راهکارهای بازاریابی آفلاین، محیطی و سنتی

راهکارهای بازاریابی آفلاین، محیطی و سنتی

امروزه کسب و کارهای مختلف بازاریابی را نوعی سرمایه گذاری می دانند، روشی که به کمک آن می توانند به اهداف کسب و کار برسند  و آن را توسعه بدهند.

با جستجو و بررسی بسیاری از سازمان‌ها میبینیم که بازاریابی سنتی جزء جدانشدنی بسیاری از سازمانها و کسب و کارها است و وقتی از بازاریابی سنتی حرف میزنیم لازم نیست به سالهای خیلی دور برگردیم بسیاری از کسب و کارها در داخل یا خارج از کشور تا همین چند سال گذشته به طور کامل از بازاریابی سنتی استفاده می کردند.

بازاریابی دیجیتال به آرامی طی چندسال اخیر وارد بازار ایران شده و در حال حاضر نیز در بسیاری از بیزینس‌ها فقط درصدی از بازاریابی به صورت دیجیتال انجام می شود و بخش دیگر کار همچنان به صورت سنتی است.

 

لازم به ذکر است که بعضی از کسب و کارها به دلیل ماهیت خود پتانسیل این را ندارند که بازاریابی آن ها صددرصد به صورت دیجیتال انجام شود برای مثال برای بیزینس هایی که مخاطب آنها سالمندان یا افرادیست که دسترسی به اینترنت ندارند و از امکانات دیجیتال استفاده نمی کنند بازاریابی دیجیتال آورده ای نخواهد داشت. در بازار امروز منطقی‌ست که شما بخشی از بودجه و زمان خود را صرف بازاریابی دیجیتال و بخش دیگر را صرف بازاریابی سنتی کنید.

همانطور که در بخش قبل گفته شده است شما باید محصول و خدمات خود را در محلی معرفی کنید که مخاطب شما در آن بیشترین حضور را دارد و وقت می گذراند. بطورمثال اگر مخاطب شما افرادی هستند که مدت زمان زیادی را در شبکه های اجتماعی صرف می کنند پس باید بازاریابی دیجیتال را جدی بگیرید. نوع محصول و خدمات شما، ذائقه، تمایل و سلیقه مخاطب، شغل، تحصیلات و فرهنگ بازار هدف شما و مواردی از این دست که در نتیجه ی مطالعه و بررسی محصول و بازار مشخص می شود به شما در انتخاب نوع بازاریابی کمک ویژه ای می کند.

فکر میکنم تا به حال تبلیغات گسترده علی بابا را در سطح شهر دیده باشید اگر علی‌بابا فقط به تبلیغات محیطی و سنتی بسنده می کرد و با توجه به تعدد بیلبوردها از فضای مجازی و تبلیغات آنلاین چشم پوشی می کرد مطمئنا حجم زیادی از سود خود را از دست میداد. بنابراین همراهی بازاریابی سنتی و دیجیتال در کنار یکدیگر، سرمایه گذاری برای خلاقیت در بازاریابی و تبلیغات، داشتن استراتژی و اجرای کمپین های حرفه ای به علی بابا کمک کرد تا از رقبا پیشی گیرد و به پیشرفت های خوبی دست یابد.

بازاریابی آفلاین و سنتی چیست؟

بازاریابی سنتی مجموعه ای راهکارها و استراتژی های موجود پیش از ظهور دیجیتال مارکتینگ است. لازم به ذکر است با گسترش دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی سنتی منسوخ نشده و برای تبلیغات محلی و یا برای انواع خاصی از کسب و کارها هنوز بازدهی بالایی دارد. برای مثال بعضی از کسب و کارها هنوز به فروش مستقیم ( حضوری یا تلفنی) وابسته هستند شاید جذب و جلب توجه اولیه ی مشتری از طریق دیجیتال مارکتینگ انجام شود ولی ادامه ی پروسه ی فروش نیاز به بازاریابی مستقیم دارد.

در بعضی از کسب و کارها بازاریابی سنتی و دیجیتال در کنار هم و به صورت موازی می تواند شما را به هدف برساند و بازدهی را افزایش دهد.

 

مقایسه بازاریابی محیطی و دیجیتال

حال لازم است برگردیم و شرکت های بزرگ و تولیدکنندگان قدیمی محصولات عمومی و روزانه مانند لبنیات را بررسی کنیم. مطمئنا برندهای مختلف و محصولات متفاوتی را می توان نام برد که سالهاست در بازار ایران با یکدیگر رقابت می کنند و هرکدام سهمی از این بازار دارند. روشن است که در ابتدای امر تمام بازاریابی و فروش این شرکت ها کاملا به صورت سنتی بود جلسات حضوری و تلفنی طولانی بحث و مذاکرات به جهت تحقق فروش، تبلیغات چاپی و بیلبورد و تراکت، نشریات و حضور ویزیتورها.

