سئو در مقابل گوگل ادز: کدام یک برای کسب و کار ما بهتر است؟

همانطور که میدانید، حداقل ۸۰ میلیون ایرانی و ۴.۵ میلیارد کاربر فعال در سراسر جهان در فضای آنلاین حضور دارند. پس حضور در فضای آنلاین برای هر کسب و کاری واجب است. یک غول جهانی باشید یا یک فروشگاه کوچک، اهمیتی ندارد. حضور فعال و مناسب شما سبب جذب مشتری میشود. کسب و کارها به یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ قوی نیاز دارند که به آنها اجازه دهد تا از آن فضا بهره ببرند. مهمترین سوال این است که در این مطلب مطرح میکنیم، بر روی سئو سایت سرمایهگذاری کنیم یا گوگل ادز؟
در پشت پرده هر استراتژی دیجیتال مارکتینگ، فعالیتهای مختلفی را خواهید دید که سئو و گوگل ادز یکی از محبوبترین آنهاست. اگرچه ممکن است بخواهید به عنوان یک کسب و کار جوان تا حد امکان از ابزارهای زیادی استفاده کنید. اما قطعا با محدودیتهای مالی رو به رو هستید. پس کسب و کارتان نیاز دارد بهترین استراتژی را با توجه به مقدار بودجهتان در نظر بگیرد. این موضوع بدون تردید بهترین نتیجه را برایتان به همراه دارد.
متأسفانه، بسیاری از کارفرماها تشخیص نمیدهند که سئو یا گوگل ادز بهترین بازده را برای سرمایهگذاریشان به ارمغان میآورد. به عبارتی دیگر، در انتخاب سئو یا گوگل ادز دچار تردید هستند.
ممکن است تعجب کنید که کدام گزینه (سئو یا گوگل ادز) برای شما بهتر است. برای کمک به شما، توضیح خواهیم داد که دقیقا این دو استراتژی چه هستند و چگونه کار میکنند. به این ترتیب، میتوانید مزایا و معایب هر دو استراتژی را درک کنید. با این دانش، تصمیمی آگاهانه برای کسب و کار خود خواهید گرفت. این مفاهیمی است که باید بدانید.
سئو چیست به زبان ساده
بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO) شامل فعالیتهایی است که هدف آنها قرار دادن کسب و کار شما در بالاترین سطح در صفحات نتایج جستجو (SERP) برای سرچهای خاص است. این مفهوم شامل بهینهسازی وب سایت و محتوای آن است تا الگوریتم آن را به عنوان مرتبط با آن موضوع مورد توجه قرار دهد.
امروزه سئو برای موفقیت یک کسب و کار بسیار مهم است. با محصولات و خدمات بسیار موجود، کسب و کارها در رقابت شدیدی برای توجه محدود مشتریان هستند.
همانطور که Sistrix گزارش میدهد، ۲۸.۵٪ از افراد روی اولین نتیجه در لیست گوگل کلیک میکنند. رتبه دوم و سوم به ترتیب دارای ۱۵٪ و ۱۱٪ نرخ کلیک دارا هستند.
همانطور که میبینید، هر چه موقعیت شما بالاتر باشد، وب سایت شما ترافیک بیشتری دریافت میکند. این موضوع شانس شما را برای تبدیل مشتریان احتمالی به خریداران افزایش میدهد. این امر به نوبه خود به موفقیت کسب و کار شما تبدیل میشود.
برای تعیین نتایج، موتورهای جستجو از مجموعهای از الگوریتمها استفاده میکنند. این الگوریتمها محتواهای مرتبطتر را ارزیابی خواهند کرد. این موضوع شامل کلمات کلیدی مهم، قابلیت استفاده از سایت، تخصیص منابع، مکان و موارد دیگر است.
علاوه بر این، با توجه به ماهیت جستجوی گوگل، وزن هر عامل ممکن است متفاوت باشد. به عنوان مثال، هنگامی که جستجوی گوگل به موضوعات خبری مربوط میشود، الگوریتمها تازگی محتوا را در اولویت قرار میدهند.
رتبهبندی گوگل بر اساس حدود ۲۰۰ عامل مانند کلمات کلیدی، کیفیت محتوا، تجربه کاربری، سازگاری با موبایل، زمان بارگذاری صفحه و امنیت سایت است. سئو میتواند به شما در بهینهسازی جنبههای وب سایتتان کمک کند.
