کمپین تبلیغاتی آنلاین

    اصول کمپین تبلیغاتی

    روشن است که هر نوعی از مشاغل آفلاین یا آنلاین برای داشتن گردش مالی احتیاج به مشتری دارد و راه دسترسی به مشتری از طریق تبلیغات است به همین دلیل است که تبلیغات برای هر کسب و کاری بسیار مهم است. هنگامی که یک کسب و کار در مورد محصول و خدمات خود تبلیغ می کند امکان فعالیت در یک فضای رقابتی را برای خود ایجاد می­کند.

    سالهاست که به واسطه حضور آژانس های تبلیغاتی مختلف این امکان فراهم شده است تا بیزینس ها خود را درگیر کارهای اجرایی تبلیغات و امور مربوط به آن نکنند و صفر تا صد کار را به یک آژانس تبلیغاتی بسپارند اما هستند شرکت­هایی که تیم و بخش تبلیغات خود را داشته تا به طور اختصاصی، پروموشن‌ها و کمپین‌های تبلیغاتی خود را انجام دهند.

    کمپین یا جشنواره تبلیغاتی

    کمپین Campaign ، پویش یا رویداد تبلیغاتی به منظور ارسال پیام تبلیغاتی در یک بازه مشخص به روش­‌های مختلف طراحی و اجرا می­شود. این کمپین می­تواند به جهت افزایش آگاهی از برند، فروش و ارتباطات در یک بازار خاص باشد.

    بسیاری از صاحبین مشاغل فکر می­کنند کمپین تبلیغاتی به معنای یک تبلیغ ساده است اما آنها اشتباه می­کنند. تفاوت کمپین و تبلیغ در نوع پیشنهادات و اهداف بلندپروازانه در یک بازه مشخص است.

    قبل از طراحی کمپین تبلیغاتی باید به این دو سوال پاسخ دهید:

    دلیل شما برای راه اندازی کمپین تبلیغاتی چیست؟

    چه چیزی را می­خواهید تبلیغ کنید؟

    پاسخ هر یک از این سوالات کمک می­کند تا بخشی از مسیر شما روشن شود و دید روشن تری برای طراحی کمپین به شما می­دهد.

     

    اصول کمپین تبلیغاتی موفق طبق مدل ۵M:

    هدف و ماموریت کمپین – Mission

    هدف یک کمپین تبلیغاتی می­تواند فقط آگاهی از برند یا برانگیختن احساسات مخاطب و ایجاد رابطه ی احساسی با برند باشد. هرکدام از این المانها هدف شماست پیش از طراحی و اجرای کمپین باید اقدام به شناسایی آن کنید.

    استفاده از آمار گذشته کسب و کار و رقبا میتواند بهترین در بهترین هدفگذاری و برنامه ریزی برای کمپین به شما کمک بکند.

    پیغام کمپین Message 

    زمانی که مخاطبان خود را به صورت واضح تعریف کردید زمان آن رسیده که آن ها را دسته بندی کنید و آن ها را براساس محصولات و یا خدماتی که می­خواهید بفروشید به گروه های مختلف تقسیم می کنید تا بتوانید بهترین پیغام را برای هر دسته انتخاب کنید. شما باید خودتان را به جای مشتریان احتمالی قرار دهید، سوالات آنها را پیش بینی کنید و هرآنچه که می­تواند باعث ایجاد علاقه شود را از پیش درنظر بگیرید.

    تعیین پرسونا برای مخاطب به شما کمک می­کند تا کمپین مناسب بازار هدف طراحی کنید و همچنین بهترین بستر را با توجه به شناختی که نسبت به مخاطب پیدا کرده‌اید انتخاب کنید. اسنپ با توجه به مخاطب خود و برای گروه های مختلف سرویس های متنوعی را ارائه می­دهد که هرکدام هزینه­ متفاوتی دارد همچنین در کمپین های مختلف خود برای گروه هدف خاصی خدمات خود را تبلیغ می­کند. همین کار باعث می­شود مخاطب هدف آنچه مناسب او میباشد را ببیند و با آن آشنا شود.

