چگونه کمپین بازاریابی سبز اجرا کنیم و چه فوایدی برای ما دارد؟

امروز فضای بازاریابی برای برخی کسب و کارها آمیخته به رنگ سبز شده است. دلایل عمده چنین تصمیمی آلودگی آب و هوا، ظلم به حیوانات و سایر مشکلات زیست محیطی است که زندگی سیاره ما را تهدید میکند. با سبز شدن، برند شما مردم را قادر میسازد تا زندگی بهتر، آگاهانه و مسئولانهتری تجربه کنند. پس از همین امروز شما میتوانید به راحتی رنگ سبز را وارد فضای برندتان کنید، کافی است این مطلب را تا پایان دنبال کنید.
گرین مارکتینگ را هر روز در زندگی خود احساس می کنیم
هر فردی در طول سال برنامه کاری خود را طوری تنظیم میکند تا به تعطیلات برود. در واقع، تفریح نیاز زندگی ماست و وجود آن انرژی مضاعفی به ما تزریق میکند. به عنوان مثال، ما تصمیم میگیریم به لب ساحل یا دامان طبیعت برویم اما متاسفانه با صحنهای مواجه میشویم که مشاهده آن چندان خوشایند نیست. طبیعت پر از زباله شده است و همین موضوع ما را در فکر میبرد. از طرف دیگر، وقتی به فروشگاه میرویم، به ناگاه روی محصول میخوانیم، «محصول ما حامی طبیعت است». در واقع، این برند قصد دارد با کمک بازاریابی سبز؛ مشتریان بیشتری را به سمت خود بکشاند.
تعجب نکنید، درست کلمه را خواندید، بازاریابی سبز یا گرین مارکتینگ در دنیای کسب و کار امروز سبب رنگی شدن فضای رقابتی شده است. یک لحظه برای مطالعه این مطلب وقت بگذارید و اجازه دهید به طبیعت احترام بگذاریم و برای نسلهای بعدی فضای بهتری را مهیا سازیم. جالب است بدانید تقریبا سه چهارم مصرف کنندگان مورد بررسی احتمالا رفتار خود را تغییر میدهند تا تأثیر کمتری بر محیط زیست داشته باشند.
در ادامه به اصول بازاریابی سبز، مزایای آن میپردازیم و برخی از کسب و کارهای واقعی مثال میزنیم که در ساخت و بازاریابی محصولات و خدمات پایدار موفق بودهاند. همچنین بهترین استراتژیها را بیان میکنیم تا شما بتوانید یک کمپین گرین مارکتینگ را تجربه کنید.
بازاریابی سبز چیست؟
بازاریابی سبز (green marketing) به استراتژی یک کسب و کار اشاره دارد که بر مزایای زیست محیطی و پایدار محصول خود در شیوههای بازاریابی خود تمرکز میکند. این میزان تمرکز نحوه تولید محصولات و ارائه خدمات یک برند را تحت تاثیر میگذارد. با کمک بازاریابی سبز، محصولات معمولا به روشی پایدار ساخته میشوند و حاوی مواد سمی نیستند. به عبارتی دیگر، با مواد بازیافتی یا تجدیدپذیر تولید میشوند، بستهبندی مناسبی دارند و این بستهبندی و تولید محصول برای بازیافت مجدد طراحی شده است.
توانایی یک شرکت در ساخت محصولات با روش سازگار با محیط زیست نشان دهنده این موضوع است که آنها به پایداری و مسئولیت اجتماعی متعهد هستند و از طرف دیگر، به برندسازی کمک میکند. توانایی ایجاد محصولات یا خدمات براساس حمایت از محیط زیست به کسب و کار شما این امکان را میدهد که بر روی استراتژی بازاریابی سبز تمرکز کنید تا همه متوجه شوند که کسب و کارتان برای کمک به محیط زیست تلاش میکند.
همچنین، روش گرین مارکتینگ میتواند در درازمدت باعث صرفه جویی در هزینه بستهبندی و مصرف انرژی شود. اگرچه برخی شرکتها درباره استفاده از گرین مارکتینگ مردد هستند اما باید قبل از هر چی هزینهها را حساب کنند تا متوجه شوند چه میزان صرفه جویی به دست آمده است.
