انواع متریک‌ها و شاخص‌های کلیدی عملکرد تیم دیجیتال مارکتینگ KPI

انواع متریک و kpi شاخص عملکرد تیم دیجیتال مارکتینگ

بسیاری از کسب و کارها برای شروع کار در فضای آنلاین و یا مهاجرت از فضای سنتی به آنلاین، معیاری برای تعیین موفقیت خود ندارند و نمیدانند در مسیر درستی قدم برمیدارند یا خیر.

انواع متریک‌ها و شاخص‌های کلیدی عملکرد برای سنجیدن تخصصی هر واحد در سازمان شما کارایی دارد و در این فرصت قصد دارم مهمترین سنجه‌های موفقیت تیم دیجیتال مارکتینگ را بیان کنم:

بصورت کلی KPI کی‌پی‌آی های پراهمیت برای واحد مارکتینگ به 4 قسمت تقسیم می‌شود:

سنجه‌های تحلیل بازار

سنجه‌های کسب و کار

سنجه‌های دیجیتال مارکتینگ

سنجه‌های تحلیل رقبا

* شاخص‌های اساسی کسب و کار KPI

استارت‌آپ‌ها با توجه به مدل کسب و کار خود اهداف متفاوتی دارند، بعضی از آنها مانند شرکتهای تبلیغاتی B2B هستند و بعضی دیگر مانند دیجی‌استایل و مدیسه B2C و تعدادی هم براساس انتشار محتوا و یا حق اشتراک درآمدزایی می‌کنند مانند سرویس‌های ارزش افزوده و یا سایتهای خبری و هرکدام اهداف کوتاه مدت و بلند مدت متفاوتی دارند.

از مهمترین متریک‌های هر بیزینس میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • CAC – Customer Acquisition Cost

هزینه جذب هر مشتری

cac rate
cac rate
  • GMV – Gross Merchandise Volume

حجم درآمد

  • ROI – Return on Investment

نرخ بازگشت سرمایه

ROI
ROI
  • Customer retention rate – CR

نرخ بازگشت کاربر و مشتری

retention rate

  • CLV – Customer Lifetime Value

ارزش طول عمر مشتری

clv formula

  • Margin

سود به ازای هر محصول و دسته محصول و یا برند و خدمات

  • High Value Customers

تعداد دسته‌بندی مشتریان به لحاظ تعداد خرید و سودآوری

  • Monthly Recurring Revenue – MRR

حداقل درآمد برای هزینه‌کرد سر به سر

  • Net Promoter Score – NPS

نرخ رضایت‌مندی

* شاخص‌های اساسی تیم دیجیتال مارکتینگ

جذاب‌ترین متریک برای دیجیتال مارکترها عموما تعداد بازدید می‌باشد و مشاور دیجیتال مارکتینگ براساس اصول دیجیتال مارکتینگ، وظیفه تحلیل و هدایت کاربران براساس قیف فروش را دارد.

از مهمترین معیارها در خدمات دیجیتال مارکتینگ میبایست به موارد زیر اشاره کرد:

  • Total Visits

تعداد کل بازدید به تفکیک ورژن وب، موبایل ویو و اپلیکیشن

  • Channel-Specific Traffic

تعداد بازدید به ازای هر کانال (مانند شبکه‌های اجتماعی، ادوردز و غیره)

  • New users

کاربر جدید در بازه یکماه، سه ماه و سالانه

  • Conversion (CR)

