تاثیر هک رشد در استراتژی فروش و بازاریابی

    تاثیر هک رشد در استراتژی فروش و بازاریابی

    یکی از مفاهیمی که این روزها زیاد شنیده می­شود هک رشد است. چه به عنوان یک کارشناس مارکتینگ و چه به عنوان صاحب یک کسب و کار، شناخت هک رشد و هکررشد برای پیشروی در مسیر موفقیت ضروری است.

    هک رشد چیست؟

    هک رشد اصطلاحی‌ست برای استراتژی­هایی که صرفا روی رشد متمرکز شده‌­اند. معمولا استارتاپ­‌هایی که در ابتدا و شروع کار هستند، در مدت زمان کوتاه و عموما با بودجه­ محدود به رشد گسترده­‌ای نیاز دارند که هک رشد برای دستیابی به این مهم موثر است.

    بطور کلی هدف از استراتژی­های هک رشد، کسب مشتری و کاربر هرچه بیشتر، در زمان کوتاه و با کمترین هزینه است. اصطلاح هک رشد توسط شون الیس بنیانگذار و موسس شرکت Growth hackers در سال ۲۰۱۰ ابداع شد.

    هکر رشد کیست؟

    هکر رشد کسی است که از استراتژی‌های خلاقانه و کم هزینه برای کمک به مشاغل برای دستیابی به مشتریان و حفظ آنها استفاده می­کند. هکرهای رشد صرفا بازاریاب نیستند ممکن است بین کار هکر رشد و بازاریابان همپوشانی وجود داشته باشد اما نوع کار و هدف هرکدام تفاوت­هایی دارد.

    در حقیقت استراتژی­های یک هکر رشد با هدف جذب و نگه­داشت کاربر و مشتری یک بیزینس کمک می‌کند تا رشد چشم­گیری که منتظر آن هستید محقق شود و این رشد و پیشرفت هم کم هزینه و هم به همراه خلاقیت­های قابل توجهی است.

    هکرهای رشد فقط روی استراتژی­های مربوط به رشد تجارت متمرکز می­شوند. آنها فرضیه، اولویت­‌بندی و استراتژی­‌های رشد نوآورانه را آزمایش می­‌کنند. هکرهای رشد آنقدر تجزیه و تحلیل می­کنند تا متوجه شوند چه چیزی نتیجه بخش خواهد بود.

    هکر رشد ایده­آل می­داند که چگونه اولویت‌­های رشد را تعیین کند، کانال­‌هایی را برای دستیابی به مشتری شناسایی کند و میزان دستیابی به موفقیت را اندازه‌­گیری کند.

    برای پیشرفت درست و منطقی باید:

    مطمئن شوید محصولی را تولید کنید که قطعا مردم به آن نیاز دارند.

    سعی نکنید همه­ی مردم را هدف قرار دهید بلکه بازار هدف مشخصی داشته باشید.

    محصول خود را به طور مداوم بهبود بخشید.

    شان الیس مشاور استارت آپ دراپ باکس معتقد است هر زمانی که لازم است یک شرکت را ترک کند و وظایف خود را به شخصی دیگر بسپارد برای پیدا کردن جایگزین با مشکلات فراوانی رو به رو است و افرادی که برای این موقعیت شغلی درخواست می­دهند همگی فقط بازاریاب هستند نه هکر رشد و بازاریابان نمی­توانند این کار را به تنهایی انجام دهند.

    بازاریابان همیشه به دنبال فکر کردن به بودجه، هزینه، افزایش فروش و … هستند اما یک هکر رشد فقط و فقط به رشد واقعی فکر می­کند. هکرهای رشد از هرطریقی و به واسطه­ هر روشی سعی می­کنند تا به رشد مورد نظر برسند. و در حقیقت فقط به نتیجه فکر می­کنند. روش­های تحلیلی، خلاقیت و نوآوری و همه و همه درکنار هم از ابزارهای هکر رشد به شمار می­آیند.

    هکر­های رشد معمولا بسیار کنج­کاو هستند و همین کنج­کاوی کمک می­کند تا ایده­های زیادی داشته باشند و دانش وسیعی به دست آورند. هکرهای رشد عموما به شدت به آنالیز و تحلیل علاقه­‌مند هستند زیرا همین آنالیز و تحقیقات می­تواند به طور چشمگیری باعث پیشرفت بیزینس­‌ها شود. هکر رشد باید استراتژی­های مختلف را مورد آزمایش و آزمون و خطا قرار دهد تا استراتژی­هایی که بیشترین بازده را داشته پیدا کند و از آنها بطور مثال در پروژه سایت دیجیتال مارکتینگ استفاده کند.

    منظور از رشد می تواند ظرفیت فروش و جذب مشتری باشد یا افزایش ظرفیت انبار، رشد می‌تواند به عنوان بیشتر شناخته شدن یک برند در یک مدت کوتاه باشد یا فروش بیشتر یک کتاب. آنچه که مهم است پیشرفت و ترقی چشم گیریست که هک رشد با خود به همراه دارد.