گرین مارکتینگ نه تنها به کسب و کارها یادآوری میکند که باید شیوههای تولید و توزیع خود را با توجه به تاثیری محصولاتشان بر محیط زیست در نظر بگیرند بلکه به دنبال اجرای این استراتژی کسب و کارها باید این تغییرات را طوری نمایش دهند تا مشتریان به طور کامل اطلاع پیدا کنند.
قبل از اینکه به قسمت بعدی برویم، توصیه میکنیم که آمار و ارقام درباره محصولات پایدار را بررسی کنید. آیا میدانستید که ۴۹ درصد از پاسخدهندگان جهانی (کسانی که در نظرسنجی جهانی شرکت کردند) میگویند که تمایل به پرداخت قیمتهای بالاتر از حد متوسط برای محصولات باکیفیت و استاندارد دارند. برهمین اساس، بازار ایالات متحده در مسیر رسیدن به ۱۵۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ قرار دارد.
این روند برای محیط زیست بهتر است و شرکتهای بیشتری در آینده سبز خواهند شد یا همین الان نیز در حال سبز شدن هستند. به عنوان یک مارکتر، اگر در یک شرکت حامی استراتژی سبز کار میکنید، تمام کارهای پایداری که شرکت شما انجام میدهد باید به بازار عرضه شود.
بازاریابی سبز توسعه و فروش کالاها یا خدمات سازگار با محیط زیست است. این امر به بهبود اعتبار، ورود به بخش جدیدی از مخاطبان و متمایز شدن در میان رقبا کمک میکند زیرا افراد بیشتری نسبت به اهمیت محیط زیست آگاه میشوند.
با این حال، توجه به این نکته مهم است که اگر چیزی سبز نباشد یا به طبیعت احترام نگذارد، نمیتواند آن را فقط به عنوان بازاریابی سبز در نظر گرفت. مقررات و استانداردهای قانونی برای بازاریابی سبز وجود دارد. اما یک سوال مطرح است، چه تفاوتی بین بازاریابی سبز و شستشوی سبز (Greenwashing) وجود دارد؟
بازاریابی سبز در مقابل شستشوی سبز
در حالی که هدف بازاریابی سبز اطلاعرسانی به مصرف کنندگان در مورد محصولات پایدار و سازگار با محیط زیست است، شستشوی سبز زمانی تعلق دارد که یک شرکت محصولاتی را تبلیغ میکند و این محصولات به طور پایدار ساخته نشده اند. شستشوی سبز اساسا تبلیغات نادرست در دنیای بازاریابی سبز است و به نوعی با دستکاری دادهها قصد فریب مخاطب را دارند.
شستشوی سبز در نهایت به اعتبار یک شرکت آسیب میزند زیرا مصرف کنندگان متوجه میشوند که شرکت یا محصولات به اندازهای که آنها را تبلیغ میکنند، به محیط زیست کمک نمیکند یا اصلاحا سبز نیست.
برای اطمینان از خرید یک محصول سبز، به دنبال گواهینامههای واقعی درج شده روی بستهبندی باشید. اگر یک شرکت معتبر هستید و میخواهید محصولات پایدار خود را ارتقا دهید، باید گواهینامه واقعی دریافت کنید که میتوانید در محصول و وبسایت خود قرار دهید. هنگامی که گواهینامههای واقعی دریافت کردید (تصمیم بگیرید که واقعا به جای دستکاری دادهها برای کسب سود بیشتر به محیط زیست کمک میکنید)، میتوانید از این استراتژیها (در ادامه اشاره میکنیم) برای کمک به بازاریابی سبز خود استفاده کنید.
