ریتارگتینگ چیست و چگونه بر روی کسب و کارمان تاثیر می گذارد؟

همانطور که میدانید در تجارت آنلاین و قیف بازاریابی جذب سرنخ از کاربر، تبدیل به مشتری کردن و در ادامه تبدیل به کاربر وفادار کردن بسیار پرهزینه و گرانبها میباشد. یکی از روشهای پرارزش در بهینهسازی قیف بازاریابی، تبلیغات ریتارگتینگ است که طی آن کاربرانی که از سایت شما دیدن کردهاند، هنگام بازدید از سایتها و اپلیکیشنهای دیگر مجددا تبلیغ شما را مشاهده و به استفاده از سرویس شما دعوت میشوند.
یکی از تکنیک هوشمندانه پیادهسازی ریتارگتینگ یا هدفگیری مجدد، استفاده از کد تخفیف و ارائه محصولات مشابهی که کاربر قبلا در سایت شما مشاهده کرده در بنرهای هوشمند میباشد. همانطور که متوجه شدید در این تکنیک مثل گذشته یک تبلیغ به همگان نمایش داده نمیشود و به هر کاربر تبلیغ اختصاصی و شخصیسازی شده نمایش داده میشود. طبق یک اصل روانشناسی کاربران پس از ۵ بار دیدن یک برند به آن اطمینان میکنند و به همین دلیل شرکتها با استفاده از ریتارگتینگ سعی در ارائه مجدد تبلیغ به کاربر قدیمی دارند زیرا شانس تبدیل به مشتری شدن در این حالت بسیار بیشتر است و در نتیجه نرخ بازگشت سرمایه نسبت به هزینه شما افزایش مییابد.
از جمله سرویس های خارجی ریتارگتینگ میتوان به Adroll و Vizury اشاره کرد و سرویس های داخلی می توان به یکتانت اشاره نمود.
چرا ریتارگتینگ مهم است؟
ریتارگتینگ دقیق است. شما میتوانید مشتریان را بر اساس ویژگیها یا رفتارشان تقسیمبندی کنید. این موضوع به شما امکان میدهد تبلیغات مرتبط ایجاد کنید تا فروش بیشتری را تجربه کنید.
مهم نیست که کدام بخش را انتخاب میکنید، گروهی از افرادی را هدف قرار میدهید که به سادگی با بازدید از سایت شما روی برند شما سرمایهگذاری کردهاند. هر بار که این مشتریان تبلیغات ریتارگتینگ شما را میبینند، برند شما مورد توجه و شناسایی قرار میگیرد تا اینکه سرانجام برای خرید آماده شوند.
- ریتارگتینگ برای کسب و کارهایی عالی است که در حال حاضر جریان ترافیکی خوبی به وب سایت خود دارند. اگر یک کسب و کار در یک ماه حداقل ۱۰۰ بازدید کننده داشته باشد، سرمایهگذاری در تبلیغات ریتارگتینگ گزینه خوبی است.
- همچنین برندها میتوانند محصولات پرفروش یا جدید خود را از طریق ریتارگتینگ تبلیغ کنند. تبلیغ محصولات خود که بیشتر مورد پسند مشتریان قبلی شما هستند، میتواند توجه بازدیدکنندگان جدید را به خود جلب کند و آنها را برای خرید تحت تأثیر قرار دهد.
- با ریتارگتینگ میتوانید مخاطبان خود را بر اساس علایق و رفتار آنها تقسیمبندی کنید تا آنها را بر اساس آن هدف قرار دهید. این موضوع به شما امکان میدهد تبلیغاتی را ایجاد کنید که با مخاطبان شما مرتبط باشد تا فروش بیشتری را به همراه داشته باشد.
- ریتارگتینگ تبلیغات میتواند به یادآوری برند شما به مخاطبان کمک کند. اینها افرادی هستند که قبلا به محصولات یا خدمات شما علاقه نشان دادهاند و به احتمال زیاد تبدیل به آنها میشوند.
هدفگذاری مجدد یا ریتارگتینگ چه تاثیری بر روی کسب و کار ما دارد؟
۴۹ درصد از کاربران ۲ تا ۴ بار قبل از خرید از یک وب سایت بازدید میکنند. چگونه آن کاربران را به بازگشت وادار کنیم؟ با یک استراتژی تبلیغات ریتارگتینگ کاری میکنیم که در زهن مشتریان هک بشویم.
ممکن است روزانه چندین بازدیدکننده به وب سایت شما بیایند. با این حال، تعداد بسیار کمی از محصولات یا خدماتی را خریداری میکنند که شما ارائه میدهید. طبق آمار، ۹۷ درصد از افرادی که برای اولین بار از وب سایت شما بازدید میکنند، بدون خرید چیزی از سایت شما خارج میشوند. کمپینهای ریتارگتینگ یا هدفگذاری مجدد به بازدیدکنندگان محصولات یا خدمات شما را پس از خروج بدون خرید یادآوری میکنند.
آیا میدانستید که ۹۶ درصد از بازدیدکنندگان وبسایت شما بدون انجام کاری آن را ترک میکنند یا اینکه ۴۹ درصد از مردم قبل از خرید، دو تا چهار بار از سایت شما بازدید میکنند؟ مسیر خرید برای مشتریان شما پیچیده است. آنها قصد دارند در مورد چندین کسب و کار تحقیق کنند و اغلب در پلتفرمهای مختلف (وب سایت، شبکههای اجتماعی، لیست سرچ گوگل و غیره) تحقیق میکنند.
بنابراین، چگونه شما میتوانید کاربران را دوباره به سایت بازگردانید تا ترغیب شود فرم تماس را پر کنند یا اقدام به خرید نمایند؟ اینجاست که تبلیغات ریتارگتینگ وارد میشود. تبلیغات ریتارگتینگ یا هدفگیری مجدد یک استراتژی تبلیغاتی پولی است که شامل قرار دادن تبلیغات شما در مقابل افرادی است که از وبسایت شما بازدید کردهاند، پس از کلیک کردن و بازدید از وبسایتهای دیگر دوباره به سایت شما بازمیگردند.
تفاوت ریتارگتینگ و ریمارکتینگ چیست؟
یک سرویس ریتارگتینگ، بانک اطلاعاتی از کوکی کاربران مشاهده کننده سرویس شما جمع آوری میکند تا در سایتها و اپلیکیشنهای دیگر، تبلیغات شما را به آن دسته از کاربران به نمایش درآورد اما سرویس ریمارکتینگ با جمع آوری اطلاعات کاملی از کاربران از قبیل بازدید، سبد خرید، جنسیت، اطلاعات پروفایل و…. به یک مشاورین بازاریابی دیجیتال در بازاریابی مجدد و هدفمند کمک میکند.
چرا باید استراتژی مناسبی برای تبلیغات ریتارگتینگ داشته باشید؟
ما فکر میکنیم تبلیغات ریتارگتینگ بسیار مهم است. از آنجایی که مسیر خرید میتواند پیچیده باشد، ما برای برگشت هر مشتری از تبلیغات ریتارگتینگ استفاده میکنیم. صرف نظر از بودجه، ما میدانیم که هدفگذاری مجدد یا همان تبلیغات ریتارگتینگ بهترین راه برای بازگرداندن مشتریان به وب سایت شما و دادن آن بهانه مناسبی به آنها در جهت خرید، تماس تلفنی و غیره است. اما شاید حرف ما را قبول نکنید. پس پیشنهاد میکنیم این آمار را بررسی کنید:
- نرخ تبدیل با تبلیغات ریتارگتینگ بیشتر افزایش مییابد.
- یک مطالعه نشان داد که تبلیغات ریتارگتینگ منجر به افزایش ۱۰۴۶ درصدی در جستجوی برند و افزایش ۷۲۶ درصدی در بازدید از سایت میشود.
- بازدیدکنندگان سایتی که با تبلیغات ریتارگتینگ مجددا هدف قرار میگیرند، ۷۰ درصد بیشتر احتمال دارد که در سایت شما تبدیل شوند.
انواع ریتارگتینگ و بازاریابی مجدد
- ماشین لرنینگ: یکی از پیشرفته ترین و جدیدترین روشهای بازاریابی ماشین لرنینگ هست که طی آن سرویس های تبلیغاتی با آنالیز هر دسته از کاربران و تراکنشهای آنان، کالاهای مورد علاقه این افراد را به افراد مشابه نشان میدهند.