تبلیغات گوگل ادز به چه معناست؟
گوگل ادز که تا سال ۲۰۱۸ با نام گوگل ادوردز شناخته میشد، یک کانال تبلیغاتی دیجیتال با پرداخت به ازای کلیک (PPC) است که به شما امکان میدهد بدون نگرانی در مورد رتبه بندی، الگوریتمها و سئو، کسب و کار خود را در بالای صفحات نتایج جستجو قرار دهید. اما همانطور که احتمالا متوجه شدهای د، باید برای آن مکان هزینه کنید. تبلیغات Google PPC به چند شکل ظاهر میشوند:
- تبلیغات جستجو (Search Ads): کلمات مورد نظرتان در نتایج جستجو ظاهر میشوند و شبیه به نتایج جستجوی ارگانیک هستند. با این حال، میتوانید آنها را با یک برچسب کوچک «ad» تشخیص دهید که نشان میدهد واقعا چه هستند. آنها در بالا یا پایین نتایج جستجوی ارگانیک قرار دارند.
- تبلیغات خرید (Shopping Ads): در بالای صفحه نتایج جستجو ظاهر میشوند و شامل تصاویر محصولات، قیمت آنها و تخفیفهای احتمالی میشوند. آنها در قالب چرخشی، محصولاتی از فروشگاههای آنلاین مختلف را نشان میدهند.
- تبلیغات جستجوی محلی (Local Search Ads): این گزینه به شما امکان میدهد در بالای لیستهای محلی ظاهر شوید. مردم اغلب هنگام جستجوی یک محصول یا خدمات محلی از عبارت «نزدیک من» استفاده میکنند. سپس گوگل نقشه و لیستی از مشاغل بالقوه را به آنها نشان میدهد. هر یک از آنها اطلاعات مهمی مانند ساعت کار یا آدرس و نشانگر موقعیت مکانی روی نقشه را ارائه میدهد.
- تبلیغات نمایشی و شبکه نمایش گوگل (Display Ads and Google Display Network): این تبلیغات (GDN) در مقالات، وب سایتها یا ویدیوهایی ظاهر میشوند که بخشی از شبکه نمایش Google هستند. با بیش از ۲ میلیون شرکت کننده، این شبکه به بیش از ۹۰ درصد از کاربران اینترنت در سراسر جهان دسترسی دارد. به این ترتیب، محدود کردن هدفگذاری از نظر مکان، جمعیتشناسی و علایق بسیار مهم است تا تبلیغ شما در وب سایتهای مرتبط ظاهر شود.
از آنجایی که گوگل ادز بر اساس طرح PPC عمل میکند، تنها زمانی پرداخت خواهید کرد که کاربران روی تبلیغ شما کلیک کنند. در این شرایط، گوگل ادز یک پلتفرم بازاریابی سودآورتر است. زیرا شما فقط برای نتایج واقعی پول میپردازید پرداخت براساس مکان نیست. همانطور که در مورد روزنامهها، بیلبوردها و سایر روشهای تبلیغات سنتی وجود دارد.
با این حال، گوگل ادز یک سیستم مناقصه را پیادهسازی میکند. این بدان معناست که شما باید برای کلمات کلیدی پیشنهاد دهید که بیشترین ارتباط را با آگهی شما دارند. هر بار که شخصی روی آن کلیک میکند، قیمت تعیین شده را بپردازید. همانطور که قبلا مشخص کردهایم، موقعیت مهم است و بر اساس پیشنهاد شما و امتیاز کیفیت آگهی تعیین میشود.
تفاوت بین سئو و تبلیغات گوگل چیست؟
هر دو سئو و تبلیغات گوگل به شما کمک میکنند تا ترافیک مرتبط را به سایت خود جذب کنید. این موضوع شانس شما را برای فروش محصولات افزایش میدهد. با این حال، آنها بر فعالیتهای بازاریابی متمایز تمرکز میکنند و بنابراین تفاوتهای اساسی بین این دو مفهوم وجود دارد. در ادامه به برخی از آنها اشاره میکنیم:
ترافیک
پس از اجرای استراتژیهای صحیح، سئو به طور مداوم ترافیک سایت شما را افزایش میدهد. گوگل ادز تنها زمانی که کمپین را اجرا میکنید، ترافیک ایجاد میکند. پس از توقف، ترافیک به طور کامل متوقف میشود. پس به عبارت دیگر، استراتژی سئو برای بلندمدت مناسب است. گوگل ادز برای بازدهی کوتاه مدت توصیه میشود.
هزینه
با سئو، شما باید روی ابزارها یا خدمات مناسب سرمایهگذاری کنید که ممکن است تا ۱۲ ماه به پرداخت نیاز داشته باشد.