چرا بازاریابی سبز مهم است؟
سیاره ما با تهدیدات زیادی مانند آلودگی هوا و آب، زبالههای مواد غذایی، آلودگی پلاستیکی و جنگلزدایی مواجه است. مواد شیمیایی تولید شده توسط کارخانهها را میتوان در هر جایی مشاهده کرد و به همین دلیل است که بسیاری از شرکتها به فکر تولید محصولات خود به شیوهای سازگار با محیط زیست هستند. علاوه بر این، سطح آگاهی زیست محیطی در بین مصرف کنندگان در حال افزایش است و مردم مشتاق خرید محصولات سازگار با محیط زیست حتی با وجود قیمتهای بالاتر هستند.
بسیاری از برندها تمام تلاش خود را برای پاسخگویی به خواستههای مشتریان خود میکنند و با توجه به مسئولیت خود به عنوان ساکنان این کره خاکی اقدام به تولید چنین کالاهایی کردهاند. بازاریابی سبز تأثیر مثبتی بر سلامت افراد و وضعیت محیط دارد. این نوع بازاریابی هر مرحله از یک تجارت، بستهبندی تا روابط عمومی شامل میشود. اکنون با گرین مارکتینگ آشنا شدیم و در قسمت بعد میخواهیم مزایای این روش را با یکدیگر بررسی کنیم.
بازاریابی سبز چه مزایایی دارد؟
سال به سال دادهها نشان میدهد، مصرف کنندگان به طور فزایندهای علاقهمند به خرید محصولات پایدار هستند که به محیط زیست کمک میکند. در واقع، تحقیقات نشان میدهند که تقریبا نیمی (۴۱٪) از مصرف کنندگان در سراسر جهان مایلند برای محصولاتی بیشتر هزینه کنند که حاوی مواد کاملا طبیعی یا ارگانیک هستند.
این موضوع یکی از مزایای اصلی شیوههای تجاری پایدار و بازاریابی سبز است. پایداری میتواند محصولات یک کسب و کار را برای مصرفکنندگان جذابتر کند، در حالی که همانطور اشاره کردیم هزینههای بستهبندی، حملونقل، مصرف انرژی و آب و موارد دیگر را نیز کاهش میدهد.
با بازاریابی سبز، شرکتها فرصتی عالی برای تغییر سیاره ما به سمت بهتر شدن و حمایت از افرادی که از وضعیت زمین آگاه هستند، برای کمک به محیط زیست دارند. با ایجاد محصولات پایدار، شرکتها میخواهند تأثیر منفی مواد زائد بر طبیعت ما را کاهش دهند. سبز شدن شما را قادر میسازد تا اعتماد و وفاداری مشتریان خود را جلب کنید. به طور کلی، مزیتهای بازاریابی سبز عبارتاند از:
- شرکتها میتوانند در محیط رقابتی یک سر و گردن از بقیه بالاتر باشند.
- شرکتها میتوانند اثرات منفی تولید بر محیط زیست را کاهش دهند.
- صرفه جویی در انرژی، کاهش استفاده از منابع طبیعی و ردپای کربن؛ تنها بهش کوچکی از تاثیر مثبت شماست.
- شرکتها میتوانند محصولات قابل بازیافت تولید کنند.
- شرکتها میتوانند اعتبار خود را بهبود بخشند.
- شرکتها میتوانند مخاطبان جدیدی و وفاداری پیدا کنند.
- شرکتها میتوانند رشد طولانی مدت را تجربه کنند.
- شرکتها میتوانند نوآوری را به کسب و کارتان تزریق کنند.
- شرکتها میتوانند کسب درآمد بالاتر را تجربه میکنند.
تنها دانستن مزایای بازاریابی سبز ممکن است کافی نباشد و در کنار آن باید از استراتژیها نیز به درستی استفاده کنید. خوشبختانه راههای زیادی برای سبز شدن وجود دارد. در قسمت بعد آنها را مرور کنیم.
۴ استراتژی تاثیرگذار بازاریابی سبز
شما میتوانید استراتژیهای زیادی در رابطه با بازاریابی سبز پیدا کنید که میتواند به شما در ایجاد یک برند پایدار برای کمک به سیاره ما کمک کند و در همین راستا، برخی از آنها را در ادامه مرور میکنیم.
