهده می‌کنند ولی این نوع پروموشن به دلیل نوسانات دلار و تحریم‌ها برای شرکت‌های ایرانی به صرفه نیست.

     

    تبلیغات ویدیویی

    در این روش که بیشتر با هدف برندینگ و افزایش آگاهی انجام می شود شما به ازای نمایش تبلیغ CPM و یا مشاهده کامل ویدیو CPV هزینه پرداخت می‌کنید.

     

    رفرال مارکتینگ یا بازاریابی ارجاعی

    طبق آمار سایت آیمارکتر ۹۰٪ کاربران نسبت به لینک‌هایی که دوستانشان ارسال می‌کنند، واکنش مثبت نشان می‌دهند و به چشم تبلیغ به آن نگاه نمی‌کنند، برهمین اساس بسیاری از شرکت‌های داخلی و خارجی مانند اسنپ و تپسی حجم زیادی از بودجه تبلیغاتی خود را صرف Referral marketing می‌کنند، بطور مثال با ارسال لینک دانلود برای دوستان و نصب و استفاده توسط ایشان، شما و شخص مقابل سفر رایگان هدیه خواهید گرفت.

     

    رپورتاژ آگهی و برندینگ

    یکی از روش های ابتدایی و معمول برای هر بیزینسی انتشار اخبار PR و مقاله پیرامون مزیت‌ها و کاربردهای یک اپلیکیشن با هدف برندینگ و افزایش آگاهی می‌باشد و کارشناسان بازاریابی دیجیتال از این کانال تبلیغاتی برای دریافت بک لینک هم استفاده می‌کنند.

     

    تبلیغات در استورها App Store Search Ads

    کافه بازار، اپل استور، گوگل پلی Universal App و مایکت جزو برترین مراجع دانلود اپلیکیشن ایرانی ها هستند و امکان تبلیغات هدفمند را برای توسعه دهندگان فراهم نموده‌اند.

     

    تبلیغات در شبکه های اجتماعی و اینفلوئنسرمارکتینگ

    یکی از محبوب ترین روش‌ها برای معرفی اپلیکیشن ها استفاده از امکان پنل تبلیغات توییتر، فیس بوک و اینستاگرام است و در کنار آن در قالب فرایندهای بلندمدت با افراد پرطرفدار و تاثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی همکاری نامحسوس تبلیغاتی صورت می‌گیرد.

     

    آنالیز اپلیکیشن

    اصلی ترین قسمت یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ و موبایل مارکتینگ اپتیمایز، آنالیز و نتیجه گیری می‌باشد. اندازه گیری و آنالیز در مباحث موبایل مارکتینگ به دو قسمت آنالیز اکشن‌ها و اتریبیشون‌های درون اپ و ترکینگ تبلیغات بیرون اپ تقسیم می‌شود.

    تصویر ۴

    از ابزارهای آنلاین آنالیز اپلیکیشن میتوان به Amplitude ،Firebase و Google analytics اشاره کرد که آمار بسیار مفیدی از رفتار کاربران روی اپلیکیشن، خرید، ثبت نام، میانگین کاربران فعال و غیره را به خوبی نمایش میدهند. لازم به ذکر است که فایربیس امکان ارسال پوش نوتیفیکیشن تبلیغاتی را هم برای شما فراهم می کند.

    اما قسمت جذاب موبایل مارکتینگ تبلیغات و مباحث آنتی فراد و جلوگیری از تقلب می‌باشد، متاسفانه فضای تبلیغاتی در این حوزه بسیار آلوده و ناسالم است و مجموعه شما بدون داشتن سیستم های دقیق ترکینگ دچار هدر رفت سرمایه در سطح انبوه خواهد شد، به طور مثال شما برای هر نصب تضمینی، مبلغ مشخصی پرداخت می کنید بدون اینکه کشور، آی پی و رفتار دانلود را بررسی کرده باشید و در اصل برای هیچ، پول پرداخت کرده‌اید. از ابزارهای مطرح این حوزه می توان به Appsflyer ،Appmetrica ،Adjust ،Branch اشاره کرد که رفتار دقیق کاربر واقعی و غیرواقعی را روی لینک های تبلیغاتی شده آنالیز و گزارش می‌کنند.

    این ابزارها مانند لینک یو تی ام، برای هر نوع تبلیغ شما یک لینک اختصاصی به منظور ردگیری دقیق ساخته و در اختیار شما و شرکت تبلیغ کننده قرار می‌دهند که در اصلاح آن را دیپ لینک Deeplink می‌نامند. دیپ لینک برای شناسایی و جلوگیری از تقلب در تبلیغات در انواع مختلف مانند استفاده از کوکی کاربران بصورت غیر اورگانیک(Cookie Stuffing)، عدم نمایش واقعی تبلیغ در جایگاه‌های تبلیغاتی(Ad Stacking)، محاسبه غیرواقعی تعداد نمایش تبلیغ (Pixel Stuffing)، کلیک تقلبی (Click Farm)، نمایش انبوه تبلیغات ناخواسته (Ad Injection) و دریافت نصب انبوه از مناطق و کشورهای نامرتبط استفاده می‌شود.

    بنابراین یک کارشناس تبلیغات موبایل در مرحله اول استراتژی گسترش اپلیکیشن را با توجه به مدل بیزینس بصورت شفاف مشخص و در مرحله بعد طی یک پلن مارکتینگ دقیق با استفاده از ابزارهای مفید معرفی شده در این مقاله موبایل مارکتینگ، اهداف و تارگت‌های مجموعه را محقق می‌سازد.

     

     

    Share

    مشاور بازاریابی

    4 Replies to “موبایل مارکتینگ چیست؟ انواع روش های تبلیغات اپلیکیشن و آنالیز آن”

    1. از بین شرکتای تبلیغاتی موبایلی ایران ، من تجربه کار با سرویس تپسل و عدد و مگنت رو دارم. عدد و مگنت خوبن اما اصلا کار با تپسل رو پیشنهاد نمیکنم . تپسل علنا تقلب میکنه . فایل pdf زیر رو ببینید تا متوجه بشید.
      http://uupload.ir/view/2w7i_tapsell.pdf

    2. عالی بود..من اغلب مطالبی که خیلی موضوع رو بشکافن رو کامل نمیخونم و همونقدر که خلاصه شو بخونم کافی میدونم ولی به جرات میگم جزو معدود مطالبی بود که تا الان بطور کامل و جامع خوندم ..بهرحال سپاس از زحمات شما ..چون خود من اطلاعات چندانی از پروسه و انواع تبلیغات نداشتم..پاینده باشید..

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *