شبکه اجتماعی چیست و چگونه تمام دنیا را تسخیر کرد؟

اصطلاح شبکههای اجتماعی به یک فناوری مبتنی بر کامپیوتر و تلفن همراه اشاره دارد که اشتراکگذاری ایدهها، افکار و اطلاعات را از طریق شبکهها و جوامع مجازی تسهیل میکند. شبکههای اجتماعی مبتنی بر اینترنت هستند و به کاربران امکان ارتباط سریع محتوا مانند اطلاعات شخصی، اسناد، فیلمها و عکسها را میدهند. کاربران از طریق کامپیوتر، تبلت یا گوشی هوشمند (اپلیکیشنها یا برنامههای مبتنی بر وب) در شبکههای اجتماعی فعالیت میکنند. در حالی که شبکههای اجتماعی در همه جا استفاده میشود، کشورهای آسیایی مانند اندونزی در فهرست استفاده از شبکههای اجتماعی پیشرو هستند. ۱ تا اکتبر ۲۰۲۱، بیش از ۴.۵ میلیارد نفر از شبکههای اجتماعی استفاده کرده اند.
شبکه اجتماعی چیست؟
بنابر تعریف ویکی پدیا، شبکه اجتماعی مجازی بستری برای ارتباط نزدیک و تبادل نظر فرد با فرد، سازمان با سازمان و فرد با سازمان است. بنابراین تمامی افراد و سازمانها در بستری یکسان پس از ایجاد حساب کاربری، میتوانند برای رسیدن به اهداف خود برنامهریزی و اقدام کنند.
بهطور مثال، یک کمپانی بزرگ و یک گرافیست فریلنسر بدون هیچ تفاوتی باید پس از ایجاد حساب کاربری نسبت به گسترش ارتباطات خود اقدام نموده و چه بسا گرافیست بدون تیم بزرگ و صرف هزینه بیشتر، درآمد بیشتری از این راه کسب کند.
تاریخچه شبکه های اجتماعی
شبکه اجتماعی در حقیقت قدمتی به اندازه طول عمر بشر دارد. دایره ارتباطات انسان و تعامل او با دیگران این شبکه را میسازد. اما تغییرات و پیشرفتهای انسان امروز، نوع ارتباطات و شبکه سازیهای او را نیز تغییر داده است.
این روزها شبکههای اجتماعی پلتفرمها و بسترهایی هستند که از طریق آنها، انسانها از سراسر جهان میتوانند با یکدیگر در ارتباط باشند. یکی از انواع ارتباطات که در بستر شبکههای اجتماعی ایجاد و ساخته میشود، ارتباطات کاری هستند. فرقی نمیکند شما صاحب یک کسب و کار بزرگ هستید و یا کارمندی مستقل، یک هنرمند هستید یا یک معلم و… شبکههای اجتماعی میتوانند شما را به مخاطبین هدفتان پیوند دهند و راه ارتباط شما را ساده و سریع سازند.
این شبکههای اجتماعی هستند که میتوانند زمینه ساز آشنایی و تجمع افرادی با سلیقه و نظر یکسان شوند و همچنین فضای لازم جهت ارائه تواناییها، استعدادها و مواردی از این دست را به دیگران فراهم میسازند.
آشنایی با انواع شبکه های اجتماعی
شبکههای اجتماعی ممکن است براساس نوع فعالیت خود مبتنی بر فناوری شکل بگیرند. این فعالیتها شامل اشتراکگذاری عکس، وبلاگنویسی، بازیهای اجتماعی، شبکههای اجتماعی، اشتراکگذاری ویدیو، شبکههای تجاری، دنیای مجازی، نقد و بررسی و موارد دیگر است. حتی دولتها و سیاستمداران از شبکههای اجتماعی برای تعامل با رای دهندگان و دنبال کنندگان استفاده میکنند.
برای افراد، شبکههای اجتماعی برای حفظ ارتباط با دوستان و خانواده گسترده استفاده میشود. برخی از افراد از برنامههای مختلف شبکههای اجتماعی برای شبکهسازی فرصتهای شغلی استفاده میکنند، افرادی را در سراسر جهان با علایق مشابه پیدا میکنند و افکار، احساسات، بینشها و احساسات خود را به اشتراک میگذارند. کسانی که به این فعالیتها میپردازند بخشی از یک شبکه اجتماعی مجازی هستند.
برای کسب و کارها، شبکههای اجتماعی یک ابزار ضروری است. شرکتها از این پلتفرم برای یافتن و تعامل با مشتریان، هدایت فروش از طریق تبلیغات، سنجش روند مصرفکننده و ارائه خدمات یا پشتیبانی به مشتریان استفاده میکنند.
نقش شبکههای اجتماعی در کمک به کسب و کارها قابل توجه است. ارتباط با مشتریان را تسهیل میکند و امکان ادغام تعاملات اجتماعی در سایتها را فراهم میکند. توانایی شبکه اجتماعی در جمع آوری اطلاعات بسیار بالاست و به تمرکز بر روی بازاریابی و تحقیقات بازار کمک میکند. این موضوع به ترویج محصولات و خدمات کمک میکند، زیرا توزیع فروش و کوپنهای هدفمند، به موقع و انحصاری را برای مشتریان امکانپذیر میکند. علاوه بر این، شبکههای اجتماعی میتوانند به ایجاد روابط با مشتری از طریق پلنهای مرتبط با شبکههای اجتماعی کمک کنند.
مزایای شبکه های اجتماعی
شبکههای اجتماعی نحوه تعامل همه ما با یکدیگر را به صورت آنلاین تغییر داده است. ابزار ارتباطی این توانایی را به ما میدهد تا آنچه را که در جهان اتفاق میافتد در زمان واقعی کشف کنیم، با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم و با دوستان از راه دور در ارتباط باشیم و به حجم بیپایان اطلاعات دسترسی پیدا کنیم. از بسیاری جهات، شبکههای اجتماعی به بسیاری از افراد کمک کرده است تا زمینههای مشترکی را با دیگران به صورت آنلاین پیدا کنند و دنیا را قابل دسترستر به نظر برساند.
بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو، استفاده از شبکههای اجتماعی با داشتن دوستان بیشتر و شبکههای شخصی متنوعتر، به ویژه در اقتصادهای نوظهور مرتبط است. برای بسیاری از نوجوانان، دوستیها میتواند به صورت مجازی آغاز شود، به طوری که ۵۷ درصد از نوجوانان با یک دوست آنلاین ملاقات میکنند.
همچنین کسبوکارها از سوشیال مدیا مارکتینگ استفاده میکنند تا مشتریان خود را مستقیما از تلفنها و رایانههایشان هدف قرار دهند، به منظور ایجاد پایگاه طرفداران وفادار و ایجاد فرهنگ در پشت برند خود، فالوورهایی را جذب میکنند. برخی از شرکتها، پرسونای کاملی را در توییتر ایجاد کردهاند تا با استفاده از زبان و شخصیتهای خود، برای مشتریان جوانتر بازاریابی کنند.
مهمترین و محبوب ترین شبکه های اجتماعی
در حالی که شبکههای اجتماعی جنبه مثبت خاص خود را دارند، بسیاری ویژگیهای منفی را مطرح میکنند و استفاده بیش از حد از آن را به اعتیاد تشبیه میکنند. برخی معتقدند که باعث بیتوجهی، استرس و حسادت میشود. مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی استفاده زیاد از شبکههای اجتماعی را به افسردگی مرتبط میکند. شبکههای اجتماعی نیز ممکن است وسیلهای برای اطلاعات گمراه کننده و دروغ باشد.
فیس بوک بزرگترین پلتفرم شبکه اجتماعی در جهان است که دارای مزیت آشکاری نسبت به سایر شبکههای اجتماعی است، اگرچه مخاطبانی مشابه با سایر شبکههای اجتماعی مانند توییتر و اینستاگرام دارد. ارقام محبوبترین وب سایتهای رسانههای اجتماعی تا ژانویه ۲۰۲۱ به شرح زیر است:
- Facebook (۲.۷۴ بیلیون کاربر)
- Youtube (۲.۲۹ بیلیون کاربر)
- WhatsApp (2 بیلیون کاربر)
- فیسبوک مسنجر (۱.۳ بیلیون کاربر)
- Instagram (۱.۲۲ بیلیون کاربر)
- TikTok (689 میلیون کاربر)
- QQ (617 میلیون کاربر)
- Douyin (600 میلیون کاربر)
- Sino Weibo (511 میلیون کاربر)
سایر شبکههای اجتماعی:
- DeviantArt
- MeetMe
- LiveJournal
- classmates
- AOL Hometown
- Reunion
- Club Penguin
- Buzznet
- CafeMom
- Ning
- Meetup
- myLife
- Multiply
- Flickr
مهمترین شبکه های اجتماعی ایرانی:
- شبکه اجتماعی کلوب
- شبکه آپارات
- شبکه اجتماعی فیس نما
- و پیام رسانهای جدید داخلی
شبکه اجتماعی برای هر کسب و کاری مهم است
شبکههای اجتماعی به عنوان راهی برای تعامل با دوستان و خانواده ایجاد شد، اما بعدا توسط کسب وکارهایی که میخواستند از یک روش ارتباطی جدید محبوب برای دسترسی به مشتریان استفاده کنند، مورد استقبال قرار گرفت. قدرت شبکههای اجتماعی توانایی برقراری ارتباط و به اشتراکگذاری اطلاعات با هر کسی روی زمین یا با بسیاری از مردم به طور همزمان است.
بیش از ۳.۸ میلیارد کاربر شبکههای اجتماعی در سراسر جهان وجود دارد. شبکههای اجتماعی حوزهای است که همیشه در حال تغییر و تحول است، با اپلیکیشنهای جدیدی مانند TikTok و کلاب هاوس ظاهرا هرساله منتشر میشوند و به شبکههای اجتماعی معتبر مانند فیسبوک، یوتیوب، توییتر و اینستاگرام میپیوندند. پیش بینی میشود تا سال ۲۰۲۳ تعداد کاربران شبکههای اجتماعی در ایالات متحده به ۲۵۷ میلیون نفر افزایش یابد.
همین حالا شروع کنید
من و دیگر دوستانم در تمامی مراحل شروع به کار و گسترش شبکههای اجتماعی شما در کنارتان خواهیم بود.
وجود شبکههای اجتماعی شانسی بزرگ برای ارتباطات انسانی و تجاری است، این فرصت را از دست ندهید و با شبکههای موفق و فراگیر در منطقه جغرافیایی خود کار را شروع کنید، کیفیت و تعامل در شبکههای اجتماعی بیپاسخ نمیماند و شما را به سوی موفقیت بیشتر هدایت میکند.
حضور شما در شبکههای اجتماعی به عنوان یک کسب و کار و یا شخص باید با درنظر گرفتن فضا، قوانین و مخاطبین هر شبکه باشد. بهطور مثال یک عکاس در لینکدین تجربه موفقی نخواهد داشت ولی در پینترست و اینستاگرام به دلیل ماهیت و ساختار این دو شبکه میتواند به سرعت برند خود را معرفی کرده و هنر خود را به مخاطب و مشتری معرفی کند.
حضور در شبکههای اجتماعی نیاز به صبر و حوصله، ممارست و کسب دانش دارد. این فضا مدام در حال پیشرفت است و اگر میخواهید از دیگران عقب نمانید و سهم بازار خود را از دست ندهید، باید با فضای مجازی، کاربردهای مختلف آن، نحوهی استفاده از شبکههای اجتماعی مختلف و کارایی هرکدام برای شما و بیزینستان را به خوبی یاد بگیرید و همراه خود مشاورانی خبره و کاربلد داشته باشید.
ما همراه شما هستیم و صفر تا صد کار را با حوصله و دقت و به واسطهی تجربهی تیم حرفهای خود برای شما انجام میدهیم.
اگر دوست دارید بدانید در شبکههای اجتماعی باید از کجا شروع کرد با ما همراه باشید.
4 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
سلام
ممنون پستتون عالی بود
سلام ممنونم مطلب عالی بود
سلام وقت بخیر به تیم حرفه ای شما پست تون عالی بود داشتم میخوندم میخوندم تا رسیدم به مهم ترین شبکه های اجتماعی ایرانی بعد رفتم بالا و نگا به تاریخ این مقاله انداختم دیدم مال سال ۹۵ هستش
من انقد تیم شمارو قبول دارم نمیخوام این رو به عنوان نقد درنظر بگیرید چون واقعا تک تک مطالب شما برای من ارزشمند و آموزشی هستند و نهایت بهره رو میبرم طوری که الان هم از شما دوباره میپرسم واقعا مهم ترین شبکه های اجتماعی ایران رو درست ذکر کردید؟؟ که من در پست های آموزشیم بتونم هم استفاده کنم و نام ببرم ؟
دوست داشتین این دیدگاهمو به اشتراک نزارید چون دوست دارم شما همیشه به روز باشید
باسلام و تشکر
لیست شبکه اجتماعی ایران به روز شد.