راهکارهای افزایش فروش اینترنتی و جذب مشتری

امروزه بسیاری از کسب و کارها به سمت فضای آنلاین آمدهاند و همواره به دنبال راهکارهای افزایش فروش اینترنتی و جذب مشتری یا به اصلاح تکنیکهای فروش هستند. اکثر افراد از میزان فروش خود رضایت ندارند. در واقع، هیچ قانون سخت و پیچیدهای برای افزایش فروش اینترنتی وجود ندارد و شما باید مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید و به درستی با آنها ارتباط برقرار کنید.
خوشبختانه دهها روش برای افزایش فروش اینترنتی وجود دارد که بسیاری از آنها را می توانید در سایت، اپلیکیشن و سوشال مدیای خود پیاده سازی کنید. تفاوتی ندارد که یک شرکت نوپا و کوچک باشید، یا یک فروشگاه آنلاین بزرگ. اگر در مرحله تحلیل فروش خود میخواهید قلههای بیشتری نسبت به درههای فروشتان داشته باشید، باید به تحقیقات بازار و دیتا توجه کنید و بر روی نیازهای مشتریان خود تمرکز کنید. در ادامه چند تکنیک را برای رسیدن به چنین هدفی ارائه میدهیم.
افزایش فروش فروشگاه اینترنتی
امروزه فروشگاههای موفقی را میشناسیم که با راهکارهای بازاریابی توانستهاند به فروش قابل توجهی برسند. پیدا کردن راهی که بتوان با وجود رقبای زیاد بین مردم محبوبیت خوبی به دست آورد چندان آسان هم به نظر نمیرسد، به خصوص که اگر این راه به منظور موفقیت در فروش اینترنتی باشد. در کسب و کارهای سنتی امروز مشاهده میکنیم که پس از مدتی به فکر راهاندازی یک وبسایت برای فروش خدمات یا کالاها میافتند. اما این پایان ماجرا نیست؛ ترفندهایی برای فروش و معرفی بهتر محصولات برای جذب مشتریان جدید لازم است که آنها را به مشتریان وفادار برای شما تبدیل کند.
- گزینههای زیادی را پیشنهاد نکنید
وارد یک فروشگاه بزرگ میشوید که انواع مدل کفش و در رنگهای متنوع روبروی چشمان شماست. ممکن است در لحظه اول کفش مورد علاقه خود را پیدا کنید، اما با هر بار نگاه کردن و مقایسههای زیاد متوجه میشوید به زمان بیشتری برای انتخاب و تصمیم گیری نیاز دارید. با این حساب شما میمانید و کوهی از مقایسه.
اگر در این فروشگاه تعداد محدود مدل کفش در چند رنگ خاص وجود داشته باشد تصمیم گیری برای شما آسانتر میشود. گزینههای کمتری برای مقایسه دارید که در نهایت بعد از چند دقیقه انتخاب نهایی خود را انجام میدهید. وجود تنوع زیادی از طرح و مدل باعث سردرگمی مخاطب میشود که در نهایت ممکن است با یک خداحافظی از فروشگاه شما خارج شود.
همین امر در فروشگاههای اینترنتی هم وجود دارد. در واقع در شرایطی که گزینههای بیشتری برای انتخاب وجود داشته باشد، احتمال خرید پایین میآید.
- گزینههای پیشنهادی برای مخاطب خود قرار دهید
حتما مخاطبانی وجود دارند که با بررسی چند محصول دچار سردرگمی میشوند. برای هدایت آنها به سمت مرحله خرید میتوانید بخشی از سایت فروشگاهی را برای نمایش محصولات پیشنهادی تنظیم کنید. این موضوع مانند این است که با ورودتان به فروشگاهی و در حالی که مشغول بررسی کالایی هستید، فروشنده به سمت شما میآید و جمله “میتوانم کمکتان کنم؟” را به شما میگوید. بسیاری از افراد در این مرحله حتی از مولفههای خرید کالای خود دور میشوند و کالایی را انتخاب میکنند که فروشنده به آنها معرفی میکند.
- برای موفقیت در فروش آنلاین خاطرات را زنده کنید
محتوایی تولید کنید که مخاطب را به یاد خاطرهای نوستالژی بیندازد. روشن کردن عواطف و احساسات و به یاد آوردن پیامهای عاطفی برای آنها یکی از ترفندهای فروش اینترنتی و مجازی است. مشتری ترجیح میدهد این حس را برای خود به یاد آورد.
اما برای افزایش فروش اینترنتی ، تنها داشتن وب سایت کافی نیست. برای تبلیغات فروشگاه اینترنتی و معرفی برند بهتر است از طریق علم بازاریابی دیجیتال و شبکههای اجتماعی مانند یک بلندگو استفاده کنید. بلندگویی که صدایش مخاطبان را به مشتری تبدیل کند. حتما برای هر محصول خود عکس لایف استایل، ویدئوی معرفی محصول و آموزش استفاده آماده کنید.