از طراحی پایدار محصولات یا خدمات خود شروع کنید
این موضوع فقط در مورد لوگوی بازیافت روی بستهبندی محصول شما نیست بلکه در مورد چرخه عمر کامل محصول شما در ذهن مخاطب است. شما باید به جزئیاتی مانند منابع مواد اولیه خود یا کسانی که در این فرآیند دخیل هستند، توجه کنید. علاوه بر این، کسب و کار شما باید میزان ضایعات تولید شده و نحوه بستهبندی و تحویل محصولات را کنترل کند. هنگام طراحی محصولات یا خدمات پایدار باید موارد زیادی را در نظر بگیرید که بر محیط ما تأثیر میگذارد.
نشان دهید یک برند مسئولیت پذیری هستید
اگر به سبز شدن فکر میکنید، برند شما باید برای یک تغییر عمیق آماده باشد. گرین مارکتینگ به معنای آگاه شدن از تاثیر آلودگی بر محیط زیست است. اگر میخواهید صداقت نیت خود را ثابت کنید، شرکت خود را از نظر مسئولیت زیست محیطی و اجتماعی بازنگری کنید و به مشتریان نشان دهید که به سیاره ما اهمیت میدهید.
مشتریان از قیمت گذاری سبز استقبال می کنند
محصولات سازگار با محیط زیست معمولا به دلیل افزایش هزینه طراحی پایدار ارزش بالایی دارند. با این حال، مشتریان با وجود هزینههای بالا، همچنان مایل به پرداخت هزینه برای آنها هستند. بنابراین، اگر قیمتهای بالایی را برای محصولات سازگار با محیط زیست خود در نظر میگیرید، مطمئن شوید که برای اثبات اینکه کالاهای شما ارزش قیمت خود را دارند، جزئیات را در اختیار مشتریان قرار دادهاید. به خاطر داشته باشید که هر چه بیشتر بر روی سبز شدن تمرکز کنید، فرصت بیشتری پیش روی کسب و کارتان قرار گرفته است.
به بسته بندی پایدار اهمیت دهید
دلیل شماره یک آلودگی سیاره ما استفاده بیش از حد از پلاستیک است. براساس گزارشات، از دهه ۱۹۵۰ تاکنون ۸.۳ میلیارد تن پلاستیک تولید شده است، در حالی که تنها حدود ۹ درصد آن بازیافت شده است. امروزه مصرف کنندگان مسئولیت بیشتری دارند و سعی میکنند از بستهبندیهای پلاستیکی اجتناب کنند. به همین دلیل است که توصیه میشود برای برند خود بستهبندیهای بازیافتی یا بدون پلاستیک ایجاد کنید.
اکنون که با برخی از استراتژیها آشنا شدید، زمان آن رسیده است که نحوه اجرای آنها را بیاموزید و در قسمت بعدی به این موضوع میپردازیم.
۶ ایده فوق العاده برای سبز شدن برندتان
برندهای پایدار اذعان دارند که حفاظت از محیط زیست به شرکتهایشان قدرت میدهد تا حتی درآمد بیشتری و پایگاه مشتری گستردهتری کسب کنند. با این حال، تبدیل شدن به یک شرکت دوستدار محیط زیست به این آسانی نیست. شما باید آماده استفاده از ایدههای بازاریابی سبز و سرمایهگذاری بیشتر از آنچه که انتظار دارید، داشته باشید. اگر هدف شما سبز شدن است، ایدههای عالی را در ادامه بیان کردهایم.
از مواد بازیافتی استفاده کنید
سعی کنید از مواد بازیافتی استفاده کنید و مصرف محصولات خطرناک را کاهش دهید. بازیافت پالایش و فرآوری مواد خام را کاهش میدهد که به حذف آلودگی هوا و آب کمک میکند. همچنین این موضوع به صرفه جویی در انرژی و کاهش انتشار گازهای گلخانهای کمک میکند.
برای مثال، آلگوری (Allégorie) را در نظر بگیریم. این برند از پوست بازیافتی سیب و انبه برای تولید منسوجات از طریق فرآیندهای سازگار با محیط زیست استفاده میکند.
ایمیل مارکتینگ خود را به رنگ سبز دربیاورید
ایمیلها فرصتی باورنکردنی به شما میدهند تا بدون نیاز به چاپ بروشورهای تبلیغاتی به مخاطبان هدف خود دست یابید و به شما امکان میدهد درختان بیشتری را ذخیره کنید. علاوه بر این، ایمیل مارکتینگ در دریافت بازخورد از مشتریان در مورد کمپینهای شما موثرتر است.
تجهیزات و وسایل نقلیه خود را ارتقا دهید
وسایل نقلیهای که معمولا برای ارائه محصولات خود استفاده میکنید بر محیط زیست ما تأثیر میگذارد. بهتر است که بخشی از منابع خود را برای خرید تجهیزات و وسایل نقلیه جدید اختصاص دهید. مدلهای الکتریکی توصیه میشوند و استفاده از آنها سطح کربن تولیدی شرکت شما را کاهش میدهد. با توجه به این واقعیت، بسیاری از برندها ترجیح میدهند از خودروهای کم مصرف استفاده کنند. فراموش نکنید که لوگوی خود را روی چنین خودرویی قرار دهید.
تاکید کنید که شرکت شما دوستدار محیط زیست است
اگر برند شما از شیوههای سازگار با محیط زیست استفاده میکند، مانند تجهیزات اداری کم مصرف، همکاری با فروشندگانی که پایداری را در اولویت قرار میدهند، یا توسعه یک برنامه بازیافت داخلی برای کاغذ و لوازم الکترونیکی، در مورد آن به مردم اطلاع دهید. برخی از مشتریان ترجیح میدهند محصولات سبز بخرند، بنابراین لازم است آنها را در مورد اقدامات خود آگاه کنید. این موضوع به آنها انتخاب گستردهتری از محصولات و فرصتی برای انتخاب بهترینها میدهد.
به عنوان مثال، در وب سایت Dr.Scholl’s Shoes، یک خریدار میتواند تمام اطلاعات لازم در مورد پایداری برند را مشاهده کند.
بر روی سوشال مدیا مارکتینگ سرمایه گذاری کنید
از آنجایی که افراد در سوشال مدیا مارکتینگ دوستدار محیط زیست هستند و نسبت به بازاریابی آفلاین محبوبیت بهتری دارد، سرمایهگذاری در آن برای دستیابی به مشتریان با ایدههای نوآورانه و محصولات سازگار با محیطزیست گامی عالی خواهد بود.
اگر به کمپینهای The Body Shop آزمایش علیه حیوانات از طریق اینستاگرام توجه کنید، مشاهده خواهید کرد که این برند بر روی آزمایش علیه حیوانات سرمایهگذاری کرده است.
حمایت از طرح های زیست محیطی
برخی از برندها برای حمایت از سیاره ما کمکهای مالی میکنند. برخی از آنها حتی بنیادها و خیریههای خاصی ایجاد میکنند. کمک مالی به شرکت شما امکان میدهد از طرحهای زیست محیطی حمایت کند، سیاره ما را به مکانی بهتر تبدیل کند و اعتبار و اعتماد را به دست آورد.
People Tree، برندی که در سال ۱۹۹۱ تأسیس شد و به دلیل لباسهایش از مواد سازگار با محیط زیست شناخته میشود، از ابتکارات مختلفی حمایت میکند. این شرکت دارای بنیاد درخت مردم است، یک موسسه خیریه مستقل با هدف ترویج عدالت زیست محیطی محسوب میشود. با کمک این بنیاد، مردم تلاش میکنند تا از سیاره ما محافظت کند و در مورد مسائلی آگاهی ایجاد کنند که آن را تهدید میکنند.
اکنون به سراغ برندهای معروف میرویم و مشاهده میکنیم چگونه برخی از این ایدهها را اجرا میکنند.