در مورد گوگل ادز، زمانی که شخصی روی تبلیغ شما کلیک میکند یا برای کمپین تبلیغات YouTube به ازای هر بازدید، هزینه پرداخت میکنید. با این حال، به دلیل سیستم مناقصه، ممکن است انتظار داشته باشید که اگر به یک جایگاه رقابتی تعلق دارید، برای یک کلیک هزینه بیشتری بپردازید.
البته لازم به ذکر است که سئو و گوگل ادز در ایران کمی متفاوت است. یک مشاوره سئو در اینباره برای شما توضیحات لازم را ارائه میدهد. استفاده از مشاور سئو سبب میشود تا در هزینههایتان صرفه جویی صورت پذیرد.
نتایج
اگر سئو را انتخاب میکنید، باید کمی صبر کنید تا نتایج مورد نظر را ببینید. زیرا باید وب سایت خود را بهینه کنید، محتوای جذابی ایجاد کنید و بک لینکهای ارزشمند ایجاد کنید.
با گوگل ادز، نتایج میتواند فوری ظاهر شوند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که تبلیغ را ایجاد کنید. یک پیشنهاد به اندازه کافی بزرگ ارائه دهید تا محصول شما در لیستها ظاهر شود.
تعیین سطح
سئو فقط بر روی صفحات نتایج جستجو متمرکز است، در حالی که گوگل ادز میتواند تبلیغ شما را در SERPها و همچنین سایر وب سایتهایی که بخشی از شبکه گوگل هستند، از جمله YouTube، قرار دهد.
سئو یا گوگل ادز؛ کدام یک را باید انتخاب کنید؟
اکنون که متوجه شدید سئو و گوگل ادز چیست، وقت آن است که فکر کنید کدام یک برای استارتاپ شما بهتر است. برای پاسخ به این سوال، باید اهداف فعلی، دسترسی مطلوب و بودجه و زمان موجود را در نظر بگیرید.
این جمله را قطعا از هر مشاور دیجیتال مارکتینگ شنیدهاید. «سئو بهترین استراتژی دیجیتال مارکتینگ است.» برای افرادی مناسب است که میخواهند ترافیک طولانی مدت ثابتی ایجاد کنند یا آگاهی از برند را افزایش دهند. شما نیاز به صبر و حوصله دارید و قبل از مشاهده نتایج مطلوب، یک استراتژی سئو سیستماتیک را دنبال کنید.
ایجاد یک وب سایت بسیار کاربردی، بهینهسازی آن برای کلمات کلیدی مرتبط، ارائه محتوای جدید و جذاب، و ایجاد بک لینک، تنها بخشی از فعالیتهای SEO هستند اما در حال حاضر این فعالیتها و اثربخشی آنها زمان بر هستند.
به همین دلیل است که سئو ممکن است برای افرادی مناسب نباشد که به سرعت از خواهان نتیجه گرفتن هستند. با استفاده از گوگل ادز میتواند فروش بیشتری کسب کنید. اما هزینه بیشتری نسبت به سئو نیز باید پرداخت کنید.
برای کسی که میخواهد سرنخها و فروش فوری داشته باشد، گوگل ادز را توصیه میکنیم. با این حال، تبلیغات همه چیز نیست. شما هنوز به یک وب سایت کاربر پسند نیاز دارید که بازدیدکنندگان شما را راحتتر پیدا کرده و خرید را نهایی کنند.
برای بهترین نتیجه، تبلیغ شما باید افراد علاقهمند را به جای صفحات اصلی به صفحه فرود (لندینگ پیج) یا محصول بفرستد تا در زمان جستجو صرفه جویی شود. علاوه بر این، شما باید به طور مداوم بر عملکرد کمپین خود نظارت داشته باشید و تنظیمات لازم را انجام دهید تا آن را به سطح بعدی برساند.
برای راهنمایی بیشتر از متخصصان کمک بگیرید
همانطور که مشاهده کردید، سئو و گوگل ادز تا حدودی متفاوت هستند و هر کدام برای نوع خاصی از کمپین مناسبتر هستند. بنابراین، مهم است که بدانید چه زمانی باید از کدام استراتژی مارکتینگ استفاده کنید تا بیشترین سود را برای کسب و کار خود داشته باشید.
ممکن است به نظر برسد که گوگل ادز برای وبسایتهای جدید بهتر است. در حالی که سئو باید توسط وبسایتهای مستقری که خواهان رشد متوسط هستند استفاده شود. اولی روی نتایج متمرکز است، دومی روی رشد کار میکند.
با این حال، به یاد داشته باشید که آنها متقابل نیستند. اگر منابع کافی، اعم از پول یا زمان در اختیار دارید، میتوانید سعی کنید ببینید استفاده از سئو و گوگل ادز چه نتایجی برای کسب و کار شما به همراه دارند.
دیدگاهتان را بنویسید