افزایش فروش اینستاگرام و تلگرام و شبکه های اجتماعی
برای افزایش فروش به کمک شبکههای اجتماعی نظیر اینستاگرام و توئیتر راهکارهایی وجود دارد که با هر دوره میتواند تغییراتی داشته باشد. در واقع روشهایی که الان میتواند برایتان نتیجه مثبت داشته باشد، ممکن است برای سال دیگر یا حتی چند ماه بعد دیگر اثری برای بهبود هدف شما از فروش نداشته باشد. به روز بودن روشها نکته مهمی است.
شبکههای اجتماعی به شما کمک میکنند تا اطلاعاتی درباره برند خود و رقیبانتان به دست آورید. شما میتوانید نیازهای مشتریان و مخاطبان خود را بشناسید. این یک راه عالی برای تحقیق در بازار است که منجر به افزایش فروش اینترنتی شما می شود.
- هر جایی که مخاطبان مورد نظرتان هستند، باشید
منظور از این جمله چیست؟ همانطور که میدانید شبکههای اجتماعی یک راه بزرگ برای افزایش درآمد است. اما در مرحله اول باید درک کنید که مشتریان مورد نظر شما بیشترین وقت خود را در کجای این شبکه گسترده می گذرانند. برای این مرحله بهتر است در هزینه کردن صرفه جویی نکنید. پیدا کردن مشتریان و مخاطبان مورد نظر مانند یک سکوی پرتاب برای رسیدن به هدف شماست.
یکی از مهمترین قوانین بازاریابی در شبکههای اجتماعی استفاده از اپلیکیشنهایی است که مخاطبان شما از آن استفاده میکنند. ثبت نام کردن و فعالیت در یکی از شبکهها چندان حرفهای به نظر نمیرسد. با این کار نباید انتظار داشته باشید که مشتریان هدف B2B خود را در آنجا پیدا کنید. سعی کنید دریابید که آنها در کدام قسمت فعال هستند. می توانید در چند شبکه اجتماعی فعالیت خود را آغاز کنید، اما این کار ممکن است کمی زمان بر باشد.
- با اینفلوئنسرها در شبکههای اجتماعی کار کنید
این کار میتواند به شکل یک تهاتر باشد. شما در قبال تبلیغاتی که از اینفلوئنسر درخواست میکنید، خدمات یا کالایی را برای او در نظر بگیرید. حتی به جای این کار میتوان هزینه تبلیغات را به اینفلوئنسر بپردازید.
یکی از راههای بازاریابی محبوب کار کردن با اینفلوئنسرهاست. کاربران زیادی از این طریق به سمت برند شما جذب میشوند. هر اینفلوئنسر برای مخاطب خود اعتباری دارد که با تبلیغ برند شما میتواند اعتماد مخاطب را جلب کند؛ چرا که آنها افراد تاثیرگذاری در شبکههای اجتماعی هستند.
اگر می خواهید از طریق دریافت مشاوره شبکههای اجتماعی و تبلیغات، فروش بیشتری به دست آورید باید از قدرت تأثیرگذار اینفلوئنسرها در این شبکهها استفاده کنید. از آنها بخواهید که محصول یا خدمات شما را در عکس یا فیلمشان به صورت استراتژیک نشان دهند، یا داستانی جذاب را در مورد نام تجاری شما بگویند. همچنین میتوانید با تأثیرگذارانی که بررسی صادقانه در مورد محصول شما ارائه می دهند، مذاکره کنید. این بررسی میتواند به صورت آموزشی جهت استفاده از خدمات یا محصولات شما باشد.
- از تکنیک های دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید
ریتارگتینگ، گیمیفیکیشن، پارتنرشیپ و افیلیت مارکتینگ از تکنیکهای رایج در کشورهای دیگر هستند که در ایران کمتر به آنها توجه میشود.
- استفاده از بانک مشتریان سابق
یکی از موارد بسیار کاربردی در بازاریابی استفاده از بانک اطلاعاتی مشتریانی که در گذشته با شما در ارتباط بوده اند است تا با برقراری ارتباط با آنها نسبت به جذب مجددشان اقدام کنید. این راهکار فروش در ایران مغفول مانده درحالیکه یک روش ضروری و معمولی در کشورهای دیگر محسوب میشود.
چرا نمی توانیم افزایش فروش اینترنتی را تجربه کنیم؟
همانطور که مطالعه کردید، در مرحله اول تکنیکهای فروش اینترنتی را بیان کردیم و اکنون قصد داریم دلایل اینکه چرا شما نمیتوانید افزایش فروش اینترنتی را تجربه کنید را با یکدیگر بررسی کنیم. در ادامه از طریق لیست زیر، دلایلی را بررسی کنیم که مانع از فروش بیشتر محصولات و خدمات خود میشود.