- بازاریابی مجدد براساس جنسیت و جغرافیا
- بازاریابی مجدد براساس سبدخرید رها شده و کالاهایی که مشاهده کرده اید.این تکنیک بازاریابی معمولا از طریق ایمیل انجام میشود.
- ریتارگتینگ براساس محتوا: در این روش سرویسهای تبلیغاتی با بررسی کالاهای مشاهده شده توسط شما و جستجوی شما، مقالات، کامنتهای مثبت و ویدیوهای مرتبط به آنها را برای شما از طریق نوتیفیکیشن، ایمیل یا اس ام اس ارسال و اطلاع رسانی میکنند.
- ریمارکتینگ در شبکه های اجتماعی
- ریمارکتینگ گوگل ادوردز – موتورهای جستجو
شما هم میتوانید با توجه به بیزینس خود بهترین روش را برای پیاده سازی این تکنیک بازاریابی و ریتارگتینگ انتخاب کنید.
ریتارگتینگ چگونه کار می کند؟
ریتارگتینگ با استفاده از «کوکیها» کار میکند، بخشهای کوچکی از دادههای ذخیره شده توسط مرورگر وب را به خاطر میسپارد. این ذخیره براساس کاربرانی است که از تبلیغات یا صفحه وب شما بازدید کردهاند. سپس مشاور دیجیتال مارکتینگ میتواند از این دادههای کوکی برای ارائه مجدد تبلیغات به کاربران برای یادآوری آنچه که میخواهند بخرند، استفاده کند. با نشان دادن تبلیغات مرتبط و هدفمند به مشتریان علاقهمند، آگاهی از برند و اغلب نرخ تبدیل را افزایش میدهید.
ریتارگتینگ در روشها و اشکال مختلفی وجود دارد. این نقاط تماس میتوانند به صورت ایمیل، پیامک، تبلیغات نمایشی یا تبلیغات شبکههای اجتماعی ظاهر شوند. در قسمت قبلی انواع ریتارگتینگ را نام بردیم. اکنون قصد داریم به طور مختصر آنها را توضیح دهیم.
ریتارگتینگ مبتنی بر تگ
ریتارگتینگ از فناوری مبتنی بر کوکی و از کد جاوا اسکریپت برای ردیابی بازدیدکنندگان در سراسر وب استفاده میکند. اگر از تبلیغات گوگل استفاده میکنید، فقط باید کد ریتارگتینگ خود را به وب سایت خود اضافه کنید که به عنوان تگ یا پیکسل شناخته میشود. به این ترتیب بازدیدکنندگان وب سایت شما از طریق کوکیهای مرورگر به مخاطبان ریتارگتینگ اضافه میشوند.
هنگامی که مخاطبان خود را بر اساس علایقشان تقسیمبندی میکنید، این کد را میتوان برای صفحات مختلف سفارشسازی کرد. به عنوان مثال، فروشگاهها میتوانند بر اساس هر یک از محصولات خود، دستهای از مخاطبان ایجاد کنند. سپس متوجه خواهید شد که کدام کاربران به دنبال آن محصول خاص هستند و بر اساس آن تبلیغات ایجاد کنید.
ریتارگتینگ در دیجیتال مارکتینگ چه جایگاهی دارد؟
مشتریان اصولا پس از ترک سایت امکان بازگشت دارند اما از روشهای مختلف همچون ریتارگتینگ میتوان به این هدف دسترسی داشت. ریتارگتینگ معمولا در سایتهای پربازدید به نمایش گذاشته میشود و احتمالا برگشت مشتری را بیشتر میکند. ریتارگتینگ یک ابزار عالی برای جذب مجدد مشتریانی است که ممکن است کسب و کار شما را فراموش کرده باشند و فروش شما را افزایش دهد.
ریتارگتینگ محصولات شما را در حین جستجو در اینترنت، چه در شبکههای اجتماعی، چه در سایت خبری مورد علاقهشان و چه در حال تحقیق در مورد رقبای شما، به آنها نشان میدهد. امروزه مشاور مارکتینگ از ریتارگتینگ به عنوان ابزاری حیاتی برای ارتباط با مشتریان و افزایش فروش خود استفاده میکنند.
2 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
واقعا عجیبه شرکت های ایرانی اصلا در زمینه ریتارگتینگ حرکتی نمیکنند