مثال هایی از کمپین های بازاریابی سبز
ما چندین نمونه از برندهای مسئولیتپذیر اجتماعی را ذکر کردهایم که از محیط زیست محافظت میکنند، با آزمایشهای حیوانی مخالف هستند، کالاهای قابل بازیافت تولید میکنند و از روشهای تولید پایدار حمایت میکنند. شما میتوانید با تعدادی از نمونه های بازاریابی سبز آشنا شوید:
TOMS
تامز، برندی که به خاطر کفشهای راحت خود معروف است و از تجارت خود برای بهبود زندگی و جلوگیری از آسیب رساندن به محیط زیست استفاده میکند. اگر از سایت این شرکت بازدید کنید، میبینید که TOMS در پنج سال گذشته با استفاده از مواد سازگار با زمین مانند پنبه پایدار و کاهش ضایعات و مصرف انرژی در تلاش بوده است تا اقدامات پایدار را در زمینههای کلیدی کسب و کار خود گسترش دهد. علاوه بر این، تیم این برند بستهبندیهای ساخته شده از مواد بازیافتی را در اختیار مشتریان خود قرار میدهد.
Green Toys
این شرکت تلاش میکند که برای تربیت کودکی شاد و سالم، محیطی سالمی را فراهم کند و این موضوع باعث میشود همه به زمین ما و نحوه مراقبت از آن فکر کنیم. اسباببازیهای سبز برای بچهها و محیط زیست بیخطر هستند زیرا از مواد ۱۰۰ درصد قابل بازیافت ساخته شدهاند.
Body Shop
برند معروف لوازم آرایشی با مبارزه با ظلم و ستم علیه آزمایش حیوانات و فروش محصولات ۱۰۰ درصد گیاهی تلاش میکند به محیط زیست کمک کند. این برند اولین شرکت بین المللی لوازم آرایشی محسوب میشود که از یک سیاست بدون ظلم حمایت میکند.
Boden
برندهای جهانی مانند Boden باید به منبع و زنجیره تامین توجه کنند زیرا آنها به طور قابل توجهی بر محیط ما تأثیر میگذارند. به همین دلیل است که این شرکت محصولات پایداری را ارائه میدهد و از پنبه پایدار و ارگانیک برای تولید لباس استفاده میکند.
Love Beauty and Planet
یونیلیور یک شرکت کالاهای مصرفی چندملیتی است که برندهای زیادی دارد و Love Beauty and Planet یکی از آنهاست. این برند برای زیباتر کردن مشتریان و کره زمین ایجاد شده است. این شرکت فرض میکند که صنعت زیبایی و تأثیر آن بر محیطزیست جداییناپذیر است و بطریهای خود را برای شامپو، کرم دست و سایر محصولات از پلاستیک بازیافتی طراحی میکند.
Avocado Mattress
آووکادو، یک برند تشک دوستدار محیط زیست، متعهد به استفاده از مواد ارگانیک برای تولید بالش، تشک و ملافه است. این تیم برای محافظت از سلامت مشتریان خود و محافظت از سیاره ما در برابر اثرات نامطلوب چنین اقداماتی را انجام میدهند.
چگونه کمپین بازاریابی سبز خود آغاز کنیم؟
اولین قدم برای ایجاد کمپین بازاریابی دوستدار محیط زیست کسب و کار شما، انتخاب یک علت خاص مرتبط با برندتان است. به عنوان مثال، اگر یک فروشگاه مواد غذایی محلی دارید، با ارائه یک جایگزین قابل استفاده مجدد، کیسههای خرید پلاستیکی را کنار بگذارید. صاحب رستوران میتواند به جای نی پلاستیک به نیهای کاغذی یا فلزی روی بیاورد.
صرف نظر از صنعت، راههای بیپایانی وجود دارد که میتوانید کمپین بازاریابی بعدی خود را حول محور سبز شدن ایجاد کنید. در ادامه، سه ایده را برای کمپین بعدی خود بررسی کنید که نه تنها حفاظت از محیط زیست را ترویج میکند بلکه وفاداری مشتری را ایجاد میکند و آگاهی از برند را افزایش میدهد.