    از خودتان بپرسید آیا آنچه به مخاطب ارائه می­دهید برای او مفید است؟

    آیا توانایی خرید محصول یا خدمات شما را دارد؟

    محصول من چه مزایایی برای مخاطب دارد؟

    بسیاری از ابزارهای مفید دراختیار شما قرار دارند که می­توانند کمک کنند تا پیام کمپین خود را به بازار هدف منتقل کنید. با شناخت متداول ترین ابزارهای تبلیغ و انواع مختلف تبلیغات می توانید شروع کنید.

    رسانه   Media 

    طراحی کمپین تنها ۵۰% یک رویداد تبلیغاتی است و توزیع و اطلاع رسانی موفق، قطعا مهمترین رکن یک کمپین است. همانطور که گفته شد رسانه­های مختلفی وجود دارد که می­توانید برای کمپین­تان آنها را انتخاب کنید. روشن است که انتخاب رسانه به عوامل مختلفی بستگی دارد یکی از این عوامل بودجه­ شماست.

    از دیگر عوامل تاثیرگذار در تعیین رسانه شناخت بازار هدف و مخاطب است. زمانی که راجع به مخاطب خود تحقیق می­کنید می­توانید متوجه شوید مخاطب هدف شما بیشتر به کدام رسانه علاقه­مند است آیا بیشتر طرفدار تلویزیون است یا شبکه­های اجتماعی؟ آیا در بین سایت ها مخاطب سایت های ورزشی است یا سایت های علمی؟ همه این اطلاعات به شما کمک می کند تا بستر مناسبی برای کمپین خود انتخاب کنید و از هدر رفت بودجه جلوگیری می­شود.

    شبکه های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، تبلیغات بنری و همکاری با شرکتهای دیگر از جمله ابزارهای شما در اطلاع رسانی موفق و گسترده هستند که در ۴ مرحله زیر پیگیری میشود:

    ایجاد ترافیک

    ایجاد لید و سرنخ از کاربر

    پرورش لید

    تبدیل لید به مشتری

    تعیین بودجه  Money

    در هر کمپین تبلیغاتی بدون درنظر گرفتن نوع کسب و کار مشخص شدن بودجه­ تبلیغات از واجبات است. بودجه­ی شماست که مشخص می­کند فقط به اندازه­ تبلیغات آنلاین و طراحی و اجرای یک کمپین در فضای دیجیتال باید هزینه کنید و یا امکان تبلیغات محیطی و تبلیغ در رادیو و تلویزیون هم وجود دارد و یا در کمپین­های تبلیغاتی دیجیتال مخصوصا برای اینفلوئنسرمارکتینگ با کدام اینفلوئنسرها و چه هزینه­ای می­توانید کار کنید.

    بودجه می­تواند شما را محدود کند، بایدها و نبایدهای کار را مشخص کند و مجبور شوید برای کمپین خود روش­های کم هزینه­ تری را پیدا کنید. بنابراین مشخص شدن بودجه اهمیت بسیار بالایی دارد.

    سنجش Measure 

    اندازه­ گیری در هر زمینه مهم و ضروری است و در دنیای تبلیغات اهمیت دوچندانی دارد. اگر در مسیر تبلیغات همه­ی داده های کمپین را اندازه گیری و تحلیل نکنیم نمی­دانیم کار خوب پیش رفته است یا خیر و متوجه نمی­شویم چه بخش­هایی باید خوب پیش برود. بنابراین در یک کمپین تبلیغاتی معیارها بخش جدایی ناپذیر روند کار را تشکیل می دهند.