    از جمله مدل­های هک رشد که مورد توجه بسیاری از بیزینس­‌ها قرار گرفته است می­توان به مدل Pirate Funnel اشاره کرد که شامل موارد زیر می­شود:

    • جذب مخاطب
    • شکل گیری ارتباط موثر با او
    • تلاش و برنامه‌ریزی برای نگهداشت
    • ترغیب وی به بازگشت مجدد
    • تکرار این چرخه در سطح وسیع

    چگونه هک رشد را شروع کنیم ؟

    قبل از هر چیزی باید مطمئن شوید که محصول شما همان چیزیست که مردم می خواهند و حاضرند برای آن هزینه بدهند. شناختی که از مخاطب و مشتری بدست می‌­آورید به تدوین استراتژی­های رشد شما کمک می­کند.

    محصول خود را در فواصل مشخص به روزرسانی کنید و از مخاطب بازخورد بگیرید تا همیشه بدانید که در مسیر درست قرار دارید یا خیر.

    البته لازم است علاوه بر توجه به محصول به روش­های معرفی و توزیع محصول نیز دقت کرد نباید توزیع محصول فقط وابسته به خود محصول باشد بلکه از روش­های مختلف توزیع در اینترنت یا فضای سنتی نیز باید استفاده­ی درستی کنید.

    برای مثال مک دونالد در دهه ۵۰ میلادی زمانی که سیستم بزرگراه­‌های بین ایالتی در آمریکا شکل می گرفت با نصب بنرهای تبلیغاتی خود سعی کرد تبلیغی پربیننده و پربازده انجام دهد که نتیجه بخش هم بود. البته این روزها اینترنت می­تواند چنین تاثیری را برای رشد محصول و خدمات، معرفی و افزایش بازدید داشته باشد و جایگزین آن تبلیغات در بزرگراه­ها شود.

    موتورهای جستجو و سایت­های پرطرفدار با ترافیک بالا و مواردی از این دست در استراتژی هک رشد شما می­تواند تاثیر ویژه‌­ای داشته باشد.

    هکر رشد بدون درنظر گرفتن فرآیند، به دنبال نتیجه است و حتی ممکن است برای اینکه مجموعه­‌ای را به رشد مورد نظر برساند روشی جدید را ابداع کند و یا از ترکیب چند روش استفاده کند.

    استراتژی­های هک رشد:

    بیشتر استراتژی­های هک رشد در زمینه­ بازاریابی محتوا، بازاریابی محصول و تبلیغات است و لازم به ذکر است که هک رشد مانند پرفورمنس مارکتینگ یک دیدگاه و روش است و نه یک ابزار تبلیغاتی.

    پیش از ظهور و قدرت گرفتن اینترنت فروش شرکتها کاملا به صورت حضوری و سنتی صورت می­گرفت و منظور از محصول کالاهایی قابل لمس همچون میز، کتاب، خانه و لباس بودند اما رفته رفته محصولات نرم افزاری وارد بازار شدند. این تحولات پیش آمده را می­توان دلیل وجود بسیاری از استراتژی­ها و تحولات همچون هک رشد دانست.

    البته روشن است هک رشد فقط مربوط به محصول آنلاین نیست بلکه برای مثال در فروش به صورت سنتی نیز می­توان با استفاده از هک رشد پیشرفت و رشد چشم گیری را ایجاد کرد که حرکت به سمت جلو و قدم بزرگی ایجاد کند.

    محصول و برندی را تصور کنید که تازه به بازار معرفی می­شود و برای معرفی به بازار و همه­‌گیر شدن و همچنین آگاهی از این برند توسط بازار هدف نیاز به ابزار و روش­های مختلفی دارد. هک رشد در این مرحله می­تواند راهکارهایی ارائه دهد تا در مدت زمان خیلی کوتاه، گروه بزرگی از مخاطبین و بازار هدف محصول از حضور آن آگاه شوند و حتی در همین مدت زمان کوتاه سهم بازار چشم­گیری نیز نصیب این برند و محصول شود.

    Growth hacking

    از جمله استراتژی های هک رشد که با توجه به هزینه­ کم و بازدهی بالا می­تواند کاربرد و پاسخگویی خوبی داشته باشد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    بازاریابی محتوا

    بازاریابی مستقیم محصول

    تبلیغات آنلاین

    فروش سازمانی

    همکاری مشترک با شرکت‌ها و سازمان‌ها

    شبکه های اجتماعی

    کتاب الکترونیک

    پادکست

    وبینارهای آنلاین

    مسابقات

    سئو

    ایمیل مارکتینگ و ….

    شرکت­ها و نمونه‌­های بسیاری وجود دارند که به واسطه­ هک رشد و به کمک روش­های مختلف موجود به پیشرفت­های چشمگیری رسیده‌­اند، بطور مثال اوج موفقیت دراپ باکس در طرحی بود که به ازای هر دعوت کننده به سایت از طرف شما، فضای اختصاصی آنلاین به شما ارائه میدهد و یا اسنپ فود با ارائه نرم افزار حسابداری رستورانها، طیف وسیعی از رستورانها را در مدت کوتاهی عضو شرکای تجاری خود کرد.

    طرح شما برای رشد سریع کسب و کارتان چیست؟

    Share

    مشاور بازاریابی

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    13 + = 16