توسعه پایداری را امتحان کنید
کاهش مقدار پلاستیکی که تولید میکنیم در خط مقدم حرکت سبز است. برای تشویق مصرف کنندگان خود به استفاده از این اقلام به جای جایگزینهای محصولات یکبار مصرف که محلهای دفن زباله پر از این اقلام شده است، با توزیع بطریهای آب دوستدار محیط زیست با لوگوی خود به کمپین حمایت از محیط زیست بپیوندید.
از مواد بازیافتی استفاده کنید
با توزیع اقلامی مانند نوت بوکهای بازیافتی یا خودکار و مدادهای دوستدار محیط زیست، میزان زباله تولیدی خود و مصرف کنندگان را محدود کنید. استفاده از کالاهای بازیافتی میزان مصرف انرژی تولیدکنندگان را کاهش میدهد زیرا آنها مجبور نیستند از منابع زیادی برای تولید چیزی جدید استفاده کنند. دفعه بعد که مصرف کننده آن خودکار را برای امضای رسید یا چک بنویسد، برند شما را به خاطر میآورد و از حمایت از محیط زیست احساس خوبی میکند.
درخت و دانه بکارید
چه برای یک رویداد همگانی در کاشت درخت یا گل در اطراف شهر خود شرکت کنید یا به محیط عمومی مثل پارک خود کمک کنید، کاشت بذر راهی عالی برای بازگشت به محیط زیست است. با توزیع کیتهای گیاهی یا بستههای دانههای سفارشی شده با لوگوی شما، مصرف کنندگان خود را تشویق کنید که درخت را با دستان خود پرورش دهند.
استراتژی های سبز برای ساخت امروز و فردا
آیا این محصول به صورت پایدار تولید میشود؟ در بستهبندی با خاصیت تجذیهپذیری در اختیار من قرار میگیرد؟ آیا با نیاز من مطابقت دارد؟ اینها سوالاتی است که مصرف کننده امروزی میپرسد و کسب و کارها باید با پاسخی مسئولانه از نظر زیست محیطی آماده داشته باشند.
یک استراتژی بازاریابی سبز هوشمندانه و پایدار به کسب و کار شما کمک میکند تا نسبت به رقبا تمایز داشته باشید و نشان دهید که چگونه تجارت شما نه تنها برای مصرف کنندگان بلکه برای سیاره ما نیز خوب است و مصرف کنندگان این موضوع را دوست دارند. در پایان برخی از اقداماتی را ذکر کردیم که کسب و کار شما امروز میتواند انجام دهد:
- کاغذ را حذف کنید: ارتباط با کارکنان خود و مشتریان را با استفاده از ابزارهای دیجیتال در اولویت قرار دهید.
- گزینههای دورکاری: این کار میتواند باعث صرفهجویی در هزینههای شما در فضای اداری شود و با کاهش زمان رانندگی کارمندان با ماشینهایشان، میزان تولید کربن را کاهش دهد.
- محصولات قابل استفاده مجدد: محصولاتی مانند کیسههای خرید قابل استفاده مجدد را در نظر بگیرید. حتی میتوانید برای تبلیغ کسبوکار خود، کیفها را با لوگوی شرکت خود علامتگذاری کنید.
واقعیت بازاریابی در سال ۱۴۰۱ در تفاوتها و تمایزها خلاصه میشود. به فکر جا انداختن برند خود در ذهن مخاطب باشید.
این مطلب برای شما مفید بود؟ تا به امروز چقدر به محیط زیست کمک کردهاید؟ آیا از برندهای حامی محیط زیست حمایت میکنید؟ چند نمونه ایرانی از آنها برای ما و دوستان دیگر در کامنت به اشتراک بگذارید.
بازاریابی سبز چیست؟
اجرای فعالیتهای بازاریابی با حمایت از محیط زیست
بازاریابی سبز برای شرکتهای کوچک توصیه میشود؟
اجرای ایده های خلاقانه برای کسب و کار کوچک ممکن است سخت باشد ولی شما برای موفقیت نیاز به خلاقیت و تمایز دارید
دیدگاهتان را بنویسید