دلیل اول: شما افراد غلط را هدف قرار می دهید
یکی از مهمترین موانع درست کار نکردن تکنیکهای فروش اینترنتی احتمالا به این دلیل است که شما ممکن است بازار اشتباه را هدف قرار دادهاید. در مرحله اول باید بر روی مشتریان و مخاطبان مناسب خود تمرکز کنیم. دانستن اطلاعاتی راجع به نحوه فروش یک محصول یا خدمت و چه کسی مناسب این محصولات و خدمات است، بسیار اهمیت دارد. ممکن است افرادی را هدف قرار داده باشید که به محصولات شما علاقهای ندارند یا بازار هدف شما نیستند. شما باید تمام این عوامل را در هنگام تحقیقات بازار خود لحاظ کرده باشید.
دلیل دوم: شما به درستی قیف فروش خود را تنظیم نکرده اید
دلیل دیگری که ممکن است افزایش فروش اینترنتی شما را مختل کند، به این واقعیت ربط پیدا میکند که شما به درستی قیف فروش را تنظیم نکردهاید. اکثر افرادی که به وب سایت شما میآیند، میبایست قادر به پیدا کردن محصولاتی باشند که به دنبال آن هستند. در ادامه سفر یک کاربر معمولی را بیان میکنیم تا درک بهتری ازین موضوع داشته باشیم:
- بازدید کننده تبلیغات مربوطه به یک محصول یا خدمت را میبیند و در هنگام جستجو با محصول یا خدمت شما رو به رو میشود؛
- از وب سایت مربوطه بازدید میکند؛
- جستجو برای محصول در وب سایت و سپس قیمت آن را بررسی میکند؛
- تمایل پیدا میکند که محصول یا خدمت شما را خریداری کند؛
اگر قیف فروش شما به درستی طراحی نشده باشد چه اتفاقی رخ میدهد؟ بازدیدکننده محصول یا خدمت را در صفحه مورد نظر پیدا نمیکند و او هیچ گام دیگری برای خرید از سایت برنمی دارد. در عوض، بازدید کننده احتمالا روی دکمه «برگشت» کلیک میکند و به وب سایت دیگری منتقل میشود. این روند افزایش فروش اینترنتی شما را با مشکل مواجه میکند و در طول زمان رتبههای شما در گوگل کاهش پیدا میکند.
دلیل سوم: مشتریان به وب سایت شما اعتماد ندارند
اگر مشتریان به وب سایت شما اعتماد نداشته باشند، اقدام به خرید رخ نمیدهد و خبری از افزایش فروش اینترنتی و جذب مشتری جدید نیست. این موضوع یک واقعیت است و به نوعی یکی از تکنیکهای فروش به حساب میآید. در مرحله اول سعی کنید دلیلعدم اعتماد را پیدا کنید. برای رسیدگی به مشکل اعتماد، باید موارد زیر را در نظر بگیرید:
- یک گواهی SSL به وب سایتتان اضافه کنید. گواهینامههای SSL نشان میدهند که وب سایت شما برای انجام معاملات بستری امن است.
- رضایت و بازخورد مشتریان خود را در شبکههای اجتماعی نشان دهید. این موضوع باعث میشود جنبه مثبتی در ذهن مشتریان جدید پیدا کنید و افزایش فروش اینترنتی را تجربه کنید.
- پرسشهای متداول یکی از تکنیکهای فروش به حساب میآید زیر این سوالات به نوعی راهنمای مشتریان جدید است تا نسبت به محصولات و خدمات شما آگاهی بیشتری پیدا کنند.
- یکی از فاکتورهای که باید رعایت کنید، قیمت گذاری اصولی و مناسب است.
شاید برخی از کسب و کارها تصور کنند قیمت بالا نشان خوبی است و سود زیادی برای آنها به همراه دارد. اما فراموش نکنید که کاربران روز به روز باهوشتر میشوند و رقابت در فضای اینترنت بیشتر میشود. پس کاری نکنید که مشتریان فرار را به ماندن در سایت شما ترجیح دهند. قیمتگذاری اصولی سبب میشود که کاربران به راحتی مقایسه کنند و محصول یا خدمت مورد نیازشان خریداری نمایند. افزایش فروش اینترنتی و جذب مشتری جدید با رعایت اوصول ساده اولیه قابل دسترس است.
دلیل چهارم: ابزارهای مختلف بازاریابی دیجیتال را پیادهسازی نکردهاید
یک اصطلاح قدیمی میگوید همه تخم مرغهایت را در یک سبد نذار
به عنوان یک مدیر وظیفه دارید نسبت به گسترش کسب و کار و ابزارهای مارکتینگ کوشا باشید.