یک شرکت تولید کننده لبنیات را درنظر بگیرید پیش از این محصولات و تولیدات خود را در رادیو و تلوزیون، بخش تبلیغات روزنامه و مجلات و در بیلبوردهای سطح شهرها یا ایستگاه های قطار و اتوبوس معرفی و تبلیغ می کرده اما امروز به کمک دیجیتال مارکتینگ محصولات این برند در سایت ها و شبکه های اجتماعی معرفی می شود.

هنوز هم در شرکت های بزرگی همچون گلستان، میهن و … درکنار فعالیت در فضای مجازی، بازاریابی آفلاین مانند تبلیغات تلویزیونی، بیلبوردها و بنرهای متفاوت بخش مهمی از بار بازاریابی را به دوش می‌کشند.

در بازاریابی سنتی هدف بیشتر فروش محصول بوده است اما در بازاریابی دیجیتال در کنار فروش ایجاد وفاداری و حفظ مشتری نیز مدنظر قرار میگیرد. اگر به صفحه ایرانسل در اینستاگرام نگاهی بیندازید میبینید که علاوه بر بازاریابی و معرفی خدمات و تعرفه ها جشنواره های مختلف ایرانسل به دنبال ایجاد تعامل با مخاطبین خود می باشد و نحوه پاسخگویی به مخاطب و تلاش در پاسخگویی به سوالات باعث می شود تا حس خوبی به مخاطب القا شود.

بازایابی متناسب با مخاطب

در بازاریابی سنتی تقریبا برای تمام گروه های مختلف مشتریان یک نوع تبلیغ تولید می شود مثلا زمانی که به دنبال طراحی بیلبورد هستید با توجه به سلیقه شما و محصولتان بیلبورد طراحی می شود و همه مخاطبان شما همان یک تصویر یا شعار را می بینند ولی در دیجیتال مارکتینگ هر گروه از مخاطبین شما به نسبت جایی که شما تبلیغ و معرفی محصول را انجام می دهید به بازارهای مختلف تفکیک شده و تبلیغ مناسب خود را دریافت می کنند.

برای مثال می توانید به انواع تبلیغات و بازاریابی های تاکسی های اینترنتی توجه کنید اسنپ و تپسی هم برای جذب راننده اقدام می کنند و هم به دنبال داشتن مسافر هستند با توجه به محل حضور راننده ها به بازاریابی و جذب راننده در سطح شهر می پردازند و همچنین در کنار بیلبوردها و تبلیغات محیطی در شبکه های اجتماعی و نیز اقدامات قابل توجهی برای جذب بازار هدف خود انجام می دهند.

این تناسب فقط در محل تبلیغات نیست بلکه باید در نوع ادبیات به کار رفته نیز این ارتباط و تناسب رعایت شود تبلیغی که در معرض دید اساتید دانشگاه قرار میگیرد با تبلیغی که به نوجوانان نمایش داده می شود باید متفاوت و مورد پسند بازار هدف باشد.

بسیاری از کسب و کارها سعی می کنند در بخشی از بازاریابی سنتی نیز این تناسب بازاریابی و نوع مشتری را رعایت کنند مثلا اگر قرار به مذاکره با یک شرکت پخش بین المللی و یک صادرکننده باشد ادبیاتی که به کار می‌رود با ادبیات شرکت های داخلی متفاوت خواهد بود وقتی شما با کاربر و مصرف کننده نهایی صحبت میکنید قطعا طرز صحبتتان متفاوت از صحبت با بنکداران و فروشگاه های زنجیره‌ای است.

اجازه دهید این موضوع را با یک مثال دیگر برایتان شرح دهم:

یک شرکت تولید کننده کفش در بیلبوردی در یکی از اتوبان های تهران تصویری از چند مدل از کفش های تولیدی خود را به نمایش میگذارد هر کسی که از آن منطقه عبور می کند صرف نظر از جنسیت، سن، شغل و … این تصویر را میبینند. حال در بازاریابی دیجیتال شما می توانید با توجه به مخاطبتان و نیازش محصول مربوط به او را نمایش دهید.

مثلا کفش ورزشی را در سایتهای ورزشی معرفی کنید و یا در شبکه های اجتماعی کفش ورزشی شما توسط افراد و صفحاتی معرفی شود که مخاطب آنها افراد علاقه مند به ورزش هستند این کار باعث می شود تا هزینه ای که برای بازاریابی، تبلیغات و فروش صرف میکنید هدفمند باشد و هدررفت آن حداقل باشد. جای تبلیغ کفش های زنانه و مردانه و بچه گانه شما در رسانه های مختلف در دیجیتال مارکتینگ مشخص است و شما می توانید بودجه، استراتژی و برنامه ریزی های لازم برای معرفی محصول  جذب خریدار را به بهترین شکل انجام دهید.