نرخ تبدیل بازدیدکننده به ثبت‌نام‌کننده و یا خریدار

  • Monthly Growth

میانگین رشد ماهانه

  • DAU  – Daily Active Users

میانگین بازدید روزانه

  • Bounce rate

نرخ پرش کاربران

  • Time on site

ماندگاری کابران در سایت

  • Sign up

تعداد ثبت نام در بازه‌ی زمانی مشخص

  • Orders

تعداد خرید کاربران

  • CPA

نرخ هزینه به ازای خرید و یا اکشن نهایی مورد هدف هر کسب و کار

  • Direct Visitors

بازدیدکننده مستقیم که عموما از تبلیغات برندینگ و یا آفلاین ایجاد می‌شود

  • Organic Search

میانگین سرچ و جستجوی اورگانیک

  • Paid Visitors

تعداد بازدیدکننده‌ای که از تبلیغات غیررایگان حاصل می‌شود

اپلیکیشن

  • DAU/MAU

میانگین بازدید روزانه و ماهانه

  • Share of orders

سهم فروش اپلیکیشن به نسبت نسخه وب و موبایل ویو

  • CPI

هزینه به ازای هر نصب و اینستال

  • CPC

هزینه به ازای هر کلیک

  • CPA

   نرخ هزینه به ازای خرید و یا اکشن نهایی مورد هدف هر کسب و کار

  • Rating

میانگین نظرات و ریت دریافتی در استورها که تاثیر بسیار بالایی در ASO دارد

  • Version, Device

آمار نصب و اتریبیوشن براساس ورژن اپلیکیشن و سیستم عامل و دستگاه کاربران

تبلیغات آنلاین

در مبحث تبلیغات آنلاین مهمترین متریک مقایسه بازدید، خرید و یا ثبت نام نسبت به تارگت و هدف کلی تبلیغات میباشد و در لایه بعدی افزایش سرچ نام برند، افزایش تعامل در شبکه‌های اجتماعی و کانورژن ریت بسیار اهمیت دارد.

  • Goals

  • Engagement Rate

  • Organic search

  • Social share

  • Traffic

بازاریابی موتورهای جستجو – سئو و گوگل ادز

  • بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو و ادوردز بصورت مکمل میتوانند خدمات بازاریابی آنلاین شما را تکمیل کنند و از مهمترین فاکتورها برای بررسی روزانه و بهینه‌سازی قطعا موارد زیر را میتوان نام برد:
  • CTR (keywords, category)

  • Session

  • Impression

  • Order

  • signup

  • Conversion

  • Onsite score

  • Backlink

  • QS

  • Page per session

  • Bounce rate

  • DA

تبلیغات بنری و کلیکی

  • New visitors

  • New customers

  • CTR

  • Conversion

  • CPA

  • Order

  • signup

  • Time on site

  • Page view

سوشال مدیا

  • Audience Growth Rate

  • Reach

  • Engagement

  • Activity

  • Virality

اتوماسیون مارکتینگ

 شاخصهای مربوط به ایمیل، پوش نوتیفیکیشن و ایمیل در این دسته قرار می‌گیرند.

  • Open rate

  • Click rate

  • Spam rate

  • Time

  • Unsubscribe rate

  • Device

بازاریابی محتوایی

تیم بازاریابی محتوایی هم میبایست ایده‌های خلاقانه و اصولی خود را در راستای اهداف کلی کسب و کار پیاده سازی کند.

  • Social Shares

  • Traffic

  • Referral Links

  • Page views

  • Unique Visitors

     

البته این موارد تنها بخشی از kPIهای تیم بازاریابی دیجیتال می‌باشد و شرکت دیجیتال مارکتینگ میبایست بصورت تخصصی برای هر بخش شاخص کلیدی عملکرد را استخراج و نسبت به آنالیز و بهینه‌سازی آنها اقدام کند.

Share

مشاور بازاریابی

5 Replies to “انواع متریک‌ها و شاخص‌های کلیدی عملکرد تیم دیجیتال مارکتینگ KPI”

  1. خیلی عالی بود شراگیم جان
    حتماً دونه به دونه شون و راه های بدست آوردن اون اطلاعات رو هم در پست های بعدی توضیح و آموزش بده.

  2. ممنون از متن زیبای شما.
    خیلی بهتر می‌شد اگه درمورد هر یک از این قسمت‌ها راهکارها و ابزارهایی برای اندازه‌گیری معرفی می‌شد. برخی از این آمارها رو با استفاده از گوگل انالتیک می‌تونیم اندازه‌گیری کنیم ولی یه قسمت عمده از این پارامترها برای ما قابل اندازه گیری نیست. ممنون می‌شم در مورد ابزارها و راهکارها هم توضحاتی اضافه بشه.

  3. عالی بود شراگیم جان. میدونستی خیلی ها همینارو هم نمیدونند من تو مصاحبه های فراوونی که رفتم فهمیدم که شرکت ها اصلا تارگتی ندارند.وفقط الکی حرف از KPIمیزنند.اصلا نمیدونند KPIچی هست!!!
    در کل دم شما گرم که این اطلاعات رو با بقیه به اشتراک میزاری.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + = 17