دلیل پنجم: بستر ایمیل مارکتینگ و اس ام اس مارکتینگ را دست کم می گیرید
مشاوران دیجیتال مارکتینگ همواره توصیه میکنند که ایمیل مارکتینگ هنوز یکی از بهترین راهها برای افزایش فروش اینترنتی است. با این حال، مشکل اینجاست که بسیار از کسب و کارها توجهی به جمع آوری لیست ایمیل یا شماره تلفن همراه ندارند. کافی است با ارائه یک محصول یا خدمت رایگان اقدام به جمع آوری این لیست کنید.
این کسب و کارها برای تولید سرنخ هیچ سرمایهگذاری اختصاص نمیدهند و تنها به کانالهای جذب ارگانیک پرسونای مخاطب خود راضی هستند. اولین نکته باید توجه کنید که این موضوع به راحتی میتواند شما را از رقیبتان عقب بیندازد. با توجه به هزینههای بخش مارکتینگتان، ایمیل مارکتینگ، بالاترین بازده سرمایهگذاری (ROI) را تولید میکند. اگر شما به دنبال تکنیکهای فروش مختلف هستید، ساخت یک لیست ایمیل به شما این امکان را میدهد به یک گروه منحصر به فرد از مشتریان دست پیدا کنید که علاقهمند به محصول شما هستند.
دلیل ششم: به ترندها توجهی ندارید
هر کشور و منطقهای رویدادهای مذهبی، ملی و ترندهای روز دارد و عدم توجه به آنها یک اشتباه بزرگ است.
دلیل هفتم: زمان ارسال محصول تان چندان مناسب نیست
فرض کنید شما تمام تکنیکهای فروش اینترنتی را پیادهسازی کردید اما زمان ارسال محصولتان به میزان قابل توجهی بالاست و مشتریان بارها باید با شما تماس بگیریند و جویای محصول خریداری شده باشند. اکثر مردم میخواهند محصولات خود را ظرف یک یا دو روز دریافت کنند.
سعی کنید در صفحه محصولات خود توضیحات واضحی درباره نحوه و زمان تحویل ارائه دهید. شاید تعجب کنید اما باید ابتدا مشکلات مهم کسب و کارتان را برطرف کنید، سپس برای دستیابی به افزایش فروش اینترنتی و جذب مشتری جدید تلاش کنید.
راههای دیگری هم وجود دارد…
جستجوی کلمات کلیدی و هشتگ مربوط به نام تجاری یا محصول شما در شبکههای اجتماعی به شما در پیدا کردن افرادی که در حال ارسال مطالب در مورد برند یا محصول مشابه شما هستند، کمک میکند.
برای ایجاد اعتماد بیشتر و تبلیغات هدفمند، مذاکره با اینفلوئنسرها تنها راه برای شما نیست. شما با مشتریان وفادار خود هم میتوانید تبادل نظر کنید. نقاط قوت و ضعف ارائه خدمات و محصولات خود را از آنها در فضای مجازی و در شبکههای اجتماعی در قالب پرسشنامه جویا شوید تا راهی برای افزایش فروش آنلاین خود پیدا کنید.
محتوای تولید شده توسط مشتریان خود را در صفحه رسمی خود به اشتراک بگذارید. این کار میتواند به صورت یک مسابقه یا کمپین اجرا شود. با در نظر گرفتن جوایز هوشمندانه، مخاطبان برای ساخت محتوای جذاب برای به منظور تبلیغات برند تشویق میشود. از آنها بخواهید در زمان بارگزاری، حتما هشتگ مورد نظر شما را در قسمتی از پست خود ثبت کنند تا بتوانید آنها پیدا کنید.
با کمک شرکتهای دیجیتال مارکتینگ یک محتوای خلاقانه و جذاب برای استفاده مشتری از خدمات یا محصولات خود بسازید. این محتوای آموزشی مشتری شما را برای خرید قانع میکند. دلایل واضحی برای استفاده از خدمات یا خرید کالای خود ارائه دهید که مشتری نیاز به خرید آن محصول را احساس کند.
این موارد برخی از موثرترین راههایی است که برند شما با استفاده از فضای آنلاین و شبکههای اجتماعی می تواند به افزایش فروش اینترنتی برسد، هدف این نکات عمدتا جلب اعتماد مخاطبان مورد نظر شما و برقراری ارتباط در بلندمدت میباشد و مشاورین و مدیران کسب و کار نباید از این نکات غافل باشند.
چرا باید فروش اینترنتی داشته باشیم؟
گرایش مردم و کاربران به سمت جستجو و خرید اینترنتی سوق پیدا کرده است و مهمتر از همه امکان فروش سراسری فراهم میشود
ابزارهای فروش اینترنتی چیست؟
همکاری با سایتها، فروش از طریق وبسایت، فروش از طریق شبکه های اجتماعی، اپلیکیشن و ...
دیدگاهتان را بنویسید