نرم افزارها و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

    ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

    یکی از دغدغه های مهم هر مشاور و مدیر دیجیتال مارکتینگ پیاده سازی ساختار اصولی واحد بازاریابی دیجیتال است. برنامه ریزی بلندمدت، تیم سازی، شناخت رقبا و آماده سازی نرم افزارها و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ از جمله مواردی است که در شروع کار بسیار اهمیت دارد.

    در این فرصت قصد داریم به کاربردی ترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ که عموما بصورت رایگان هستند و در حال حاضر در بهترین شرکتهای ایرانی استفاده میشوند اشاره کنیم تا اطلاعات مفیدی در اختیار شرکت ها و استارت آپ‌های ایرانی قرار دهیم.

    Market Research  تحقیقات بازار

    بصورت کلی تحقیقات بازار به دو صورت کمی و کیفی انجام میشود. از تولزها و ابزارهای پرکاربرد در این بخش که به شناخت بازار و پرسونا و دریافت فیدبک کمک میکند میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

    • ابزار تحقیق کمی:

    پرسلاین و پرسال:

    تحقیقات بازار، دریافت نظرسنجی و بسیاری از تعاملات از طریق فرمسازهایی مانند پرسلاین و پرسال انجام میشود.

    اکسل:

    یکی از پرکاربردترین ابزارهای رایگان برای جمع آوری اطلاعات قطعا اکسل هست و پیشنهاد میکنم برای تعیین سطح دسترسی در تیم و دسترسی از همه جای دنیا به اطلاعاتتان از شیت در گوگل درایو استفاده کنید.

    آمار رسمی:

    در این بخش پیشنهاد میکنم آمار رسمی و دولتی رو هم به هیچ وجه دست کم نگیرید. سایت ملی آمار ایران

    • ابزار تحقیق کیفی:

    تحقیق کیفی در مارکت ریسرچ عموما با ابزارهای تحلیل رفتار کاربر مانند گوگل اپتیمایز و میزان رضایت مندی کاربران با انجام مصاحبه های عمیق انجام می‌گیرد.

    گوگل اپتیمایز:

    کاربرد گوگل اپتیمایز بیشتر برای سنجش تعامل کاربر با صفحات شما می‌باشد و قبل از انتشار و تبلیغات انبوده می‌توانید رفتار کاربر را در حالت های مختلف وبسایت خود بررسی کنید.

     

    Search Engine Marketing بازاریابی موتورهای جستجو 

    بازاریابی موتورهای جستجو به دو بخش رایگان و هزینه بر تقسیم میشود که هرکدام ابزارهای خاص خود را دارند.

    • SEA گوگل ادز

    Google Ads App

    از تولزهای مطرح این موضوع میتوان با اپلیکیشن گوگل ادز اشاره کرد که کار مدیریت کمپین های تبلیغاتی گوگل را آسانتر می‌کند.

    Google Ads Editor

    ابزار مطرح بعدی نرم افزار تحت ویندوزی ادز ادیتور میباشد که مدیریت کمپین های بزرگ را آسان و امکانات دیگری مانند وارد کردن دیتا و استخراج دیتا را برای شما فراهم می‌کند.

     

    • SEO سئو

    هر تیم سئو به سه بخش محتوا، تکنیکال و آف پیج تقسیم میشود که در زیر به ابزارهای مهم هر بخش اشاره می‌کنیم:

    Off Page

    بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ و سئو در بخش شناسایی فعالیت رقبا در شبکه های اجتماعی، دایرکتوری ها، رپورتاژ و بک لینک AHREF  است که هزینه بر میباشد و استارت آپ ها از ابزار link assistant به عنوان ابزار جایگزین و مقدماتی‌تر می‌توانند استفاده کنند.

    On Page – Technical

    از دیگر تولزهای آنالیز تکنیکال سایت میتوان به Insights و Gtmetirx اشاره کرد که به راحتی موارد اولیه فنی را برای شما آشکار می‌کند.

    On Page – Content

    در بخش محتوا و تحقیق کلمات کلیدی هم ابزارهای فریمیوم مانند kwfinder.com و Keywordtool.io  بسیار پرطرفدار هستند.

    برای پیگیری وضعیت رتبه کلمات کلیدی در گوگل هم link assistant پیشنهاد می‌شود.