فرض کنید کاله برای معرفی ماست لاکتیویا فقط به چند بیلبورد در سطح شهر و چند تبلیغ تلویزیونی قناعت کند در مرحله ی اول گروهی از مخاطبین که تمایلی به دیدن تلویزیون ندارند و توجهی هم به بیلبوردهای خیابان نمی کنند را از دست می دهد. در مرحله بعدی این محصول با سرعت خیلی کمتر در بین مخاطبین جا می افتد و برای اینکه در تمام کشور آگاهی مناسبی نسبت به محصول جدید ایجاد شود باید هزینه ی سرسام آوری برای انواع تبلیغات آفلاین در بازه زمانی بسیار طولانی تری بپردازد.

این نوع بازاریابی در بسیاری از موارد به سرمایه و بودجه و زمان زیادی برای اثر بخشی مناسب نیاز دارد. همچنین سرعت پخش اطلاعات ایجاد آگاهی در مخاطبین در بازاریابی سنتی به نسبت دیجیتال مارکتینگ کمتر است.

نوع ارتباط در بازاریابی سنتی و دیجیتال

بازاریابی محیطی و چاپی در بسیاری از موارد یک ارتباط یک طرفه با مخاطب را ایجاد می کند، تیزری که از تلویزیون پخش می شود، تراکتی که در خیابان به دست افراد مختلف داده می شود، یا مقاله ای که در نشریه ای چاپ می شود به دلیل ماهیت خاصی که دارد امکان دریافت فیدبک از جانب مخاطب را برای شما ایجاد نمی‌کند.

علاوه بر عدم دریافت بازخورد امکان رصدکردن تبلیغات نیز برای شما به طور کامل فراهم نیست شما نمی دانید که بیلبوردتان توسط چند نفر دیده شده است، تبلیغی که در روزنامه چاپ کرده اید را کسی دیده و یا افراد فقط از آن عبور کرده اند و موارد مشابه پس گزارش گیری در این نوع بازاریابی کاری بسیار سخت و در بعضی موارد نشدنی است.

نیاز به بازاریابی محیطی و چاپی

خوب است بدانید باوجود تمام پیشرفت های بازاریابی دیجیتال هنوز در بسیاری از موارد لازم است بازاریابی سنتی حضور پررنگی داشته باشد، بعضی کسب و کارها مثل فروش بیمه با تمام پیشرفت ها و وجود استارتاپ های فروش بیمه و موارد مشابه اما هنوز فروش بیمه به صورت حضوری و بازاریابی سنتی نتیجه و اثربخشی بهتری دارد گویی مخاطب در این حالت راحت تر اعتماد می کند و شرکت بیمه هم راحت تر می تواند به جذب مشتری اقدام کند.

یکی از دلایلی که باعث می شود تا هزینه ها در بازاریابی سنتی بیشتر باشد نیاز به بکارگیری نیروی انسانی بیشتر است و در بازاریابی محیطی و چاپی نیاز است تا افراد بیشتری فعالیت های بازاریابی را انجام دهد.

جلسات حضوری و تلفنی و تلاش برای جذب مشتری و معرفی بیزینس، بازاریاب هایی که در سطح شهر و موقعیت های مختلف فعالیت دارند، افرادی که اطلاعات موجود را جمع آوری و آنالیز می کنند و همه این موارد باعث می شوند تا هزینه های تحمیل شده به بیزینس افزایش یابد.

یکی دیگر از مواردی که باید به آن دقت کنید عدم امکان انجام اصلاحات یا دشواری اجرا اصلاحات در بازاریابی سنتی بعد از اجرا کمپین است. برای مثال اگر بعد از اجرا طرح بیلبوردها یا چاپ تبلیغات مثل بروشور و نشریات متوجه اشتباهی شوید و یا نظرتان تغییری کند در بعضی موارد تغییرات غیرممکن و یا با هزینه ی بسیاری همراه است.

پیشرفت های عصر حاضر هر شرکت و استارت آپی را مجبور کرده تا برای بقا به سمت بازاریابی دیجیتال قدم بردارد در حال حاضر در کشور ما این حرکت با سرعت کمتری انجام می شود، خصوصا در شرکت ها و مجموعه های قدیمی تر ورود دیجیتال مارکتینگ کندتر صورت میگیرد و دربسیاری در مواقع امکان ۱۰۰ درصد دیجیتالی شدن بازاریابی وجود ندارد ولی همراه شدن بازاریابی دیجیتال و سنتی و بهره بردن از پتانسیل های آنها به قوی شدن بیزینس ها تا حد زیادی کمک خواهد کرد.

Share

مشاور بازاریابی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 4 =