نقش روابط عمومی در دیجیتال مارکتینگ

روابط عمومی دیجیتال

حتما با عبارت روابط عمومی زیاد برخورد داشتید، هدف این مقاله این است که به درک درستی از روابط عمومی دیجیتال و مدرن برسیم. دلیل موفقیت بسیاری از برندهای بزرگ داشتن تاکتیک روابط عمومی مناسب است بنابراین در ابتدا لازم است با تعریف روابط عمومی آشنا شویم.

فرد یا برند باید با بیان خود توانایی تاثیرگذاری برروی ذهن مشتری را داشته باشد و بتواند اهداف شرکت را پیش ببرد و این موضوع به معنای واقعی کلمه یک هنر محسوب میشود، هنری که نیاز به علم، تجربه و آگاهی دارد. شما با استفاده از برندسازی و اصول روابط عمومی چند گام از رقبا پیشی می‌گیرید و بازخوردهایی را به دست می‌آورید و به خوبی میتوانید صدای برند خود در جامعه را آنالیز کنید. حتی فردی که در تیم فروش کار می‌کند در صورتی که بخواهد در شغل خود موفق شود باید فوت و فن برقراری ارتباط و روابط عمومی را فراگیرد. بطورمثال زمانیکه مباحث محیط زیستی در اوج اخبار بود، کوکاکولا با راه انداختن موج خبری و اعلام اینکه تا سال 2020 حجم عظیمی از تولید مونوکسیدکربن را کاهش میدهد بخوبی از این موج خبری استفاده کرد.

اما روابط عمومی (Public Relation) در بازاریابی دیجیتال چیست و چه مفهومی دارد؟

روابط عمومی PR در دیجیتال مارکتینگ و اصول بازاریابی یک استراتژی بازاریابی آنلاین است که توسط شرکت‌ها برای افزایش حضور در فضای آنلاین استفاده می‌شود، امروزه این نوع تبلیغات توسط برندهای هوشمند به صورت یک تاکتیک اصلی مورد توجه قرار گرفته است. روابط عمومی (PR) دیجیتال به شما کمک می‌کند که کسب و کار شما در فضای آنلاین، پادکست‌ها و وب سایت‌هایی که اطلاعات آن‌ها بسیار مورد توجه است دیده شود و به مشتریان مورد هدف خود برسید، ذکر این نکته ضروریست که روابط عمومی کاملا با تبلیغات آزارهنده متفاوت است.

 

  • بصورت کلی یک کمپین روابط عمومی دارای 4 مرحله است:
  1. خلق موضوع
  2. پرورش موضوع و ایده پردازی
  3. توزیع محتوا
  4. آنالیز

 

مقایسه روابط عمومی دیجیتال و روابط عمومی سنتی

روابط عمومی سنتی به طور معمول بر روی نشریات چاپی، تلویزیون و رادیو متمرکز شده است؛ در واقع در حالت سنتی برای افکار عمومی با ابزارهای سنتی تبلیغ می‌کنند. با رشد بازاریابی آنلاین، متخصصان روابط عمومی تمرکز خود را به روابط عمومی دیجیتال تغییر داده‌اند.

روابط عمومی دیجیتال یک شکل تکامل یافته از روابط عمومی سنتی است. در واقع به جای این که فقط نشریات چاپی را هدف قرار دهد، به نشریات آنلاین و آگاهی از برند متمرکز است و از قابلیت آنالیز و اندازه‌گیری هم بهره می‌برد.

بازاریابی روابط عمومی شامل انتشار مقالات آنلاین، انتشار آموزشهای آنلاین، کار با وبلاگ نویسان و افراد تأثیرگذار، محافظت از برند در سایتها و استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای به دست آوردن اعتماد برای برند یا نام تجاری در فضای آنلاین است.

روابط عمومی دیجیتال و سنتی هر دو هدف مشترکی دارند، این هدف مشترک به بهبود شهرت یک برند برای مشتری و افزایش دیده شدن آن در میان تک تک مخاطبان موردنظر خود کمک می‌کند. تفاوت اصلی آن‌ها در انتخاب روش‌هایی است که برای رسیدن به این هدف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

یک برند تجاری در صورتی که به بهترین شکل تعریف شده باشد به راحتی می‌تواند خود را از رقبا جدا کند و در تبلیغات آنلاین متمایز باشد و در بازارهای هدف مزیت‌های خود را نمایش دهد.

همچنین استراتژی های Online PR یا روابط عمومی آنلاین در صورتی که به خوبی اجرا شوند تاثیر خوبی در جستجوی نام برند شما دارد.

 

نقش روابط عمومی در سئو

در صورتی که صاحب کسب و کار موفقی هستید و وب سایت شما برای کلمات کلیدی مورد هدف شما در جایگاه خوبی از گوگل نیست، روابط عمومی دیجیتال مانند یک بلیت طلایی برای شما عمل می‌کند زیرا کاربران از بین 10 نتیجه اول قطعا برندهای محبوب و شناخته شده را در اولویت قرار میدهند.

روابط عمومی در بازاریابی دیجیتال شامل به دست آوردن لینک‌های هدفمند و باکیفیت از وب سایت‌ها و نشریات آنلاین برای بررسی رفتار مشتری است؛ در واقع یک تاکتیک برای استارت آپ‌ها است تا حضور آنلاین خود را از طریق ایجاد رابطه با نویسندگان برای بدست آوردن لینک‌های با کیفیت افزایش دهند. بسیاری ار برندها با راه اندختن موج خبری، شرکت در خیریه‌ها و یا برگزاری رویداد سعی در انتشار اخبارشان در سایت های خبری و دریافت لینک می‌کنند.

 

انواع راهکار روابط عمومی آنلاین

  • انتشار مقالات آنلاین در سایتهای مرتبط و معتبر

  • ارتباط و شبکه سازی با خبرنگاران

  • کمک گرفتن از بلاگرهای تخصصی

  • تاثیرگذاری به کمک اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی

  • اشتراک گذاری اینفوگرافیک و ویدیو

  • پوشش خبری رویدادها بصورت آنلاین

 

چگونه موفقیت PR دیجیتال را بسنجیم؟

PR موثر دیجیتال را می‌توان با تحلیل بازدید در Google Analytics و اندازه‌گیری میزان ترافیک ارجاع شده یا رفرال یا بازدیدکنندگان مستقیم سایت اندازه‌گیری کرد. همچنین سرچ کنسول گوگل هم آمار خوبی از افزایش ورودی از موتورهای جستجو ارائه میکند و نتیجه مجموعه این عوامل منجر به ایجاد پست سازمانی مارکام منجیر شده است که ترکیبی از دیدگاه‌های مارکتینگ و کامینیوکیشن و ارتباطات با مخاطبین است.

SOV یا Share of voice به میزان استفاده از نام برند شما در فضای مجازی گفته میشود و معمولا بعد از هر کمپین یا موج خبری، صدای برند شما به میزان قابل توجهی افزایش پیدا میکند. این موضوع را با ابزارهای مفیدی مانند BRAND24 میتوانید اندازه گیری کنید.

 

مانیتورینگ برند اسنپ در فضای آنلاین
مانیتورینگ برند اسنپ در فضای آنلاین

بنابراین رویکرد برندینگ و روابط عمومی میتواند به عنوان یکی از اصلی‌ترین استراتژی‌ها در کنار پرفورمنس مارکتینگ در واحد بازاریابی پیاده سازی شود. خوشحال میشیم تجربیات شما رو هم در این زمینه بدونیم.

Share

One Reply to “نقش روابط عمومی در دیجیتال مارکتینگ”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + = 10