     

    ECRM مدیریت ارتباط با مشتریان

    از دیگر نرم افزارهای بیسیک و ضروری بازاریابی دیجیتال میتوان به نرم افزارهای مربوط به مدیریت ارتباط با مشتریان اشاره کرد. این بخش هم به سه شاخه کلی تقسیم میشود.

    • ایمیل مارکتینگ:

    در بحث ایمیل مارکتینگ میل چیمپ، میلرلایت در ایران پرکاربردترین ها هستند و با حدودی زیادی کار استارت آپها را بصورت رایگان پیش میبرند ولی برای استفاده پیشرفته پیشنهاد به لیست قیمتشان نگاهی داشته باشید.

    • پوش نوتیفیکیشن:

    در موضوع پوش نوتیفیکیشن اپلیکیشن و وب پوش دسکتاپ قطعا دو سرویس ایرانی نجوا و پوشه، جایگزین مناسبی برای ابزارهای خارجی هستند.

    • اس ام اس مارکتینگ:

    موضوع سوم این بخش اس ام اس مارکتینگ و مدیریت ارتباط با مشتریان از طریق اس ام اس است که مگفا و کاوه نگار با API های مناسب و بروز خود بخوبی نیازهای استارت آپهای ایرانی را پاسخگو هستند.

    • چت آنلاین و گفتگو با مشتریان

    یکی از بهترین نرم افزارهای آنلاین در این زمینه رایچت هست که بخوبی میتوانید برای گفتگوی زنده و فارسی در وبسایت خود از آن بهره ببرید.

     

    PR روابط عمومی

    انتشار محتوای خبری، انتشار محتوا با هدف بازاریابی محتوایی و ایجاد ردپا در فضای آنلاین و آفلاین بدون هماهنگی‌های مستمر و با حجم بالا امکان‌پذیر نیست و پلتفرمهایی مانند تریبون و اخباررسمی، این بار را از دوش شرکت های ایرانی برداشته اند.

     

    Social Media رسانه های اجتماعی

    ابزارهای شبکه اجتماعی به سه بخش مدیریت، آنالیز و تبلیغات خلاصه میشوند.

    • ابزار مدیریت شبکه های اجتماعی

    در بخش محتوا و مدیریت پیج ها و کانال ها(اینستاگرام، تلگرام و ….)، نوین هاب با رشد چشمگیر امکانات خود خیال کارشناسان بازاریابی دیجیتال را تا حد زیادی راحت کرده است.

    • آنالیز اینستاگرام و تلگرام و شبکه های اجتماعی دیگر

    برای آنالیز شبکه های اجتماعی عموما، هر شبکه برای خود تحلیلگر اختصاصی دارد اما ابزارهای جانبی مانند هم میتواند کاربردی و مفید باشد.

    • تبلیغات شبکه های اجتماعی

    در بخش اینفوئنسرمارکتینگ و تبلیغات در پیج‌ها و کانالهای تاثیرگذار متاسفانه ابزارهای موجود نتوانستند ارزش افزوده و اطمینانی ایجاد کنند.

    ابزارهای بازاریابی دیجیتال

     

    Graphic طراحی و دیزاین

    نرم افزارهای جهانی گرافیست ها را همه می‌شناسیم پس به سراغ ابزارهای جانبی این بخش می‌رویم.

    ابزارهای آنلاین طراحی و فتوشاپ آنلاین مانند Photopea.com  و canva.com در بسیاری مواقع می‌توانند راهگشا باشند و در سوی مقابل اپلیکیشن‌هایی مانند Snapseed در تولید محتوای تصویری بسیار پیشنهاد می‌شوند.

    سایت Moat.com هم یکی از بهترین وبسایت ها در زمینه مشاهده ایده های شرکت های برتر جهان در زمینه تبلیغات است که واقعا منبع بینظیری برای بررسی طراحی و سبک تبلیغات کمپانی های مختلف است.

     

    Video Marketing ویدیو مارکتینگ

    آپارات و یوتیوب ۲ ابزار پرکاربرد نشر محتوا و ویدیو در ایران هستند و از نرم افزارهایی مانند کمتاسیا میتوانید برای ویرایش ویدیو استفاده کنید.

    همچنین نرم افزار Snagit در تصویربرداری از صفحه نمایش و تولید محتوای آموزشی به شما کمک میکند و برنامه ای مقدماتی‌تر و آسانتر نسبت به کمتازیا محسوب می‌شود.

    از اپلیکیشن Stop motion هم برای ساخت موشن های خلاقانه بدون دانش هنری میتوانید بهره ببرید و پیشنهاد میکنم همین امروز این اپلیکیشن رو نصب کنید.

     

    تبلیغات بنری

    اگر قصد اطلاع رسانی بصورت عمومی را دارید یکی از مهمترین ابزارها در تبلیغات آنلاین تبلیغات بنری و کلیکی میباشد. هدف از این نوع تبلیغ، افزایش فروش در لحظه نیست و بیشتر با هدف اطلاع رسانی گسترده و جایگاه سازی و برندینگ انجام می‌شود. این نوع تبلیغات عموما به دو صورت هزینه به ازای نمایش بنر در یک ماه یا هزینه به ازای هر کلیک انجام می‌شود.

    برای روش اول میتوانید با خود سایت ها در ارتباط باشید ولی روش بهینه تر استفاده از پلتفرمهای تبلیغاتی مانند مدیااد و یکتانت برای پرداخت هزینه به ازای کلیک میباشد زیرا در این حالت قدرت مدیریت و حق انتخاب (تعدد سایتها، ساعت نمایش، بودج روزانه و…. ) شما بالاتر می‌رود.

    همچنین برای ساخت یک لندینگ پیج زیبا و کاربردی میتوانید از امکانت استارت آپ لندین landin.ir استفاده کنید.

     

    Mobile Marketing موبایل مارکتینگ

    موبایل مارکترها در این بخش برای دنبال کردن بهتر روند تبلیغات خود از ابزارهایی مانند چابک، متریکس و ادتریس برای پیگیری دقیق تبلیغات نصب اپلیکیشن و جلوگیری از تقلب در تبلیغات استفاده میکنند.

    برای پیگیری وضعیت رتبه کلمات کلیدی در گوگل پلی هم میتوانید از ASO Desk بصورت رایگان بهره ببرید. تارگت ها و kpi دیجیتال مارکتینگ هم در مقالات قبلی خدمت دوستان ارائه شده است.

     

    Analyze ارزیابی

    • ابزار تحلیل سایت

    بعد از معرفی ابزارهای های ارتباطات و تبلیغات، نوبت به معرفی ابزارهای آنالیز است که صد البته این بخش میبایست قبل از هر مورد دیگر پیاده شود.

    پرکاربردترین ابزارهای آنالیز در ایران Google analytics و Heap analytics هستند. تمرکز هیپ برروی شمارش رویدادها و کلیک های سایت و تمرکز گوگل آنالیتیکس بیشتر روی رفتار و چرخه عمر کاربر در صفحات مختلف میباشد. برای پیاده سازی بهتر این ابزارها هم تگ منیجر پیشنهاد می‌شود.

    • ابزار تحلیل اپلیکیشن

    فایربیس ابزار رایگان گوگل برای آنالیز رفتار کاربران در اپلیکیشن شماست و آمار بینظیری در زمینه ریتنشن، کرش و بازدید صفحات در اختیار شما قرار میدهد.

    • ابزار گزارش سازی

    پاور بی آی و گوگل دیتااستودیو ابزارهای تصویرسازی و ساخت آمار و گزارشات شرکت شما هستند که اطلاعات را از منابع مختلف دریافت و در یک داشبورد نمودارها و گزارشات مورد نظر شما را نمایش میدهند.

    • ابزار تحلیل رقبا

    از معروفترین ابزارهای تحلیل رقبا میتوان به الکسا و سیمیلاروب نام بود که پیشنهاد میکنم بصورت دوره ای حتما نسبت به رصد رقبا اقدام کنید.

     

    Task Management  مدیریت وظایف

    قطعا شاخه‌های مختلف مارکتینگ را نمی‌توان از طریق ایمیل و صحبت شفاهی مدیریت و مستندسازی کرد و یک شرکت دیجیتال مارکتینگ نیاز اساسی به پلتفرم‌های مدیریت وظایف مانند ترلو دارد.

     

    ابزارهای تبلیغات اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ بسیار گسترده و متنوع هستند و در این مقاله بیشتر سعی شد مواردی که در پروژه ها بصورت واقعی مورد استفاده قرار گرفته‌اند معرفی شوند و خوشحال میشم شما هم مواردی رو به این لیست اضافه کنید.

    Share

    مشاور بازاریابی

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    43 + = 46