    این نکات را فراموش نکنید:

    ارتباطات

    پیام منتقل شده از یک کمپین تبلیغاتی یک موضوع اساسی است. در هر شرکتی استراتژی های تبلیغاتی متفاوت­اند و باید صدای طبیعی برند باشد. پیامی که منتقل می­شود باید منسجم، روان، روشن و به خوبی سازمان یافته باشد. و باید این واقعیت را هم درنظر بگیرید که پیام باید مختصر باشد تا مخاطب شما خسته نشود این کار توسط کارشناسان خبره و باتجربه قابل مدیریت است.

    خلاقیت

    در تمام امور مربوط به هر کسب و کاری خلاقیت بسیار مهم است چه کسب و کار شما یک کار سنتی در یک مغازه­ی کوچک محلی باشد و چه یک بیزینس بزرگ و اسم و رسم دار به خلاقیت احتیاج دارید. خوب است بدانید این خلاقیت فقط در بخش تبلیغات لازم نیست بلکه تمام قسمت­های مختلف کسب و کار شما از تولید گرفته تا توزیع اگر خلاقانه باشد بازخورد بسیار خوبی برای شما خواهد داشت.

    در این بین می­توانید در کمپین تبلیغاتی خود احساسات مخاطب و بازار هدف را درگیر کنید و در تبلیغات خود پویایی و هیجان داشته باشید همه­ی اینها به شما کمک می­کند تا بازخورد بهتری از تبلیغات خود بگیرید.

    سادگی را فراموش نکنید

    پیش از این از خلاقیت و نوآوری در تبلیغات صحبت شد اما باید بدانید بعضی اوقات آنقدر در کمپین­های تبلیغاتی از خلاقیت­های مختلف ایده­های متنوع به صورت اغراق شده استفاده می­شود که مغز کلام و پیام تبلیغ به خوبی منتقل نمی­شود و مخاطب گیج می­شود. پس سعی کنید کمپین خود را به گونه­ ای طراحی کنید که هم خلاقانه و هم ساده باشد. سادگی تبلیغات و قابل فهم و ملموس بودن آن باعث فهم بهتر پیام از طرف مخاطب و بیننده می­شود.

    از طرفی دیگر خوب است که هر تبلیغ و هر کمپین بر روی یک مزیت محصول یا خدمت شما تاکید کند. بعضی وقتها صاحبان کسب و کار برای کم کردن هزینه ­ها سعی می­کنند در تبلیغات خود بر چندین مزیت و امکان محصول تاکید کنند همین امر می­تواند باعث شود نتیجه ی کار پیچیده، شلوغ و نامفهوم شود و عملا هزینه­ تبلیغات شما در این حالت هدر می­رود.

    در هر کمپین برروی یک پیام مشخص تمرکز کنید تا مخاطب شما به وضوح پیام شما را دریافت کند و کم کم برند، محصول و خدمات شما با هرآنچه شما دوست دارید به خاطر سپرده شده و تداعی شود.

    این روزها که مخاطبین در معرض بمباران اطلاعات، اخبار و تبلیغات هستند ماندن در ذهن مشتری کار بسیار سختی است. شاید سالها پیش برند امرسان برای اینکه در ذهن مخاطب بماند فقط به شعار زیبا، جادار، مطمئن اکتفا می­کرد و این شعار برای ماندگار شدن کفایت می­کرد اما حالا برای اینکه از غافله عقب نماند و در کنار رقبا ماندگار باشد به چیزی بیش از جادار بودن و زیبایی احتیاج دارد.

    ماندن در ذهن مخاطب کاریست که یک کمپین تبلیغاتی اصولی برای محصول شما انجام می­دهد. با درگیر کردن احساس مخاطب، دیده شدن در مکان و زمان درست، معرفی شدن از زبان افراد معتمد کاری می‌کنید تا نامتان و خصوصیت­های محصولتان در خاطر ماندگار شود و این ماندگاری ارزش فوق العاده ای برای شما می­سازد.

    Share

    مشاور بازاریابی

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *