کمپین تبلیغاتی آنلاین

روشن است که هر نوعی از مشاغل آفلاین یا آنلاین برای داشتن گردش مالی احتیاج به مشتری دارد و راه دسترسی به مشتری از طریق تبلیغات است به همین دلیل است که تبلیغات برای هر کسب و کاری بسیار مهم است. هنگامی که یک کسب و کار در مورد محصول و خدمات خود تبلیغ می کند امکان فعالیت در یک فضای رقابتی را برای خود ایجاد میکند.
سالهاست که به واسطه حضور آژانس های تبلیغاتی مختلف این امکان فراهم شده است تا بیزینس ها خود را درگیر کارهای اجرایی تبلیغات و امور مربوط به آن نکنند و صفر تا صد کار را به یک آژانس تبلیغاتی بسپارند اما هستند شرکتهایی که تیم و بخش تبلیغات خود را داشته تا به طور اختصاصی، پروموشنها و کمپینهای تبلیغاتی خود را انجام دهند.
کمپین یا جشنواره تبلیغاتی
کمپین Campaign ، پویش یا رویداد تبلیغاتی به منظور ارسال پیام تبلیغاتی در یک بازه مشخص به روشهای مختلف طراحی و اجرا میشود. این کمپین میتواند به جهت افزایش آگاهی از برند، فروش و ارتباطات در یک بازار خاص باشد.
بسیاری از صاحبین مشاغل فکر میکنند کمپین تبلیغاتی به معنای یک تبلیغ ساده است اما آنها اشتباه میکنند. تفاوت کمپین و تبلیغ در نوع پیشنهادات و اهداف بلندپروازانه در یک بازه مشخص است.
قبل از طراحی کمپین تبلیغاتی باید به این دو سوال پاسخ دهید:
دلیل شما برای راه اندازی کمپین تبلیغاتی چیست؟
چه چیزی را میخواهید تبلیغ کنید؟
پاسخ هر یک از این سوالات کمک میکند تا بخشی از مسیر شما روشن شود و دید روشن تری برای طراحی کمپین به شما میدهد.
اصول کمپین تبلیغاتی موفق طبق مدل ۵M:
هدف و ماموریت کمپین – Mission
هدف یک کمپین تبلیغاتی میتواند فقط آگاهی از برند یا برانگیختن احساسات مخاطب و ایجاد رابطه ی احساسی با برند باشد. هرکدام از این المانها هدف شماست پیش از طراحی و اجرای کمپین باید اقدام به شناسایی آن کنید.
استفاده از آمار گذشته کسب و کار و رقبا میتواند بهترین در بهترین هدفگذاری و برنامه ریزی برای کمپین به شما کمک بکند.
پیغام کمپین Message
زمانی که مخاطبان خود را به صورت واضح تعریف کردید زمان آن رسیده که آن ها را دسته بندی کنید و آن ها را براساس محصولات و یا خدماتی که میخواهید بفروشید به گروه های مختلف تقسیم می کنید تا بتوانید بهترین پیغام را برای هر دسته انتخاب کنید. شما باید خودتان را به جای مشتریان احتمالی قرار دهید، سوالات آنها را پیش بینی کنید و هرآنچه که میتواند باعث ایجاد علاقه شود را از پیش درنظر بگیرید.
تعیین پرسونا برای مخاطب به شما کمک میکند تا کمپین مناسب بازار هدف طراحی کنید و همچنین بهترین بستر را با توجه به شناختی که نسبت به مخاطب پیدا کردهاید انتخاب کنید. اسنپ با توجه به مخاطب خود و برای گروه های مختلف سرویس های متنوعی را ارائه میدهد که هرکدام هزینه متفاوتی دارد همچنین در کمپین های مختلف خود برای گروه هدف خاصی خدمات خود را تبلیغ میکند. همین کار باعث میشود مخاطب هدف آنچه مناسب او میباشد را ببیند و با آن آشنا شود.
از خودتان بپرسید آیا آنچه به مخاطب ارائه میدهید برای او مفید است؟
آیا توانایی خرید محصول یا خدمات شما را دارد؟
محصول من چه مزایایی برای مخاطب دارد؟
بسیاری از ابزارهای مفید دراختیار شما قرار دارند که میتوانند کمک کنند تا پیام کمپین خود را به بازار هدف منتقل کنید. با شناخت متداول ترین ابزارهای تبلیغ و انواع مختلف تبلیغات می توانید شروع کنید.
رسانه Media
طراحی کمپین تنها ۵۰% یک رویداد تبلیغاتی است و توزیع و اطلاع رسانی موفق، قطعا مهمترین رکن یک کمپین است. همانطور که گفته شد رسانههای مختلفی وجود دارد که میتوانید برای کمپینتان آنها را انتخاب کنید. روشن است که انتخاب رسانه به عوامل مختلفی بستگی دارد یکی از این عوامل بودجه شماست.
از دیگر عوامل تاثیرگذار در تعیین رسانه شناخت بازار هدف و مخاطب است. زمانی که راجع به مخاطب خود تحقیق میکنید میتوانید متوجه شوید مخاطب هدف شما بیشتر به کدام رسانه علاقهمند است آیا بیشتر طرفدار تلویزیون است یا شبکههای اجتماعی؟ آیا در بین سایت ها مخاطب سایت های ورزشی است یا سایت های علمی؟ همه این اطلاعات به شما کمک می کند تا بستر مناسبی برای کمپین خود انتخاب کنید و از هدر رفت بودجه جلوگیری میشود.
شبکه های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، تبلیغات بنری و همکاری با شرکتهای دیگر از جمله ابزارهای شما در اطلاع رسانی موفق و گسترده هستند که در ۴ مرحله زیر پیگیری میشود:
ایجاد ترافیک
ایجاد لید و سرنخ از کاربر
پرورش لید
تبدیل لید به مشتری
تعیین بودجه Money
در هر کمپین تبلیغاتی بدون درنظر گرفتن نوع کسب و کار مشخص شدن بودجه تبلیغات از واجبات است. بودجهی شماست که مشخص میکند فقط به اندازه تبلیغات آنلاین و طراحی و اجرای یک کمپین در فضای دیجیتال باید هزینه کنید و یا امکان تبلیغات محیطی و تبلیغ در رادیو و تلویزیون هم وجود دارد و یا در کمپینهای تبلیغاتی دیجیتال مخصوصا برای اینفلوئنسرمارکتینگ با کدام اینفلوئنسرها و چه هزینهای میتوانید کار کنید.
بودجه میتواند شما را محدود کند، بایدها و نبایدهای کار را مشخص کند و مجبور شوید برای کمپین خود روشهای کم هزینه تری را پیدا کنید. بنابراین مشخص شدن بودجه اهمیت بسیار بالایی دارد.
سنجش Measure
اندازه گیری در هر زمینه مهم و ضروری است و در دنیای تبلیغات اهمیت دوچندانی دارد. اگر در مسیر تبلیغات همهی داده های کمپین را اندازه گیری و تحلیل نکنیم نمیدانیم کار خوب پیش رفته است یا خیر و متوجه نمیشویم چه بخشهایی باید خوب پیش برود. بنابراین در یک کمپین تبلیغاتی معیارها بخش جدایی ناپذیر روند کار را تشکیل می دهند.
این نکات را فراموش نکنید:
ارتباطات
پیام منتقل شده از یک کمپین تبلیغاتی یک موضوع اساسی است. در هر شرکتی استراتژی های تبلیغاتی متفاوتاند و باید صدای طبیعی برند باشد. پیامی که منتقل میشود باید منسجم، روان، روشن و به خوبی سازمان یافته باشد. و باید این واقعیت را هم درنظر بگیرید که پیام باید مختصر باشد تا مخاطب شما خسته نشود این کار توسط کارشناسان خبره و باتجربه قابل مدیریت است.
خلاقیت
در تمام امور مربوط به هر کسب و کاری خلاقیت بسیار مهم است چه کسب و کار شما یک کار سنتی در یک مغازهی کوچک محلی باشد و چه یک بیزینس بزرگ و اسم و رسم دار به خلاقیت احتیاج دارید. خوب است بدانید این خلاقیت فقط در بخش تبلیغات لازم نیست بلکه تمام قسمتهای مختلف کسب و کار شما از تولید گرفته تا توزیع اگر خلاقانه باشد بازخورد بسیار خوبی برای شما خواهد داشت.
در این بین میتوانید در کمپین تبلیغاتی خود احساسات مخاطب و بازار هدف را درگیر کنید و در تبلیغات خود پویایی و هیجان داشته باشید همهی اینها به شما کمک میکند تا بازخورد بهتری از تبلیغات خود بگیرید.
سادگی را فراموش نکنید
پیش از این از خلاقیت و نوآوری در تبلیغات صحبت شد اما باید بدانید بعضی اوقات آنقدر در کمپینهای تبلیغاتی از خلاقیتهای مختلف ایدههای متنوع به صورت اغراق شده استفاده میشود که مغز کلام و پیام تبلیغ به خوبی منتقل نمیشود و مخاطب گیج میشود. پس سعی کنید کمپین خود را به گونه ای طراحی کنید که هم خلاقانه و هم ساده باشد. سادگی تبلیغات و قابل فهم و ملموس بودن آن باعث فهم بهتر پیام از طرف مخاطب و بیننده میشود.
از طرفی دیگر خوب است که هر تبلیغ و هر کمپین بر روی یک مزیت محصول یا خدمت شما تاکید کند. بعضی وقتها صاحبان کسب و کار برای کم کردن هزینه ها سعی میکنند در تبلیغات خود بر چندین مزیت و امکان محصول تاکید کنند همین امر میتواند باعث شود نتیجه ی کار پیچیده، شلوغ و نامفهوم شود و عملا هزینه تبلیغات شما در این حالت هدر میرود.
در هر کمپین برروی یک پیام مشخص تمرکز کنید تا مخاطب شما به وضوح پیام شما را دریافت کند و کم کم برند، محصول و خدمات شما با هرآنچه شما دوست دارید به خاطر سپرده شده و تداعی شود.
این روزها که مخاطبین در معرض بمباران اطلاعات، اخبار و تبلیغات هستند ماندن در ذهن مشتری کار بسیار سختی است. شاید سالها پیش برند امرسان برای اینکه در ذهن مخاطب بماند فقط به شعار زیبا، جادار، مطمئن اکتفا میکرد و این شعار برای ماندگار شدن کفایت میکرد اما حالا برای اینکه از غافله عقب نماند و در کنار رقبا ماندگار باشد به چیزی بیش از جادار بودن و زیبایی احتیاج دارد.
ماندن در ذهن مخاطب کاریست که یک کمپین تبلیغاتی اصولی برای محصول شما انجام میدهد. با درگیر کردن احساس مخاطب، دیده شدن در مکان و زمان درست، معرفی شدن از زبان افراد معتمد کاری میکنید تا نامتان و خصوصیتهای محصولتان در خاطر ماندگار شود و این ماندگاری ارزش فوق العاده ای برای شما میسازد.
دیدگاهتان را بنویسید